Gå til innhold
Arkivverket

Til Jan M Keus.

Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

icon_minipost.gifSkrevet: 04 Jan 2011 13:54:32 Tittel: Møllerup slekten reply_mini.gif icon_quote.gif

Jeg søker etter fødelsinnføring i kirkebok for Marthe Cathrine Møllerup, som var 72 1/6 år gammelø da hun døde i Botne i 1779. I slektboken Møllerup står en Marthe Cathrine nevnt (på side 259) som datter av Vakmester løytnant Johan Peter Møllerup, dog uten nærmere datum..

Om faren, Johan Peter Møllerup står nevnt at han rundt 1705 var korporal i 6. Compagnie av Oppl(and) regimentet. Hvor holdt denne kompagnie hus i 1705? Fordi det kunne kanskje være hennes fødested (og derfor ikke Vinger).

Jeg beklager min frekke måte for å prøve å oppnå kontakt.

Jeg er på jakt etter slekten Møllerup, og jeg ser du nevner en slektsbok om Møllerup-slekten.

Trolig har en eller annen kvinne, fra denne slekten, kommet inn i slekten Schneider, som finnes i Trondheim, første halvdel av 1700 tallet.

Har du tips, mottas det med stor takk.

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Leif.

Der kom jo frem endel navn, som sagt prøver jeg å knytte dette navnet opp mot en slekt Schneider i Trondheim. Glassmester Hendrich Schneider fødd 1763 i Tronheim, gifter seg med en kvinne i Vågan i Nordland, med navn Olava Rasmusdatter. Sin eldste sønn kaller han for Lars Nikolai Møllerup Scheider fødd 1793.

Jeg fant en kvinne med navn Catharina Magdalena Møllerup 1696- 1761, fødd i Westfallen i Tyskland, Mannen henter Christian Møllerup og fødd i Bjugn i Trøndelag, men jeg ser at 2 av barna er døpt i Oddernes ved Kristiansand, der det kan se ut til at mannen har vært kaptein. Da han døde i 1761, var han generalmajor.

Der ligger noe med dette navnet rundt Trondheim, uten at jeg helt for tak i alle personer.

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torleif, Jeg har også vært opptatt av Johan Peter Møllerup's opphav. Slekts boken Møllerup plasserer ham utenfor den rene linjen, med god grunn kanskje. Jeg har lest litt i genealogisk litteratur og søkt en del i militær historie. Her er det jeg har notert:

I NST II s 177 flg er det meddelt opptegnelser vedr kommandant på Kongsvinger, oberst Johan Nicolai Møllerup's ægteskab med prestedatteren Helvig Hansdtr Bugge. og deres barn. Ifg oberstløitnant Hirsch's Officersmanuscript i det Kong Bibl i København skal oberst Møllerup tidligere ha vært gift, idet det der berettes at han kom til København i 1761 med kone og barn. Da han den 3/3 1673 blev kaptein i Trondhjems regiment maa hans 1. hustru antagelig være død i det trondghjemske før 1682. Kan det oplyses hvem denn e hustru var og om barn av dette ægteskab? En Johan Peter Møllerup, f 1681, vaktmesterløitnant paa Kongsvinger 1720, antages at være en sønn av obersten's 1. ægteskab.

Skrevet i NSF 1927, v/ Otto Møllerup, Kristiansund . Og fra side 312 i "Vestoppland Infanteriregiment nr 6. 1645-1992" har jeg notert følgende: Ved opprettelsen av den norske hæren i 1628 ble Akershusiske regiment bl a satt opp med soldater fra Hedmark, Gudbrandsdalen og Valdres. I 1657 ble Akershusiske regiment delt, og Opplandske regiment ble opprettet med 8 kompanier og ca 1200 mann. Regimentets første sjef var oberst Georg Reichwein. Han deltok med 4 kompanier ved gjenerobringen av Trøndelag i 1628-1629, og deler av regimentet var muligens ved Halden i 1658. Kompaniene fra Vest-Oppland utmerket seg ved kampene ved Halden i 1660.

Under Den skånske krig 1675–1679 deltok regimentet i alle felttog, og ble ofte brukt som flyvende korps under streiftog i Sverige. Regimentet deltok også i Store nordiske krig 1709–1710, og i 1716 ble en bataljon sendt for å delta i forsvaret av Akershus festning.

Opplandske regimentets kompagnieorganisasjon 1662-1718

Granske kompani

Totenske kompani

Land-Valdreske kompani

Hallingdalske kompani

Hedemarkske kompani

Søndre Gudbrandalske kompani

Nordre Gudbrandsdalske eller Vaageske kompani

Solør – Østerdalske kompani

Uniform: Det Oplandske regiment som vestopplendingene etter 1697 tilhørte fikk lys grå kjole med fôr, oppslag, lue, bukser og strømper i rødt regimentsfarge. Men hva fargen angikk ble forandringene bare i liten utstrekning satt ut i livet. Rød kjole ble reglementet for hele Hæren i 1711. NB: Jeg har problemer med å redigere teksten; skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan skrive tekst som i hvilket som helst Word dokument. Har du samme problem? Hilsen JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Jan, som du ser så roter jeg oppe i Trondheim med en slekt Schneider, der navnet Møllerup dukker opp som troll av eske.

Og du gav meg et bidrag med ditt svar, Johan Peter Møllerup som boken plasserer utenfor den rene linjen, kan være en brikke i mitt puslespill.navnene i Trondheim passer veldig gått inn i dette bildet.

Takker, tar gjerne kontakt med deg om jeg lurer på noe.

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider