Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Halvor Kittelsen Rolsrud, 1773 i Sigdal

Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

http://arkivverket.n...e=bigger&mode=0

Jeg er redd jeg ber om mye, men klarer noen å se om Halvor Kittelsen hadde en sønn utenfor ekteskap (skiftet starter midt på høyre side)? Ole Halvorsen, døpt i 1755 med mor Barbro Taaastensdatter. Mener å oppfatte at det nevnes en Tosten Sund, som kan være faren hennes, men....

håpefull hilsen fra Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid. Det blir for plundrete for meg å skrive av hele ingressen, selv med 150% visning og 150% i nettleseren i tillegg.

Men, barna som blir nevnt sies å være sammenavlet i ekteskap, 2 sønner og 2 døttre:

Kittel Halvorsen 9 år

Lars Halvorsen 1 år

Helje Halvorsdatter 14 (11?) år

Rønnaug? Halvorsdatter 5 år

Alle hjemme hos moren

Tosten Helgesen Sund er enkens verge og tilstede ved forretningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Skjønner ikke at du klarte å lese det - jeg ble helt "surrete" av å prøve......

Hadde håpet at det sto noe om en "uekte" sønn, Ole, med Barbro Tostensdatter, men Halvor Kittelsen er ikke verdens mest uvanlige navn (selv i Sigdal),

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nettlesere har mulighet til forstørrelse, i alle fall har IE som jeg bruker har den muligheten - noe som kan være til god hjelp så lenge det er rimelig god kvalitet på skanningen. Først den 150% forstørrelsen som kommer med de skannede kildene, og deretter forstørre dette igjen i selve nettleseren.

Ellers om den uekte sønnen - jeg kjenner ikke datidens arvelover i detalj, men det kan være at han som uektefødt ikke var arveberettiget, og derfor heller ikke nevnt i dette skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Chr. Vs Norske Lov, arvebolken:

71.

Slegf
redbarn arver ej Fader; Men dersom Fader fører Slegfredbarn til Tinge, og lyser og forkynder, at det er hans Barn, og skiøder det hvad som hand vil give det, da skal det saa meget beholde, som det skiødt vorder; Dog at det ej mere er, end halv Lod, imod Egtebarn, og ei videre. End lyser hand det i

Kiøn og Kuld, og skiøder det intet, da tager det halv Lod ved Egtebarn. Er ej Egtebarn til, da tager Slegfredbarn, som tinglyst er, fuld Arv efter Faderen; Og fanger Slegfredbarn nogen Arv efter Faderen, da arver det og efter Sødskinde og Fæderne Frænder halv saa meget som Egtebarn, uden Faderen forkyndede det paa Tinge, at Slegfredbarn skulle nøjis med det, som Faderen gav det i Hænde, og da faar det ej mere enten efter Fader, eller Sødskinde, eller Fæderne Frænder. Det Barn, som af Fader tinglyst vorder, maa ingen vræge, at det jo holdis for Egtebarn.

72.

Horebarn, som af den avlet er, der i Egteskab lever med en anden Person tager ej Arv efter den, som sig i Egteskab forseet haver, Fader eller Moder, enddog Faderen tinglyste det og skiødte det alt det, som hand mest formaatte, uden at hand giver det noget i Hænde, før end hand døde.

73.

Slegfredbarn tager Arv efter Moder lige ved Egtebarn, hvad heller det er tinglyst, eller ej; Iligemaade efter Møderne Frænder.

74.

Moder og Møderne Frænder allene arve Slegfredbarn, som ej tinglyst er; Men er det tinglyst, da arve Fader og Fæderne Frænder det, ligesom det var Egtebarn.

Ut i fra denne lovteksten så ser det altså ikke ut til at Ole Halvorsen var berettiget til arv etter sin far Halvor Kittelsen (om han da ikke var tinglyst og verdiene skjøtet).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen!

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8501&idx_id=8501&uid=ny&idx_side=-100

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070312630100.jpg

Her er dåpen i mars 1755 - står NB foran. Dessverre intet gårdsnavn knyttet til Halvor Kittelsen. Jeg tror det er samme karen som skiftet gjelder - han giftet seg året etter, men det er forskjell på å tro og å vite.... MEN, trolig er det som du viser til i innlegg over.

Kan legge til at jeg har funnet "uekte" barn i skifter, men hvis jeg ikke husker helt feil i farta, var faren/avdøde ugift - her er det jo 4 "ektefødte" inne i bildet.

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg visste ikke det, gitt, men en sjekk i kirkeboka tyder på at må han vært han som giftet seg 6. desember 1752 med Else Halvorsdatter. Jeg vet selvsagt ikke, men det var vel heller sjelden at gifte menn fikk barn utenfor ekteskap??? Bevares, det hendte jo (!), men de er så ordknappe disse kirkebøkene, og jeg finner heller ingen "skriftemål" fra den tida (fryktelige greier, sånn offentlig "refs", men god hjelp for å finne ut mer om foreldrene) - ei heller konfirmasjoner, så lett skal det ikke være!!!!

mvh. Astrid :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider