Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde et skifte fra Tonning i Stryn, Nordfjord fra 1763.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Det er skifte på gården Tonning i Stryn, Nordfjord 08.04.1763.

Jeg trenger hjelp til å forstå sammenhengen i dette skiftet som ved første øyekast ser ut til å være etter Johannes Monsen. Men her nevnes noe som for meg kan være svært interessant men som jeg ike helt forstår sammenhengen i. Her nevnes Synnøve Rasmusdtr. og etter hva jeg kan forstå hennes barn i et tidligere ekteskap, Rasmus Olsen Fæleide, Martinus og Johannes Olsen Østrimb, samt Barbara Olsdtr. 50 år.

Videre finner jeg i forteksten nevnt Anders Rasmussen Kirkeide og Cornelius Andersen Ytre Eide.

Jeg prøver å få slått fast om Anders Rasmussen og Synnøve Rasmusdtr. kan være søsken. Cornelius Andersen er sønn av Anders og i så fall nevø av Synnøve.

Kan noen ta bryderiet med å lese gjennom teksten i skiftet å se hva man kan få ut av det. Jeg klarer altså ikke helt å se sammenhengen her.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24231/114/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081128670114.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik:

Arvelater: Johannes Monsen som bodde på gården Tonning.

Vurdering av boets midler skjedde i overværelse av lensmann Niels Larsen Folleide.

Vurderingsmenn: Anders Rasmussen Kircheide og Cornelius Andersen Yttreeide.

Nærværende ved forretningen var arvelaters gjenlevende hustru Synneve Rasmusdatter, hennes lagverge var Cornelius Andersen Yttreeide.

Arvelater var uten barn eller livsarvinger, derfor ble oppgitt "Hans neste Arvinger efter Loven" hans søsterbarn Rasmus Olsen Folleide, Martinus Olsen Ostrimb, Johannes Olsen Ostrimb og Barbra Olsdatter 50 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Espen. Det svaret beviser jo at det var rett å legge det ut her, for jeg klarte ikke å se sammenhengen og trodde det kunne være Synnøves barn med første ektemann, Ole Ellingsen. Vet du om det var lensmannen som utpekte vurderingsmenn, eller var der regler for slikt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om det var lensmannen som utpekte vurderingsmenn, eller var der regler for slikt også?

Det vet jeg desverre ikke, Rune. Det kan hende det kan stå noe om bestemmelsene rundt dette i arvebolken i Kristian V`s Norske Lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går jeg ut i fra at man med uvillig ikke mener det samme som i dag. Kanskje det menes personer som hadde plettfri vandel, eller muligens var upartisk. Om det siste er rett kan ikke Synnøve og Anders være søsken.

Takk for at du tok deg bryderiet med å slå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går jeg ut i fra at man med uvillig ikke mener det samme som i dag. Kanskje det menes personer som hadde plettfri vandel, eller muligens var upartisk. Om det siste er rett kan ikke Synnøve og Anders være søsken.

Takk for at du tok deg bryderiet med å slå opp.

Bare hyggelig, det er forøvrig, generelt sett et interessant spørsmål du stiller. Her er en artikkel om lensmennenes gjøremål på 17- og 1800-tallet. Kan være at det finnes brukbar informasjon der (har bare skumlest den selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for ny og svært interessant informasjon. Jeg vil ut fra de siste opplysningene som har kommet fram, oppfatte det slik at Anders Rasmussen neppe kan være bror til Synnøve Rasmusdtr.. Selv om han i noen sammenhenger kunne ansees som uhildet i forhold til Johannes Monsen isolert sett, kan han neppe sies å være det i forhold til Synnøve dersom hun hadde vært hans søster. Det samme kan man jo si om Cornelius Andersen som var sønn av Anders. Han ville jo ha vært nevø av Synnøve og neppe uhildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider