Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av pantebok

Bjørn Brevig
 Del

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som kunne tenke seg å hjelpe meg med oppføring nr. 20 - Skjøde fra Casper Johannesen Brevig til Halvor Thorsen Bjerkebugten i følgende pantebok:

Kildeinformasjon: Protokollnummer: I 11b, Sted: Follo sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAO

Merknader:

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080915341033.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=21425&uid=ny&idx_side=-175

Det er kanskje litt mye tekst, men er også svært takknemmelig for å forstå hovedinnholdet.

Mvh

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her er et forsøk. Noen ord er jeg litt i tvil om, de har jeg satt i klammer. Om noen vet hva forkortelsen merket med rødt står for eller har rettelser til teksten vil jeg sette pris på kommentarer. Summene er speciedaler - ort - skilling. Eksempelvis: 5-6-7 = 5 spd 6 ort 7 skilling.

Underskrevne Casper Johannesen Brevig, tilstaaer herved og vitter-

liggjør at have solgt og afhændet, ligesom jeg til Halvor Thorsen Bjerke-

bugten, sælger, skjøder og overdrager, den mig under Skiftet efter min afdøde Moder Anne

Frederiksdatter Kjøvangen, som [Kaveringsmand?] tilfalden, og min Fader Johannes Hansen Arnestad ved

skjøde, dateret 7de og thinglyst 19de Juli 1832, hjemlede halvdeel af Gaarden Lille Brevig, gammelt Matr. no. 63,

nyt Do. 135, gammel Skyld 15 lp Tunge og ny Skyld 4 Skylddaler 17 Skilling i Saaner Annex til Westbye Præstegjeld for

den omforenede Kjøbesumma 1200 Spd, hvilke Eet Tusinde to Hundrede Speciedaler Kjøberen haver at afgjøre paa følgende

Maade, [..]: 1 Ved Indfrielsen af Wittus Pedersens Obligation til den gejstlige Enkekasse med 400 Spd -

2. Ditto Obligation til det Kongelige [Kornfond?] 100-0-0

3, Ved Indfrielse af Wittus Pedersens Gjeld til Norges Bank efter Obligation af 8de Marts 1821, op-

rindelig 150 Spd, hvorpaa staaer til Rest 56-0-0

4. Udbetaler til Myndlingen Gunnild Wittusdatter, den hende under Overformynderiet i Eiendommen

staaende Arv 69-0-13

5. Til Lensmand Røer paa Næsodden 420-0-0

og 6, Resten af Kjøbesummen udbetales til Herr Consul Wold med 154-4-11

Tilsammen 1200 Spd.

Thi skal den herved solgte Eiendom i Lille Brevig af sin indbemeldte Skyld med

paastaaende Huse, Ret og underliggende Herligheder og med de Rettigheder og Forpligtelser der stedse have tillagt Eiendommen i

mit og Arvingers Sted ejendommelig følge og tilhøre Kjøberen og Arvinger, upaaanket og upaatalt af mig eller menig,

gjørende sig Gaardparten saa nyttig som bedst vides og lovlig skee kan, hvorfor jeg indestaaer som Hjemmelsmand

i følge Lovgivningen. Forøvrigt bemærkes: at forsaavidt det under Skiftet efter min Moder Anne Frederiks-

datter Kjøvangen, ved dets Udlodning maatte befindes at fleere eller større Fordringer maatte paahvile Gaarden Lille

Brevig end de ovennævnte, da haver Kjøberen at udbetale til Udlægshaveren i Boet saa stor Deel deraf, som

svares til Kjøbesummen, de anførte 1200 Spd. Dets til Stadfæstelse under min og Kjøberens Hænder

i Overvær af Vitterligheds Vidner. Skrevet og underskrevet paa Folloug Sorenskriver Contoir i Drøbak

den 17de Juni 1843. Som Sælger Casper Johannesen Brevig. Som Kjøber Halvor Thorsen Bjerkebugten. med holdt Pen.

Til Vitterlighed J. Giverholt. N. Holm.-

Afgiften til Soners Fattigkasse er betalt med 3 Spd, siger tre Speciedaler, hvorfor qvitteres J. Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott, Espen!

Det som står i "rød klamme": sc: (forkortelse for scilicet, nemlig)

Hjertelig takk Else :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider