Gå til innhold
Arkivverket

DUGNAD Anne Rasmusdatter Moan , Tynset . Kartlegging av hennes opphavslinjer frem til Tynset presten Rasmus Madsen

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Takker så mye for det! Antar at også flere kan ha nytte av den. (Det blir litt amputert med bare bind 2 tilgjengelig.)

En annen svært utilgjengelig bok i strøket er Innsetboka, så hvis du er i nærheten av den og det er tillatt, må du gjerne få også den skannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for det! Antar at også flere kan ha nytte av den. (Det blir litt amputert med bare bind 2 tilgjengelig.)

En annen svært utilgjengelig bok i strøket er Innsetboka, så hvis du er i nærheten av den og det er tillatt, må du gjerne få også den skannet.

Jeg tror ingen av bøkene kan publiseres offentlig, men jeg har lov å gi den til personer i min private sfære, og der er du :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke annet så kan da andre få nytte av det i debatter der jeg måtte finne på å delta. Det dukker opp noen slike innimellom, men jeg avgrenser helst slikt til det som er et stykke tilbake i tid. Da dekker det jo mange nålevende, så det kan være verd å prøve å finne ut litt mer.

Overført til herværende tema, så gjelder da min interesse helst det som fortsatt er ukjent i de eldre leddene, som jeg har nevnt noen antydninger om tidligere i dette tema. Etterslekten er så viden spredt at hver gren helst får utforske sin part selv, ellers løper det helt løpsk. (Har den svært langdryge Hals-debatten i friskt minne. Denne dreide seg om en gren av hr. Rasmus Madssens og svigersønn hr. Hans Lauritzens etterslekt. Litt for mye bruk av tid i forhold hvor mye som skulle klarlegges. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke annet så kan da andre få nytte av det i debatter der jeg måtte finne på å delta. Det dukker opp noen slike innimellom, men jeg avgrenser helst slikt til det som er et stykke tilbake i tid. Da dekker det jo mange nålevende, så det kan være verd å prøve å finne ut litt mer.

Overført til herværende tema, så gjelder da min interesse helst det som fortsatt er ukjent i de eldre leddene, som jeg har nevnt noen antydninger om tidligere i dette tema. Etterslekten er så viden spredt at hver gren helst får utforske sin part selv, ellers løper det helt løpsk. (Har den svært langdryge Hals-debatten i friskt minne. Denne dreide seg om en gren av hr. Rasmus Madssens og svigersønn hr. Hans Lauritzens etterslekt. Litt for mye bruk av tid i forhold hvor mye som skulle klarlegges. )

Og er det noe du har interesse av så kan jeg også gjøre oppslag i Tynset BB, f. eks. med å scanne spesielle slekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbudet, men hvis Wangensteen får skannet boken, så er vel dette greit ordnet. Vil jo anta at den kan komme på Bokhylla.no også. Der skal visst det meste av det som er utgitt av norsk litteratur gjøres tilgjengelig.

Ellers prøver jeg for tiden å finne ut av en mulig anelinje til Tolga via Hitra, men jeg har hittil etter mange år kun klart å indikere en slik (som mange andre der har), men ikke dokumentere den godt nok, så det kan ikke garanteres at den faktisk stemmer. Helt utrolig hvor vanskelig det i visse strøk er å få skikkelig papirfestet en del slektsforhold. Det samme gjør seg gjeldene for diverse slekter i Kvikne, men der er i alle fall fadderlister til god hjelp, noe de også i ganske stor grad har vært på Tynset.

Når det gjelder utbredelsen av ætlinger av presteslekten på Tynset, så kan kanskje gjennomgang av faddere ved en del barnedåper avklare mer der det hittil i Streitliens bok har vært nokså uoversiktlig. Min egen linje tilbake til hr. Hans Lauritzen indikerte jeg først, deretter ble den dokumentert via verger ved et skifte. (Det var en annen metode enn den Ole Nygaard tidlig på 2000-tallet brukte i sin artikkel i Genealogen ang. samme linje fra hr. Rasmus Madssen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Ole Nygaard skriver følgende i sin artikkel i genealogen ad. Tynset presten Rasmus Madsens etterkommere :

Den andre halvdelen av garden Fløtten på TYnset overtas av Mads Pedersen ( født i 1624 ) og gift med Maren Pedersdatter . På bakgrunn av oppkallingen av Peder Simensen Fløtten sine sønner ( Simen , Rasmus og Hans ) samt aldersforskjell , tror jeg ikke Mads Pedersen er sønn av Peder Simensen Fløtten , men at Maren Pedersdatter er Peder Simensen Fløtten sin datter , og at hun er eldre enn brødrene Simen , Rasmus og HAns .

Mitt spørsmål er da : er det noen som har den minste ide og tanker rundt hvem min stamfar Mads Pedersen var og hvor han evt. kunne komme ifra ?

På forhånd tusen takk for svar og innspill .

PS. Anne Rasmusdatter som var gift med Lars Toreson , og hennes linjer bakover til presten Rasmus Madsen og forholdene rundt Fløtten er noe av de største vanskeligheter jeg har støtt på i slektshistorien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Tynsetboka I s. 376 er Mads Olsen Åen f. 1616 som sønn av Ole Madssen Åen. Skal vi kanskje gjette på at Mads Pedersen, f. 1624, kan være en litt yngre fetter av Mads Åen?

Utenom presteslekten er navnet Mads ikke akkurat særlig vanlig der i trakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd Roar , tusen takk for svar og innspill , synes å være et godt tips .

Jeg siterer fra Tynset bygdebok side 88 ad. garden Fløtten :

Fløtten var en stor gard på 9 kalvskinn . Det ser ut som at den var delt i 2 bruk , hvert bruk på 4,5 kalvskinn . En Mads Oleson Fløtten er nevnt 1663 i saken mot finnene , og i manntallet 1664 står Mads Fløtten som bruker av 4,5 kalvskinn og enken Maren Pedersen er også bruker av 4,5 kalvskinn . De står side om side . I manntallet 1666 står Maren Pedersen og Maren Rasmussdatter side om side . Mads er ikke nevnt , så han er død , og det er rimelig at Maren Rasmussen er enken etter Mads Fløtten Videre ser det ut til at har 4 sønner : Rasmus , Olle , Peder og Lars osv. osv .

Her virker det som noe skurrer .........

1 ) Her nevnes det i 1663 en Mads Oleson Fløtten første og eneste gang på garden Fløtten , kan han være identisk med den Mads OLsen jeg finner på garden Åen på Tynset , eller er det er nok en navnefeil , at denne Mads er skrevet som Oleson istedet for Pedersen ?

2 )Hvis det så var at denne Mads Oleson Fløtten hadde noe eierskap i Fløtten , kan dette da styrke ditt tips om at min stamfar Mads Pedersen var av folkene fra Åen på Tynset ?

3 ) Maren Rasmussen var vel enken etter Peder Simensen Fløtten og IKKE Mads Fløtten ?

4 ) I ovennevnte sitat står det at : I manntallet for 1666 står Maren Pedersen og Maren Rasmussen side om side . Det må vel da her være snakk om at det er mor og datter som står for driften av Fløtten , og at både Peder Simensen og Mads Pedersen begge er døde ?

PÅ forhånd takk for svar og innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar bare dette i kveld:

"Folk og buplasser" s. 233 og 234 nevner på 1660-tallet bare Mads Pedersen (altså ingen Olsen) på Utby (Fløtten). Han lever samtidig med enken Maren Pedersd., så hun må være enke etter en annen enn ham. Den samtidige enken Maren Rasmusd. er datter av hr. Rasmus Madssen og enke etter Peder Simensen.

Vet ikke hvilken hovedgård Åen ligger under her, så jeg får sjekket den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider