Gå til innhold
Arkivverket

Informasjon om en tjeneste for deling av bildelenker


Werner Kvalem Vesterås
 Del

Recommended Posts

God kveld

 

Jeg tenkte jeg skulle opplyse dette forum om en liten webtjeneste jeg har brukt noen kvelder i løpet av de siste par ukene på å utvikle. Jeg laget den i utgangspunktet for eget bruk, men har nå lagt den ut på nettet, slik at de som ønsker, kan bruke den. Kommentarer og spørsmål om tjenesten mottas enten i denne tråden, eller som privat melding til undertegnede.

 

Tjenesten, som kan nås på http://www.displayitfor.me er det egentlig ikke så veldig mye annet å si om, annet enn at det er et hjelpemiddel for deling / bokmerking av billedlenker, “med nogo attåt”.

 

Man limer inn en billedlenke, f.eks. fra Digitalarkivet, (eller hvilken som helst annen tjeneste, så lenge lenken fører til et bilde) og trykker enter. Etter noen sekunder (avhengig av nettverksforbindelse) får man opp bildet i nettleseren.

 

Det som nå skiller tjenesten min, fra det å se på bildet på “vanlig måte” i nettleseren, er at du i tillegg til å forstørre / forminske / panorere, også kan bokmerke utsnittet du til enhver tid ser på skjermen. Du kan bruke musen for å “dra deg rundt” i bildet, og mushjulet for å forstørre / forminske, i tillegg til å bruke piltastene på tastaturet, og tastene for pluss og minus.

 

Du kan selvsagt også kopiere lenken fra nettleseradressen, og sende den på mail. Når mottakeren åpner lenken, så får han se nøyaktig det samme utsnittet du laget.

 

Sistnevnte kan være praktisk hvis du ønsker å dele en kirkeboklenke, og vil henlede oppmerksomheten til en bestemt del av bildet.

 

Eksempel på en delt lenke: http://www.displayitfor.me/eyJ1cmwiOiJodHRwOi8vd3d3LmFya2l2dmVya2V0Lm5vL1VSTjpOQk46bm8tYTE0NTAtdGwyMDA4MDQwMjM2MDk5OS5qcGciLCJ4IjotMTc3LjY4MzY1ODU2NDQ5MDEsInkiOi01MDMzLjA5MTkyMjMwNTA2Mywic2NhbGUiOjQuMDc0ODMzNDY2NDM2NjU1NH0=

 

Jeg innrømmer at det kan være noe upraktisk å forholde seg til disse svære URL-adressene man får når man bruker denne tjenesten. Hvis dette er et probem, kan man benytte seg av en av de mange adresseforkortingstjenestene som finnes, f.eks. http://bit.ly

 

Til slutt vil jeg bare si at tjenesten er fullstendig gratis, og at den ikke er beheftet med reklame eller andre uhumskheter.

 

Hilsen Werner Vesterås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.