Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Eg har fått info om at alle som var frå andre land måtte melda seg for lensmannen. I 1920 oppheldt det seg ein sjømann i Austevoll, han var frå Danmark iflg. krk.boka.

Han vart far til eit barn f.april 1921, i krk.boka står det at far var dansk sjømann, bs. i Troland, Austevoll.

Faren heitte Hertof/Herlof/Herluf Jørgensen, finnes han i noko protokoll frå lensmannen? Han må ha vore i Austevoll iallfall omkring juli/august mnd. 1920 (men kanskje han kom på våren?)

Mvh. Mariann Stokken

I lensmannsarkivene er det som regel inn- og utflyttingsprotokoller fra perioden 1901 til 1943. De er i første rekke ført for å ha kontroll med dem fattigvesenet skulle ha ansvar for. To års botid var det som skulle til for å få hjemstavnsrett.

Jeg tviler på at en utlending som ikke hadde tenkt å slå seg ned fast, vil være ført i disse protokollene, men det vet man selvsagt ikke før man har sett gjennom, i dette tilfellet i lensmannsarkivet for Sund og Austevoll. Jeg tror jeg har lett etter denne karen før, og uten å få treff. Men det er problemfritt å få protokollene opp på lesesalen for å gjøre søk.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.