Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Niels Pedersen Heegaard (ca 1690-1746) i Kragerø.

Recommended Posts

Noen som kjenner opphavet til skipperborger i Larvik, Niels Pedersen Heegaard (ca 1690-1746) ? Hans kone Hans kone Boel (Bodil) fra Åros i Sokndal i Rogaland kjennes opphavet til i flere generasjoner bakover. :)

NIELS PEDERSEN HEEGAARD (ca 1690-1746). Skipperborger i Larvik ca 1720-1746. Gift med BOEL OLSDTR ÅROS (ÅRHUUS) Fra Åros i Sokndal i Rogaland.

Uvisst hvor Niels Pedersen Heegard kom fra, trolig fra Jylland i Danmark ?? Niels Heegaard Skipperborger i Larvik hadde i allefall to søstre som bodde ulike steder langs kysten i Norge, dette får vi greie på gjennom arveskifter i familien i 1740-årene. I Larvik bodde på denne tid (1720- og 1730-årene) Proviantz forvalter (amtsforvalter) Monsieur Ole Christian Heegaard (fca 1700). Bodde i bydelen Fritzöebakken i Larvik. Han hadde flere barn. Uvisst om det er slektskap mellom de to Heegaard-menn i Larvik.

Niels Pedersen Heegaard var skipperborger i Larvik fra før 1720. Døde 1746 ved Lillesand. Niels Heegaard var i 1743 verge for proviantforvalter Lars Jensen Munchs barn. Lars Jensen Munch var tollvisitør i Larvik 1737, forvalter ved Stavern fort til sin død 5. apr. 1741

Niels Pedersen fra Larvik død 1746 i Møglestu i Vestre-Moland ved Lillesand, Gravlagt i V-Moland 22/1 1746. Hans søster Sidsel Pedersdtr. g.m. Lars Sjursen i Brekkestø (død 1744). Niels Pedersen var trolig i Brekkestø med en skute på vei langs kysten, og besøkte sin søster.

Niels Pedersen Heegards barn - alle nevnes på arveskiftet etter faren i 1746:

1) Hans Nielsen Heegaard (1720- ). Oppføres som "myndig" på skiftet etter faren i 1746. Nevnt 13.09.1749 værende i Christiansand, 11.10.1752 at han bodde i Tønsberg. G.m. Cathrine Lorentsdtr Brun. Bodde i Tønsberg. 2) Johanne Marie Heegaard (1721-1777). 1746: I Kraagerøe hos Hr: Bye Foged Tønder. Nevnt 13.09. 1749: Bodde i Kragerøe hos sin farssøster Maria, enke etter Søren Øvergaard. Gift 12.04. 1754 med Johan Georg Rendtler (1725-1791). Handelsborger m.v. i Kragerø. 3) Else Cathrine Heegaard (1722- ). 4) Peter Nielsen Heegaard (1724-1749). 1746: 22 år; farer med Skipper Alexander Blom her fra byen. Sjømann, ble borte på havet i 1749. Arveskifte 13.09. 1749 etter Peter Nielsen Heegaard. Med Sr: Angels Skib i indeværende aars Sommer borteblevne og ved Døden afg:; Ugift; bodde hos moren. Bosted: Steenene i Laurvigen.

Og jeg må bare takke og bukke også for henvisningen til Delgobes stamtavler. mvh Knut Inge.

Knut-Inge: Om du kommer noen vei: - m.t.p. disse HEEGAARD-søsknenes opphav, så håper jeg du kan legge fram resultatet i denne tråden, da jeg tror det er flere som vil få et påfyll på sine anetavler.

IM

Til alle interesserte vedr. familien(e) HEEGAARD i Larvik og Kragerø: Jeg har dessverre p.t. ikke funnet noe mer håndfast om Heegaard-familiens opprinnelse, enn det som fremkommer av Delgobes og Lassens samlinger. Men jeg har ikke gjort noe skikkelig forsøk på det heller ennå. Ut fra opplysningene i de nevnte samlinger har jeg fått litt mer opplysninger rundt enkelte av de personene jeg hadde fra før.

Men jeg har IKKE klart å se noen sammenheng mellom de ulike Heegaard-familiene.. Selv om en sammenheng kan finnes.

NIELS PEDERSEN HEEGAARD(ca 1690-1746) var gift med BOEL / BODIL OLSDTR ÅROS fra Åros i Sokndal i Rogaland. Hennes slekt har jeg flere generasjoner bakover. Dersom interesse for dette kan jeg legge ut på disse sider den info jeg har om henne.

KIA

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.