Gå til innhold
Arkivverket

Fredrik Wilhelm Løbel.

Terje Wilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Hei der ute.

Fredrik fikk en sønn, Wilhelm Fredriksen den 5 mai 1828, døpt i Vinger 8 mai samme år. Hans mor var

Sofie Juliana Henriksdt. Piper, født i 1805. Fredrik og Sofie Juliana ble ikke gift.

I dåpen til Wilhelm var en av fadderene morens søster, Albertine Henriksdt. Piper født i 1802 og gift med Gullbraand Olsen (Nevjen) født i 1799. Albertine og Gullbrand har et barnebarn ved navn Celia Anderson født i 1902 i Minesota, USA. Ledd via sønnen Ole. Albertine og Gullbrand hadde også en datter, Elen, gift med en Hans Hansen. Begge født på Vinger og Eidskog. Kjenner ikke mer til dette leddet.

Det jeg ønsker opplysninger om, er hvor Fredrik Wilhelm Løbel kom fra. Jeg tror jeg har funnet ut at han er født i København, Danmark i 1793. Dette stemmer med hans alder.

Jeg håper at etterkommere av Albertine Henriksdt. sitter på opplydninger om hvor Fredrik Wilhelm Løbel kommer fra. Eller om andre kjenner til denne familien.

Håper.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare legger inn lenke til FamilySearch, hvor det vises foreldrenes navn og hvor Fredrik Wilhelm er døpt:

Name Fridrich Wilhelm Löbel

Christening Date21 Mar 1793

Christening Place SANKT PETRI, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK

Birth Date

Birthplace

Father's Name Heinrich Wilhelm Löbel

Mother's Name Hedewig Catharina Lucia Mentz

https://familysearch...M9.1.1/XYG5-Z4F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

København, København (Staden), Øster Kvarter, Øster Kvarter, Matr. 251, 737, FT-1801, A5021

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Heinrich Wilhelm Løbel 39 Gift Husbonde Tracteur

Jacobine Janette [Løbel] 24 Gift hans Kone

Friderich Wilhelm Løbel 7 Ugift hans Børn

Caroline Wilhelmine Løbel 6 Ugift hans Børn

Johan Adolph Løbel 3 Ugift begges Børn

Edward Moritz Løbel 1 Ugift begges Børn

Hinrich Warnicke 32 Ugift Tieneste folk Taffeldæker

Poul Hansen 22 Ugift Tieneste folk Gaards Karl

Johanne Catrine Reus 32 Ugift Tieneste folk Tieneste Pige

Maren Hansdatter 20 Ugift Tieneste folk do [Tieneste Pige]

Sussanne Maria Kyhl 21 Ugift Tieneste folk do [Tieneste Pige]

Øllegaard Chrestensen 18 Ugift Tieneste folk do [Tieneste Pige]

Johanne Margrethe Mouritzen 24 Ugift Tieneste folk do [Tieneste Pige]

Hellene Stenberg 21 Ugift Tieneste folk Sye Pige

Maren Pedersdatter 22 Gift Tieneste folk Amme

Som du ser, har faren giftet seg på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fridrich Wilhelms dåp 21. mars 1793 i København amt, Sokkelund herred, St. Petri sogn, oppslag 128.

(Fint om du laster ned bildet til din maskin, dersom jeg blir nødt til å slette noen bilder jeg har lagt inn i svarinnlegg.)

Forstørr med [ctrl] og [+] , tilbake [ctrl] og [0]

post-162-0-30794500-1370951519_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke at det er lagt ut tilgangs- og afgangslister fra St. Petri sogn, så da finner jeg ikke Fridrich Wilhelms utflytting til Norge i 1810,

som jeg ser du etterspør i tråden på DIS-Danmark: https://www.slaegtog...19540#msg319540

Jeg ser de bor fremdeles der ved den yngste sønnen Edvard Moritz' dåp også: https://familysearch...M9.1.1/XYG5-5ZK

Her kommer også den nye hustruens etternavn fram: Johanne Jacobine Turretin

En annen har etterlyst den samme på Slektsforum: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=69734&highlight=l%F8bel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren døde i 1815, ser jeg. Selv om jeg ikke ser hva som står i skiftet etter faren Heinrich Wilhelm Løbel, finner jeg ikke at det står noen navn på etterkommere der. Københavnske Skifter, Hvidebog fra 1813 11 15 til 1815 7 10 opslag 339.

Har du lett etter skiftet etter H. W. Løbels andre hustru, Johanne Jacobine Turretin, som giftet seg med med Henrich Carl Hennenberg ifølge tråden i Danmark? Kanskje det kommer fram der hvor etterkommerne befinner seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6. mai 1818 døpes Jacob Friedrich Moritz, som er sønn av portrettmaler Jean Jacues Turretin (Johanne Jacobines bror?) og Petra Caroline Hemmer i Helligaands kirke og fadderne er: Fru Ane Marie Elisabeth Feldmann, Jomfru Caroline Wilhelmine Løbel, ....raad Feldmann og Frederik Wilhelm Løbel.

København amt, Sokkelund herred, Helligaand sogn, oppslag 198. (Er han en tur hjemom?)

Johan Carl Wilhelm som ble døpt 26. november 1815 har Johanne Jacobine Løbel, Wilhelmine Løbel og grosserer H, C. Hennenberg blant fadderne, men ikke Friedrich Wilhelm. (Helligaand, oppslag 90.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tredje barn av Jean Jacues Turretin, Jacob Adolph, døpes 26. desember 1824 og da har presten slurvet med å innføre navn på faddere,

men en hr. Løbel er skrevet opp. København, Sokkelund, Trinitatis, oppslag 295.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Det meste av det du har funnet ut er jeg klar over.

Når det gjelder Jacobine Janette Turretin, så døde hun mellom 1840-45. Det kommer frem av ft. de årene at det er hun og stedatteren Caroline Wilhelmine som styrer hotell Royal. Etter 1845 er det kunn Caroline Wilhelmine som står oppgitt og da som styrer av hotellet.

Hvordan man finner ut av arv etter Jacobine Janette er jeg ikke sikker på. Kansje du kan hjelpe meg.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Arkivalieronline.dk velger du Københavnske skifter og embetet er København skiftekommision indtil 1919, deretter Hvidebog:

(Når du velger Hvidebog, kommer linjene med bøker opp under,)

http://www.sa.dk/con...avnske_skifter#

Det er fire bøker som omhandler perioden 1840 - 1845. Når du velger en av dem får du beskjed om at en fil lastes ned til datamaskinen din, så si ja til dette. Deretter åpner kirkeboken seg og du regulerer Zoom'en fra 100% og ned, for ellers er siden så uoversiktlig. Så er det å trykke på oppslag

(linjene til venstre) etter oppslag, til du finner skiftet.

Om du trenger tydehjelp, kan du legge inn hvor det er hentet fra: Københavnske skifter/København skiftekommisjon indtil 1919/Hvidebok/periode som må hentes og deretter oppslagsnummeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg forsøkte å finne Jacobine bland døde i København, men finner henne ikke i perioden 1840 til 1847.

Jeg fikk også hjelp til å tyde teksten som du oppgav i innlegg 7. Der kommer det frem at Jacobine sitter i uskiftet bo etter sin mann, Heinrich Wilhelm Løbel.

Som før sakt, så er Jacobine eier av hotell Royal i 1840, mens stadatteren Caroline Wilhelmine står som bestyrerinne i 1845. Det kan tyde på at Jacobine muligens ikke er død på det tidspunkt, men flyttet et annet sted?

Må prøve å finne tidspunktet da hun døde for å ev. se på arv etter henne og om det der står noe om Fredrik Wilhelm.

Takker mye :) for hjelpen så langt, samtidig som jeg håper at flere leser dette og kan komme med ytterligere innlegg. Føler at vi har rett Fredrik Wilhelm, men kan ikke være sikker før vi har en link til Odalen, Norge.

Hilsen Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og takk for svar.

Fredrik Wilhelms stemor, Jacobine Janette Henneberg (gift på nytt) døde i 1844. Eneste arving var hennes yngste sønn Paul Edward Moritz Løbel. Stedatteren, Caroline Wilhelmine Løbel ble bestyrerinne for hotellet etter at stemoren døde.

Så det er i vært fall slik at eldste sønnen til Heinrich Wilhelm, Fredrik Wilhelm var ute av bildet på dette tidsrom. Siden det heller ikke i Danmark er tegn etter ham på dette tidsrom, så er det muligens sikkert at vi har funnet riktig mann.

At det er Fredrik (Fredriksen) Wilhelm Løbel, født 21 mars 1793 i København og døde 27 april 1828 i Odalen, Norge som er rett mann.

Terje :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

hei og takk for svar.

Fredrik Wilhelms stemor, Jacobine Janette Henneberg (gift på nytt) døde i 1844. Eneste arving var hennes yngste sønn Paul Edward Moritz Løbel. Stedatteren, Caroline Wilhelmine Løbel ble bestyrerinne for hotellet etter at stemoren døde.

Så det er i vært fall slik at eldste sønnen til Heinrich Wilhelm, Fredrik Wilhelm var ute av bildet på dette tidsrom. Siden det heller ikke i Danmark er tegn etter ham på dette tidsrom, så er det muligens sikkert at vi har funnet riktig mann.

At det er Fredrik (Fredriksen) Wilhelm Løbel, født 21 mars 1793 i København og døde 27 april 1828 i Odalen, Norge som er rett mann.

Terje :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Terje. Leser med stor interesse nye opplysninger om ættlinger til vår mulige felles tipp-tippoldefar, Fredrik Vilhelm Løbel. Når det gjelder en del av opplysningene her, bla hans stemors død (1844) savner jeg kildehenvisnger. Veldig flott om lenke kunne legges ut.

Ser du har lagt inn lenke til denne diskusjonen på dette forumet, tusen takk. Veldig morsomt å se at år mulige tipp-tipp-tippoldefar Heinrich W Løbel, førte opp staselig bygning som huset hotel Royal, en bygning som fortsatt står og fredet idag (om enn påbygget). Skulle ha visst det, da jeg flere ganger vandret forbi denne nå i høst under Københavnsbesøk:)

Flere indisier på at det er den samme Fredrik Wilhelm Løbel død på på Odals Verk (forvalter)som døpt i StPetri Kbhvn 1793. Jeg har tidligere (3-4 år siden nå) vært i kontakt med dagens eiere/driftsresultat på let etter dokumentasjon på tidligere ansatte. Dokumentasjon av en slik art så langt tilbake i tid finnes ikke der idag. Mulig at Riksarkivet kan ha gamle regnskaper o.l. Hvor denne Løbels navn og vet herkomst kan dukke opp. ( mulig jeg fortalt deg om dette tidligere i private eposter....)

Hvor har du årstallet 1810 ifra, når det gjelder Fredrik V Løbels flytting fra København ? Er det basert på indisie pga manglende oppføring i FT1810 fra København?

For å være forvalter på Odals Verk krevdes antagelig nok en faglig ballast, i form av formell utdanning og/eller erfaring. Dersom denne faglige ballasten var innenfor jernverksindustri/-utvinning er det ikke usannsynlig at denne ble tilegnet via opphold i Tyskland. Eieren av Odals verk (min tlfsamtale m ham) nevnte slik noen steder i Tyskland hvor slik fagkompetanse ble spesielt undervist/overført (beklageligvis ikke dokumentert av meg) . - så " vår" Fredrik V Løbel trenger ikke ha ankommet Norge så tidlig som rundt 1810... Opphold i Tyskland ikke usannsynlig ...

Fortsatt flere spennende tråder å ta tak i her....

Mvh Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider