Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Johannes Nes (Ness) Hjelmeland

Recommended Posts

Hei, Om det fins eit gardsnavn Nes i Hjelmeland, kommune. Har opplyst at Johannes skal vera fødd i Hjelmeland ca. 1861-62. Han gifter seg med Martha Tveit, Kvinnherad i West Lisbon 1890. Mvh. Magnar.

Hei !

Næs finnes der om du prøver F. T. 1801 og 1865.

Mvh. Magne.

På gården Nessa i Årdal, Hjelmeland prestegjeld, finner jeg i Årdal bygdebok en Johannes f 1860, sønn av Johannes Olsen og Susanne Smidt Persdatter. Johannes hadde en bror, Ivar Wilhelm f 1855 som emigrerte til USA i 1873. Du kan jo sjekke om denne Ivar bosatte seg i West Lisbon. Bygdeboken sier ikke mer enn dette.

Hei, Tusen takk, må anta at kyrkjeboka i West Lisbon er rett, her står John (Johannes) Ness, Hjelmeland. Famelien har at Martha var gift med ein John Massa frå Arndals kanten, men der er vel ingen Hjelmeland. Er ikkje sikker på om Martha levde så lenge, ho skulle over for å hjelpa forloveden som hadde fått tuberkolose, og det fekk ho sjølv. Nessa kan vel lett ha vorte Massa. Mvh. Magnar

Jeg var for rask med å svare i mitt forrige innlegg - mens tankene fløy og jeg vasket grønnsaker, så husket jeg at jeg engang var på kaffebesøk på Nes gård i Årdal! Og Nes fant jeg i Årdal bygdebok - selvfølgelig! Men jeg finner ingen Johannes der.

Hei, Her ser eg det er jobba og takk. Opplyningane som famelien har gitt er basert på brev heim frå Amerika før 1900. Kanskje har Årdal blitt til Arndals-kanten, i alle fall har kyrkjeboka Johannes, og Hjelmeland som fødestad.Martha Tvedt fekk ikkje lang tid i ekteskapet, ho dø i 1893 av tubben ho fekk av sin tidlegare forlovde. Mvh. Magnar.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.