Gå til innhold
Arkivverket

Farskapssak i Fosnes i N-T, 1918

Bjørnar Duun
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med at jeg her om dagen lette gjennom en eske med gamle bilder fra min farfar, kom jeg over et interessant skriv fra 1919. I skrivet, som er fra Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, blir Arne Meier Duun (f.10.06.1893, Fosnes) forelagt farskap for et barn som han ikke vil vedkjenne seg. Jeg har lagt ut skrivet her:

(trykk "Download" hvis det ikke åpner seg direkte).

Barnet ser ut til å ha vært døpt Sverre, f. 11.11.1918 (en spesiell dag i verdenshistorien…):

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Fosnes i Fosnes, Klokkerbok nr. 773C01 (1910-1952), Fødte og døpte 1918, side 31.

Mora var Lotte Otillie/Otelie/Othelie Letvik, f. 22.01.1890 (datter av Nicolai Pettersen, f.1850 og Edvarda Halvorsdatter, f.1855. i Fosnes):

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Fosnes i Fosnes, Ministerialbok nr. 773A08 (1887-1910), Fødte og døpte 1890, side 11.

Dersom Arne var faren og Sverre har etterkommere, så vil jeg i så fall kjenne folk som har søskenbarn som de muligens ikke vet om. Arne fikk dattera Magnhild, f.01.06.1918 med lærerinne Ivara Johanna Sandvik, f.1893. Magnhild ble gift med Erling Malvik, bosatte seg i Malvik og fikk tre barn. Magnhild har trolig ikke visst om at hun kan ha hatt en halvbror, men det vet jeg ikke sikkert. I følge min far fikk han da han var liten høre at dette skulle holdes hemmelig og ikke snakkes om. Nå, snart et århundre senere, tenker jeg likevel at det må være lov å grave i det.

Jeg ønsker å finne ut:

1. Har Sverre etterkommere? (Jeg finner ingen spor etter han).
  2. Hvor ble det av Lotte?
  3. Hvordan kan det være mulig å finne flere opplysninger som kan belyse farskapet?

Jeg kan jo også for ordens skyld nevne at mitt slektskap til Arne er gjennom broren Iver Paulus Petersen Duun som er min oldefar.

Jeg er takknemlig for all mulig hjelp!

mvh. Bjørnar Duun

bj-duun(a)hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor det ble av Lotte vet jeg ikke, men i 1910 fikk hun en datter med Otto Wannebo, døpt

Gunvor Olise:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=39598&idx_id=39598&uid=ny&idx_side=-6

Hun fikk barn/gifte seg med Noralf Bestvoll f 26. februar 1916, usikkert hvor, men muligens Rissa.

De hadde en datter, men hun lever muligens, så hun kan jeg ikke skrive inn her.

Gunvor døde 8. oktober 1996 i Sunndal, og Noralf 16. september 1964 i Tokke.

Det ser ut som om datteren bor/bodde i Telemark, ettersom hennes ektemann også dør i Tokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det står heilt ute på høgre side i dåpsinnf. at lensmannen har skrive noko både i 1923 og 1933. Det som vart skrive i 1923 skulle vel vera råd og finna, kanskje verre med det frå 1933 pga. "for nytt"? 1933 var sikkert ved konfirmasjonen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner på gravminner ei Lotte Otelie Haugen f. 22.01 1890 død 01.06 1965 . Hun var høyst sannsynlig gift med Anton Julius Haugen . De er gravlagt sammen på Gruben Mo i Rana http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3527586

Finner også en Sverre Haugen f. 11.11 1918 gravlagt i Overhalla,han døde 04.11 1995 1783648 Sverre Haugen 1111 1918 0411 1995 1011 1995 E 08 017 Skage Overhalla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant den linken med Otto Wannebo, for han var bror til min mormor!

Både fødselsdato og for og mellomnavn stemmer jo godt med hun Lotte i Mo i Rana, så hun er en god kandidat. Hvis den Sverre Haugen som nevnes I Overhalla er den rette, så skal det jo også være mulig å finne ut om han har barn.

Jeg fikk en del å jobbe med nå, så jeg må bare takke for hjelpen så langt på veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anton Julius Hauge var født i Namdalseid, og var gift 1. gang med Petra Kristine Buvorp/Buvarp. De bodde i Namsos rundt 1915-1916. Anton var anleggsarbeider så de flyttet nok endel omkring. Ei datter er konfirmert i Skage Overhalla 1931,regner med at Anton på det tidspunktet var gift med Lotte. Hans 1. hustru døde i 1919 i Namsos. Hadde hjulpet en god del å finne vielsen mellom Anton og Lotte en eller annen gang etter 1919.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anton Julius Hauge var født i Namdalseid, og var gift 1. gang med Petra Kristine Buvorp/Buvarp. De bodde i Namsos rundt 1915-1916. Anton var anleggsarbeider så de flyttet nok endel omkring. Ei datter er konfirmert i Skage Overhalla 1931,regner med at Anton på det tidspunktet var gift med Lotte. Hans 1. hustru døde i 1919 i Namsos. Hadde hjulpet en god del å finne vielsen mellom Anton og Lotte en eller annen gang etter 1919.

Namsos mellom 1889 og 1928 ser ut til å være vanskelig. Lurer på om jeg har hørt noe om at den kirkeboka forsvant i en brann eller noe slikt. På vei hjem fra jobb straks, så da skal jeg se mer på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke kirkebøkene er borte i brann ,er bare ikke scannet enda mener jeg å ha lest. Men de som jobber på kirkekontoret er veldig hjelpsomme med å bla opp og finne de opplysningene man trenger,har iallefall selv fått kjapp tilbakemelding på mail jeg har sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor det ble av Lotte vet jeg ikke, men i 1910 fikk hun en datter med Otto Wannebo, døpt

Gunvor Olise:

http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-6

Hun fikk barn/gifte seg med Noralf Bestvoll f 26. februar 1916, usikkert hvor, men muligens Rissa.

Det ser ut som om datteren bor/bodde i Telemark, ettersom hennes ektemann også dør i Tokke.

Hei! Jeg oppdaget nå at jeg har denne slektslinja i et hefte som jeg har, "Slekstavle etter Stål og Petra Wannebo", skrevet av Wenche Wannebo til slektstreff i 1997. Var bare ikke klar over at det var den samme Lotte som var innvolvert der også! Lotte har med andre ord fått utenomekteskapelige barn både på far- og mor-siden av slekta mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det står heilt ute på høgre side i dåpsinnf. at lensmannen har skrive noko både i 1923 og 1933. Det som vart skrive i 1923 skulle vel vera råd og finna, kanskje verre med det frå 1933 pga. "for nytt"? 1933 var sikkert ved konfirmasjonen hans.

Ser at det står konfirmasjoner i Overhalla frem til 1932, så da er det kanskje ikke mulig å finne en evt. konfirmasjon i 1933. Skal jeg finne papirene fra 1923, så blir det vel kanskje Statsarkivet i trondheim jeg må oppsøke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner på gravminner ei Lotte Otelie Haugen f. 22.01 1890 død 01.06 1965 . Hun var høyst sannsynlig gift med Anton Julius Haugen . De er gravlagt sammen på Gruben Mo i Rana http://www.disnorge.....php?id=3527586

Finner også en Sverre Haugen f. 11.11 1918 gravlagt i Overhalla,han døde 04.11 1995 1783648 Sverre Haugen 1111 1918 0411 1995 1011 1995 E 08 017 Skage Overhalla

Det virker jo som en veldig aktuell kandidat denne Sverre Haugen. Kanskje vanskelig å finne barn av han ettersom de er født for sent for skannede kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre Haugen som døde i Overhalla, antagelig funnet i Overhalla bygdebøker, Han giftet seg og hadde 4 barn, to av dem er døde og to lever. Hans foreldre var oppgitt som Anton Haugen og Lotte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å lete litt på denne, for det virker som et interessant spor. Kirkebøkene går jo enda noen år etter 1919.

Sverre Haugen som døde i Overhalla, antagelig funnet i Overhalla bygdebøker, Han giftet seg og hadde 4 barn, to av dem er døde og to lever. Hans foreldre var oppgitt som Anton Haugen og Lotte.

Interessant! De bygdebøkene fins vel ikke på nett?, eller kanskje jeg finner dem på folkebiblioteket? Hvis jeg finner nålevende etterkommere, så kanskje de vet noe selv om slektslinja si også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona til Sverre levde enda i 2009, og de to sønnene som lever bor i Namsos og Grong, også i 2009.

Jeg prøvde å finne igjen Sverre i bygdeboka, uten hell. Men det er 4 bind, og jeg noterte ikke den gang da hvor jeg fant det. Kan ha vært i slektshefter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunvor Olise:

http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-6

Jeg har om Gunvor i det slektsheftet jeg nevnte at hun het Gunvor Olise Letvik Haugen. Hun var en tid i Ytterenget i Vemundvik. Flyttet derfra våren 1931. Giftet seg med Noralf Bestvoll og ble bosatt Sunndalsøra.

Det at også hun hadde navnet Haugen er jo en indikasjon på at denne Haugen-koblinga er svært interessant! Der har jeg faktisk mulighet til å høre med etterkommere om de vet hvor Haugen-navnet kom inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send meg en email til ahildrum@gmail.com så kan du få litt mere opplysninger.

Takk for det! Mail er sendt. Jeg kan også nås på bj-duun(a)hotmail.com

For ordens skyld, så kan jeg prøve å oppsummere hendelser i kronologisk:

1. 22/1-1890: Lotte Otillie/Otelie/Othelie Letvik blir født i Fosnes. Foreldrene var Nicolai Pettersen, f.1850 og Edvarda Halvorsdatter, f.1855. i Fosnes
  2. 10/6.1893: Arne Meier Duun blir født i Fosnes.
  3. 26/2-1910: Lotte Otelie Letvik blir mor til Gunvor Olise utenfor ekteskap. Faren var Otto Wannebo, f.1890.
  4. 11/11-1918: Sverre blir født i Fosnes. Lotte Otillie Letvik er mora. Far er ikke oppgitt.
  5. 1919: Arne Meier Duun blir forelagt farskap for barnet. Han vil ikke vedkjenne seg dette.
  6. 1919, Namsos: Den første kona til anleggsarbeider Anton Julius Haugen døde.
  7. 1923: Lensmannen skal ha skrevet noe om farskapet til Sverre (i følge notat i kirkeboka ved dåpen).
  8. 1931: Gunvor Olise, datter av Lotte Letvik og Otto Wannebo, flytter fra Vemundvik til Sunndalsøra. Gunvor Olise hadde Letvik Haugen til etternavn!
  9. 1931: Ei datter av Anton Julius Haugen konfirmeres i Skage i Overhalla.
  10. 1933: Lensmannen skal ha skrevet noe om farskapet til Sverre (i følge notat i kirkeboka ved dåpen). Dette muligens i forbindelse med konfirmasjon.
  11. 1/6-1965: Lotte Otelie Haugen, f.22/1-1890 gravlegges i Mo i Rana. Gravlagt sammen med Anton Julius Haugen.
  12. 4/11.1995: Sverre Haugen gravlegges i Overhalla. Han giftet seg og fikk 4 barn.
  13. 2009: Kona og to av barna til Sverre Haugen lever fremdeles.

Så langt vil jeg jo konkludere med at det virker veldig sannsynlig at det er «vår» Lotte som dannet par med Anton Julius Haugen og at de er foreldrene til Sverre Haugen i Overhalla. Fødselsdatoer stemmer både på Sverre og Lotte. Dattera som Lotte hadde fra før, tok jo også Haugen til etternavn.

Jeg skulle veldig gjerne hatt vielsen til Lotte og Anton for å slå fast dette helt og fullt. Jeg trenger nå også mer info om hva det var lensmannen skrev i 1923 og 1933 for å si mer om farskapet.

Tusen takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider