Gå til innhold
Arkivverket

adposjon i ca 1934 fra Oslo til Hamar

Torø Anita Ringebo-Roen
 Del

Recommended Posts

hvor kan man finne noen som ble adoptert bort på den tiden

"Barnet" det gjeld kan kontakte fylkesmannen.

Andre får ikkje vite noko før etter 100 år, som er sperrefristen for adopsjonssaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Barnet" det gjeld kan kontakte fylkesmannen.

Andre får ikkje vite noko før etter 100 år, som er sperrefristen for adopsjonssaker.

jeg må vente i 26 år altså eller etterlyse han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må vente i 26 år altså eller etterlyse han

Sperrefristen gjeld saker etter adopsjonslova frå 1935. Det kan vere at sperrefrist for adopsjon etter 1917-lova ("svak" adopsjon) vert praktisert mildare.

Eg er ikkje sikker på om sperrefristen gjeld frå sjølve adopsjonstidspunktet, eller frå fødselsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved levende personer som en vet fødselsdato på,de kan en finne ved å søke med fødselsdato i de eldste skattelister-for eksempel ligger slike lister på sameavisen SAGAT. Lettest om en kjenner bosted kommune,og så blir det litt sortering.

Jeg har fått tilsent utvidet dåpsatest til en som var adoptert i voksen alder, kansje var presten uvitende om at hun var adoptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Svak" adopsjon brøt ikke båndene til biologiske foreldre, og det er derfor ikke snakk om annet enn et "forsterket" fosterbarnforhold. Da er det neppe grunn til å sette taushetsplikt ut over de vanlige 60 år. Reglene om "sterk" adopsjon kom med loven i 1935, gjeldende fra 1936, men de første årene etter 1935 var flertallet av adopsjoner fortsatt "svake", og først etter andre verdenskrig ble de "sterke" adopsjonene dominerende. Ved lovendring i 1956 forsvant muligheten for "svak" adopsjon.

For barn født i 1934 kan det være snakk om både sterk og svak adopsjon, men dersom adopsjonen fant sted før krigen, er det statistisk mest sannsynlig at den er "svak". Dersom man har sikker kunnskap om at barnet havnet på Hamar, indikerer det også at man her har å gjøre med "svak" adopsjon. Var adopsjonen sterk ville man ikke få vite noe om hvor barnet ble av. I så fall behøver man ikke vente til 2034.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de biologiske besteforeldrene besøkte han på Hamar..derfor må han vite at han er adoptert..jeg har bilde av han sammen med sin mor før adopsjon og utifra det så må han ha vært flere år når han ble adoptert..Jeg vet også hvor hun bodde i Oslo men har ikke noe etternavn på henne..Hvor kan han etterlyses..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ble født før 1930 - har du sjekket kirkeboka? Adopsjoner blir ofte ført inn i kirkebøkene, selv om adopsjonen er flere år senere. Jeg har funnet/lest en slik innføring selv. Finner du fødselen så finner du også navn på biologiske foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider