Gå til innhold
Arkivverket

Torbjørn Olsen fra Bergen?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

I innlegg 92 er det info om Olai Amund Torbjørnsen. Det jeg vet om han er at han aller mest sannsynlig var halvbror til min tippoldemor. Så vidt jeg har forstått vokste Olai Amund opp i Haugesundsområdet. Han giftet seg i Bergen i 1842 og bodde der en tid før han og familien igjen flyttet til Haugesund. Går det an ut fra de få opplysningene vi har om hans mor Anne Malene Amundsdatter å finne ut hvor han vokste opp og ble konfirmert. Jeg antar at han etter konfirmasjonen flyttet tilbake til Bergen. Det var litt frem og tilbake flytting mellom Bergen og Haugesund.

 

Det er vanskelig å stadfeste hvor moren var fra, fordi det er så liten informasjon om henne. Hvor det ble av faren er heller ikke godt å si, men han var trolig i Bergen da hans tredje kone Anne Randine døde i 1841, eller var han der. Jeg har heller aldri klart å finne ut hvor han døde.

Jeg har også stilt meg spørsmålet om Torbjørn Olsen virkelig var far til min tippoldemor, hvordan var man så sikker på det? Det var jo er underlig dåpsfølge da min tippoldemor ble døpt i Bergen Domkirke? Jeg lurer virkelig på hvorfor faddrene var tre hollandske matroser, hvordan kunne de ha et fadderansvar?

Har bladd gjennom konfirmerte i Skåre/Torvestad 1828 - 1835 uten å finne noen Olai konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 92 er det info om Olai Amund Torbjørnsen. Det jeg vet om han er at han aller mest sannsynlig var halvbror til min tippoldemor. Så vidt jeg har forstått vokste Olai Amund opp i Haugesundsområdet. Han giftet seg i Bergen i 1842 og bodde der en tid før han og familien igjen flyttet til Haugesund. Går det an ut fra de få opplysningene vi har om hans mor Anne Malene Amundsdatter å finne ut hvor han vokste opp og ble konfirmert. Jeg antar at han etter konfirmasjonen flyttet tilbake til Bergen. Det var litt frem og tilbake flytting mellom Bergen og Haugesund.

 

Det er vanskelig å stadfeste hvor moren var fra, fordi det er så liten informasjon om henne. Hvor det ble av faren er heller ikke godt å si, men han var trolig i Bergen da hans tredje kone Anne Randine døde i 1841, eller var han der. Jeg har heller aldri klart å finne ut hvor han døde.

Jeg har også stilt meg spørsmålet om Torbjørn Olsen virkelig var far til min tippoldemor, hvordan var man så sikker på det? Det var jo er underlig dåpsfølge da min tippoldemor ble døpt i Bergen Domkirke? Jeg lurer virkelig på hvorfor faddrene var tre hollandske matroser, hvordan kunne de ha et fadderansvar?

Olai og familien meldte innflytting til Haugesund den 12.10.1852

Jfr kirkebok

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Skåre, Torvastad i Torvastad, Ministerialbok nr. A 9 (1847-1856), Inn- og utflyttede 1852, side 219. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1698&idx_id=1698&uid=ny&idx_side=-106

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050922030106.jpg

 

De bosatte seg da på Sørhaug.

I tilknytning til innflyttingen er anført et interessant notat:

"Indflyttet fra Kobbervig, født i Bergen"

Kan dette tyde på at han har en viss tilknytning til Kopervik området, siden han er der en tid? Østrem ligger jo i Kopervik.

 

Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje en mulighet for finne hans konfirmasjon i Kopervik og hvem som var hans nærmeste pårørende?

Da er det kanskje en mulighet for finne hans konfirmasjon der og hvem som var hans nærmeste pårørende?

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen konfirmasjon funnet i Avaldsnes ( som var kirkesoknet Kopervik tilhørte) i perioden 1828 - 1835

Heller ingen tilflytting/utflytting fra soknet 1848 - 1852.

 

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Er Torbjørn Olsen og Torbjørn Olsen Lude en og samme person? Lude ble gift med Anne Randine Andreasdatter, hun dør i 1841 i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg tviler på at moren var Anne Randine Andreasdatter for moren er oppgitt til å være Anne Gurine i noen tilfeller og Anne Malene i noen tilfeller, som t.d. under Marte (Anne Malene) sin konfirmasjon i 1842

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/kf/person/pk00000000608450

 

Selvsagt kan navnet på mor og datter være feil i kirkeboken for Manger i 1842, men i den samme feilen kan vel ikke også ha forfulgt henne fra dåpen i Domkirken i april 1827 (mener å huske at hun ble født den 10. april og at dåpen var 16. april 1827.

 

Men hvem var faren? Var det en annen Torbjørn Olsen Lande enn Torbjørn Olsen Lude? Og bare forsvant han sporløst? Han var også far til Olai Amund Torbjørnsson f i Bergen i mars 1817. Foreldrene ble gift i Avaldsnes kirke i nov 1816. Da more Anne Malene døde i mars 1826 ble Olai Amund sendt til haugesundskanten, der han ble til han ble konfirnert, men siden flytten tl Bergen og ble gift der ca 1842. Jeg har en del slektsinfo om Olai Amund sin etterslekt, men ikke om Torbjørn Olsen eller hvem moren til Marthe (Anne) Malene egentlig var.

Marte (Anne) Malene Torbjørnsdatter, var min tippoldemor, hvem faren var er ikke sikkert den samme som moren gav opp? Det vil vi vel aldri få vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olai Amund må ha flyttet til Koparvik ca 1826 da moren døde. Jeg antar at han har flyttet til sin mormor i Østrem? Siden faren Torbjørn Olsen setter datteren sin ut på landet i 1836, så kan også det være mulig at Olai Amund reiser til besteforeldrene i 1836, men da er han 19 år gammel og kunne forsørge seg selv, så det er vanskelig å si om han egentlig flyttet dit neon gang?

 

Det var en i den "gamle" debatten som fant at barna ble satt ut på landet i 1836, så vidt jeg erindrer så var det både barnet til Torbjørn Olsen og stebarna hans. Hvis det er tilfelle da må Torbjørn Olsen og Torbjørn Olsen Lude være en og samme person, men hvem var han? Og hvorfor er ikke Lude nevnt da han gifter seg med Anne Malene Amundsdatter Østrem i Avaldsnes kirke i nov. 1816? Det merkelige var at den Anne eller Ane Malene Amundsdatter Østrem som Torbjørn Olsen gifter seg med ble født i ca 1777 eller noen år før. Den Torbjørn Olsen som jeg har regnet med at var mannen ble født i ca 1792, men er der den samme mannen som gifter seg med Anne Randine Andreasdatter, eller var de i det hele tatt gift? Eller er dette med Anne Randine et blindspor som forvirrer det hele.

 

Hvordan finne dokumentasjon på at disse tre barna dvs Anne Randine sine to, Karen og Johan og Anne (Marte) Marte Malene ble satt ut på landet. Ble det gjort i et og samme dokument eller ble det gjort på forskjellige tidspunkt. Min tippoldemor ble satt ut på landet i 1836, hun kom til en gård i Manger, muligens på Marøy? Jahn eller Johann ble sendt til Lindås, men jeg er usikker på hvor Karen ble sendt, men trolig i Hamre sogn.

 

Jeg vet også lite om hvilken Torbjørn Olsen som det var mulig å være fra Bergen i 1827 da min tippoldemor ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis Torbjørn Olsen var sønn til Anna og Ole Johannessen i Bergen, kan det da tenkes at Tobjørn endret etternavn til Johannessen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 50 er det vist til en bygdebok for Karmøy

 

http://www.slektsforumkarmoy.no/b-bok/Gnr66-Austrei.pdf

 

Her finner jeg en Omund Danielaen f ca 1778-1827, han kan være i slekt med Anne (Ane) Malene Amundsdatter. I kirkeboken for gifte i Avaldsnes kirke 21.11.1816 tror jeg det er oppgitt alder på Anne Malene, men kanskje den kan være feil? Da hun døde i Bergen i 1826 blir det oppgitt at hun er over femti, men to år tidligere får hun en sønn, så det er mulig at alderen er feil. Det er vanskelig å finne hennes alder siden det er umulig å finne hennes fødsel. Ved giftarmålet er det oppgitt at hun var fra Østrem på Karmøy, men der er det ingen ved det navnet, vel det kan tenkes at hun bare var i huspost der. Ved vielsen står det at brudgommen var Torbjørn Olsen fra Bergen og intet annet om hvem faren var.

Da Anne Malene døde i 1826 flyttet sønnen Olai Amund Torbjørnsen til Karmøy? Men gifter seg i Bergen i 1842. Det er umulig å finne han på Karmøy i perioden 1826-1842. Olai Amund flytter senere tilbake til Haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her er dåpen til Marthe Malene. Foreldre oppgis å være Anna Gurine Andreasdatter og Torbjørn Olsen. Jeg klarer ikke å lese alt som står om foreldrene. Under foreldrenes navn står det 15. des. 83, hva betyr det?

 

Marthe Malene ble døpt i Domkirken i Bergen den 16. april 1827 og ble født 10. april 1827 nr 46 i klokkerboken.

 

(Pga at jeg ikke får safari til å fungere på min IPAD vedk Digitalarkivet har jeg brukt Firefox som nettleser)

 

https://media.digitalarkivet.no/view/8650/85198/173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marthe Malene Torbjørnsdatter vokser opp på en gård i Manger sogn på Radøy og blir gift med Lars A Andersen Marøy f. 1811. Dette paret får mange barn sammen, men bare tre vokser opp. En datter blir gift i Austevoll, en datter drar til USA og en sønn blir gift i Bergen, men flytter senere til Kristiansand.

 

Sønn til Marthe Malene flytter til Bergen og bor der noen år. Han gifter seg der med Ingeborg fra Vikedal i 1872. 20. april 1873 får de datteren Matilde Helene som de døper i Kors Kirken i Bergen 2. juni 1873. Kanskje faddrene kan være i slektninger av Marthe Malene? Eller så kan de være tilfeldige venner?

 

Se her på nr 70 der er dåpen til Mathilde Helene

 

https://media.digitalarkivet.no/view/8350/84662/83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stadig på leit etter å klare å få identifisere Torbjørn Olsen. Jeg er viss på at en dag dukker det opp en liten opplysning som får alle brikkene i dette uendelige puslespillet til å falle på plass. Jeg er utrolig glad for at dere orker å stå på med meg, men dere er så dyktige og så utrolig flinke og klarer så mye mer enn det jeg får til. Nå ser det også ut til at mine "verktøy" ikke fungerer som de skal og da blir jeg ganske hjelpeløs i dette systemet og har vanskligheter med å klare å "knekke" denne utrolige hårde nøtten.

 

En sak som jeg også i min iver har vert innom og funnet den rette faren på er denne saken:

 

https://forum.arkivverket.no/topic/185160-karen-torbjoernsdatter-fra-bergenhamre/?hl=%20jostein%20%20s%C3%B8reide

 

Karen ble satt ut på landet i 1836 samtidig som den tilsynelatende halvsøsteren Anne (Marthe) Malene ble satt ut på landet. Jeg har ikke klart å funnet protokollene fra fattigvesenet hvor dette er bekreftet, men det er mulig at det står noe om dette i bygdebøkene for Meland? Karen var nok ikke datteren til Torbjørn, selv om hun blir nevnt som hans barn, så finnes det info om en annen barnefar.

 

Det store spørsmålet er hvem var denne Torbjørn Olsen. Det er mulig at det fremgår av fattigvesenets protokoller som det vises til her avslører hvem han var. Hvis det er den samme Torbjørn Olsen som oppgis å være far til både Karen, Jahnn og Anne ( Marthe) Malene, da må det være den samme Torbjørn som nevnes som Anne Rendine Andreasdatter sin mann da hun dør i 1841/42 og da heter han Torbjørn Olsen Lude.

Jeg tror ved å sammenholde disse opplysningene med protokollene fra fattigvesener så kan vi kanskje være nærmere en løsning på å finne hvem Torbjørn Olsen var?

Dersom Torbjørn Olsen egentlig het Lude til etternavn, da kan han ikke være sønn av Ole Johannessen Lande eller kan etternavnet være skrevet feil i kirkebøkene, slik som Marthe Malene ble senere til Anne Malene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt en forespørsel til Bergen Byarkiv for å få vite litt mer om bakgrunnen for at Marthe (Anne) Malene Torbjørnsdatter ble satt på landet i 1836. Kanskje de har litt mer info om identiteten til Torbjørn Olsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har vert i kontakt med Bergen Byarkiv for å finne ut om det er mulig å finne noe om Torbjørn Olsen der og der var det ganske mye info om han og hans familie, men foreløbig har jeg ikke funnet ut identiteten til Torbjørn Olsen. Etter all sannsylighet ble han gift med Anne Randine Andreasdatter i 1827/28, så nå har jeg blitt noe usikker på om moren til Anne (Marthe) Malen var Anne Gurine Andreasdatter eller om det var Anne Randine Andreasdatter?

 

Her er litt av infoen om Torbjørn Olsen:

 

Det ser altså ut til at Torbjørn Olsen først har vært livsslave i Bergen fra (ca.) februar 1828, og deretter overført til Fredriksten festning i Halden i 1832 (kanskje også med ny/utvidet dom). Om Fredriksten festning leser jeg følgende på Wikipedia: «Slaveriet på Fredriksten ble nedlagt 30. september 1845, og de siste 7 slavene og en gevaldiger (vokter) ble overført til slaveriet i Fredrikstad festning. I 1848 ble også dette lagt ned, og slavene overført til Akershus festning».

Forhåpentligvis kan denne informasjonen være til hjelp med å finne ytterligere opplysninger om Torbjørn Olsens dom og fengselsopphold ved å kontakte Statsarkivene i Bergen og Oslo, eventuelt Riksarkivet. Mulig vil også hans begravelse være å finne i Østfold eller Oslo.

 

 

Tror dere det er mulig å finne hans dødsfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det se ut som om denne gåten snart er en løsning på. Torbjørn Olsen dør den 5. mars 1841 ved Fredrikshald festning i Halden. Foreldrene hans var Ole Johannessen og Anna Torbjørnsdatter slik som tidligere antatt, men dette er nå bekreftet fra Statsarkivet i Oslo.

 

Det er fremdeles en del saker som ennå ikke er helt klarlagt, men jeg antar at saken er i ferd med å løses.

 

Takk for all den hjelpen dere har vært til med å løse gåten og hjelpe meg underveis. Vi er flere som jobber med samme saken og nå ser det ut som om det kommer mange opplysninger som kan kast nytt lys over Torbjørn Olsens liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.