Gå til innhold
Arkivverket

Skilsmisse, Hafslo i S&F. i 1832 Riktig dato?

Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

I 1832 var det en stor skandale i Hafslo da min 2xtipp Adam Clausen Reutz skilte seg fra Lucris Pedersdatter Yngsdal. (eller omvendt.)

Adam fikk ett uekte barn allerede i Juli i 1833 med (min 2xtipp) Anna Pedersdatter Qvam som han giftet seg med i 1837.

Lucris gifte seg på nytt i 1836 med Johannes Pedersen Hillestad og familien emigrerte senere til USA.

Skilsmisse-skifte er her, datert 20 mars 1832.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/24152/175/

Men jeg har lest ett eller annet sted i en kirkebok o.l. at den offisielle skilsmisse-dato er 6 nov. 1832. Er dette riktig?

Er det noen som kan hjelpe meg å finne omtale av denne skilsmissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan leggja til at Johannes Pederson Hillestad gifte seg med Lucris Christensdotter Aasen og utvandra til Amerika i 1861.

Nokon formell skilsmissedato til Adam og Lucris Pedersdotter har eg ikkje, men det tok tid å "ordba" opp etter dei, og skiftet vart difor ikkje avslutta før tre år etter, i 1835.

Lucris Pedersdotter og andre mannen Johannes Olson Langenes utvandra til Amerika i 1862 og har stor etterslekt der borte.

Med venleg helsing,

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt het Lucris andre ektemann. Johannes Olsen. :blush:

Takk til Rune og Lars E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.