rolfjerp@hotmail.com Skrevet Juni 24, 2013 Del Skrevet Juni 24, 2013 Jeg har alltid regnet Odal/Vinger som distriktet mellom f.eks Nes i Akershus og Solør i Hedmark. I inndelingen til RA ligger Vinger/Kongsvinger i Solør. Er det en inndeling RA står for eller er den offisiell? I såfall: hvor stammer den fra? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leif B. Mathiesen Skrevet Juni 24, 2013 Del Skrevet Juni 24, 2013 Les dette. http://no.wikipedia....org/wiki/Solør http://www.glomdalen...icle6560782.ece Ra er vel ikke helt up to date. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfjerp@hotmail.com Skrevet Juni 24, 2013 Forfatter Del Skrevet Juni 24, 2013 Takk skal du ha Leif. Men i Wikipedia kan jo hvem som helst skrive hva som helst. Jeg savner fortsatt en god forklaring. Så før jeg skrev dette bare den første lenken du viste til. Skal jeg nå forstå det slik at det er i kirkelig sammenheng at Kongsvinger ligger i Solør? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank H. Johansen Skrevet Juni 24, 2013 Del Skrevet Juni 24, 2013 Vinger og Eidskog tilhører fra riktig gammelt av Solør, mens Nord- og Sør-Odal sognet til Romerike. Etterhvert - men akkurat når vet jeg ikke - regnes Solør f.o.m. gamle Brandval kommune (nå en del av Kongsvinger) og nordover t.o.m. Våler kommune. Begrepsbruken har sikkert uviklet seg over tid, men det offisielle skiftet skjedde vel i 1852 når Solør og Odalen fogderi ble delt i Solør fogderi og Vinger og Odalen fogderi. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfjerp@hotmail.com Skrevet Juni 24, 2013 Forfatter Del Skrevet Juni 24, 2013 Vinger og Eidskog tilhører fra riktig gammelt av Solør, mens Nord- og Sør-Odal sognet til Romerike. Etterhvert - men akkurat når vet jeg ikke - regnes Solør f.o.m. gamle Brandval kommune (nå en del av Kongsvinger) og nordover t.o.m. Våler kommune. Begrepsbruken har sikkert uviklet seg over tid, men det offisielle skiftet skjedde vel i 1852 når Solør og Odalen fogderi ble delt i Solør fogderi og Vinger og Odalen fogderi. Det du skriver, Frank, samsvarer med mine begreper. Det innebærer da ikke at Vinger/Kongsvinger ligger i Solør. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank H. Johansen Skrevet Juni 24, 2013 Del Skrevet Juni 24, 2013 Det du skriver, Frank, samsvarer med mine begreper. Det innebærer da ikke at Vinger/Kongsvinger ligger i Solør. Det kommer jo an på hvilken tidsepoke man snakker om. Hvor skriver RA at Kongsvinger ligger i Solør? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfjerp@hotmail.com Skrevet Juni 24, 2013 Forfatter Del Skrevet Juni 24, 2013 Det kommer jo an på hvilken tidsepoke man snakker om. Hvor skriver RA at Kongsvinger ligger i Solør? Det gjelder den geografiske inndelingen på Digitalarkivet - altså per i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank H. Johansen Skrevet Juni 24, 2013 Del Skrevet Juni 24, 2013 Den kjenner jeg visst ikke til... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet Juni 24, 2013 Del Skrevet Juni 24, 2013 Det gjelder den geografiske inndelingen på Digitalarkivet - altså per i dag. Jeg forsøker å finne ut hvilken geografisk inndeling du viser til, men så langt uten suksess. Digitalarkivet inneholder mange ulike tjenester med geografisk inndeling. Kan du gi nærmere henvisning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfjerp@hotmail.com Skrevet Juni 24, 2013 Forfatter Del Skrevet Juni 24, 2013 Jeg forsøker å finne ut hvilken geografisk inndeling du viser til, men så langt uten suksess. Digitalarkivet inneholder mange ulike tjenester med geografisk inndeling. Kan du gi nærmere henvisning? Nå bør jeg visst skamme meg skikkelig ! Det gjelder Slektsforum til DIS. Så da er vel RA uskyldig. Beklager, beklager ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet Juni 24, 2013 Del Skrevet Juni 24, 2013 Nå bør jeg visst skamme meg skikkelig ! Det gjelder Slektsforum til DIS. Så da er vel RA uskyldig. Beklager, beklager ! Alt i orden :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå