Gå til innhold
Arkivverket

Familie på lille-Fevolden, Fron i Gudbrandsdalen, 1756. Videre skjebne?

Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Har vore ein tur attende til første innlegget i denne tråden. Trådstarter har der lagt inn ei lenke til skifte etter avdøde Jørgen Hansen på Fevolden, lille i 1756. Har forsøkt å lesa skifte, men eg har problem tyde ein del av det.

Av det eg kan tyde går det fram at det vart utnemnd tre verger for dei umyndige barn. Vergene var Tord Stokke for eldste sønnen Svend Jørgensen, Ole Revsholen for Hans Jørgensen og Iver Eriksen Seielstad for dei tre døtrene.

Det blir opplyst at både Tord Stokke og Ole Revsholen er ubeslekta til barna. Kva som står om Iver Seielstad er eg usikker på, Men det ser ut for at Iver's kone er noko i slekt? med avdøde. Iver Eriksen var bruker på midtstuen Segelstad. Det går også fram av skifte at enka Kari Olsdtr. har ei dtr. Anne Eriksdtr. fødd før ekteskapet med Jørgen Hansen. Vidre synest det å framgå at det var Jørgen Hansen som har bygd husa på lille-Fevolden. Lille-Fevolden var ubebygd da Jørgen kjøpte den.

Skifte inneheld sikkert fleire opplysninger, håper nokon tek seg tid til å tyde det som står i dette skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er vel å lete etter skifter i årene fra c. 1735 under Fron Prestegjeld (og fremover). Skiftebrev fra denne tiden er vel borte, men skifteprotokoller eller pantebøker har muligens informasjon som kan kaste mere lys over saken. Jeg har ikke klart å tyde noe her, men det skyldes at jeg ikke har satt meg grundig nok inn i materialet ennå. Mye er vel heller ikke lagt ut elektronisk. Er det noen som har informasjon om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Men hva vet vi da om det opprinnelige Fevolden (som en periode ble stykket opp eller omtalt som både Vetl, Øvre og Nedre?) Var dette ett sted under Fronskirken da Halvor Olsen Fevolden nevnes det i 1693 samt Skoskatten i 1711? Flere underoffiserer har i hvert fall bodd på Vetl-Fevolen. Sersjant Dahl er oppsitter under Storofsen i 1789. I 1801 er sersjant Arve Johansen oppsitter og i 1816 betaler Hans Jørgensen Sølvskatten da han er der. Jorden på Vetl-Fevolden ble delvis utvasket ned til fjellet, delvis tildekket med sand og grus ved Storofsen. Av 4 mål åker kunne bare 1 ½ mål settes i stand, og de to mælinger med eng er så ødelagt at de ikke kan brukes mer. Gjelden ble i 1761 også satt ned på grunn av flom. Fevolden Øvre og Fevolden Nedre nevnes etter det jeg har funnet først etter 1815 da Kari Johannesdatter giftet seg med Peder Stenersen Huuse http://www.arkivverk...&uid=61535&js=j. Det er jo påfallende at dette skjer rett etter Storofsen. Kan Vetl-Fevolden ha blitt innlemmet i det som ble Fevolden Nedre grunnet medfarten fra Ofsen, mens den opprinnelige Fevolden ble hetende Øvre? Øvre og Nedre hadde da ca. 330 dekar med mark. Og Karis bror Ole Johannesen bor på Øvre i 1865. Deres farfar Ole nevnes i et skifte i 1795, fra Odenrud, da bosatt på Fevolden, mens han, deres far Johannes og øvrig familie nevnes i 1801 kun under http://www.digitalar...postnr=42#nedre prestegården (Nedre Bøygden Præstegaarden) Personer 39 - 47 Hvorfor nevnes ikke Vetl-Fevolden som Vetl i 1801, men som Fævolden? http://www.digitalar...ostnr=328#nedre

Jeg har nå fått muntlig opplyst at Ingeborg Fevolden (1885-1982) aldri brukte betegnelse Klinkenberg. Hun sa alltid at hun gikk over Dahlsvollen når hun skulle over til Bredeveien. Dette navnet skulle da skrive seg fra sersjant Arve Johansen Dahl (ca1731-1822) som en gang bodde der. Han skal også ha bodd på Baukol, 156/3, som i lokaldistriktet omtales som Dahls-Baukol. Men min kilde kjente ikke til betegnelsen vetl-Fevolden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brandrud solgte Vetl-Fevolden i 1753 til svigersønnen Jørgen Hansen som var gift med eldste søster Kari (det var to som het Kari). De fikk sønnen Hans Jørgensen. I tingboken av 1775 fremkommer det at Hans Jørgensen (som var soldat) hadde odel på Vetl-Fevolden etter sin avdøde far, men at hans stefar Arve Johans (Sergeant) er oppsitter der. Jeg tolker det dithen at Vetl-Fevolden altså var utskilt fra Brandrud, men ble da på folkemunne kalt Dahlsvollen, kjent i nyere tid som Klinkenberg. Om Brandrud i gammel tid også hadde resten av Fevolden vet ikke jeg, men det kan ha vært felles mark med Listad, Oden og/eller Odenrud. Det ligger jo nærmest å anta at det var Listad da det stod kirke her denne tid, samt at jorden er omtalt som tilhørende Fronkirken og at de ville ha klokkerbolig på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lenge siden jeg har sett inne på denne tråden nå, men ser at en hel mengde opplysninger kommer frem. Og selv om utgangsspørsmålet mitt ikke har fått noe svar (og trolig ikke vil få det) er det uansett svært lærerikt og spennende å lese alt annet som dere har funnet frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brandrud solgte Vetl-Fevolden i 1753 til svigersønnen Jørgen Hansen som var gift med eldste søster Kari (det var to som het Kari). De fikk sønnen Hans Jørgensen. I tingboken av 1775 fremkommer det at Hans Jørgensen (som var soldat) hadde odel på Vetl-Fevolden etter sin avdøde far, men at hans stefar Arve Johans (Sergeant) er oppsitter der. Jeg tolker det dithen at Vetl-Fevolden altså var utskilt fra Brandrud, men ble da på folkemunne kalt Dahlsvollen, kjent i nyere tid som Klinkenberg. Om Brandrud i gammel tid også hadde resten av Fevolden vet ikke jeg, men det kan ha vært felles mark med Listad, Oden og/eller Odenrud. Det ligger jo nærmest å anta at det var Listad da det stod kirke her denne tid, samt at jorden er omtalt som tilhørende Fronkirken og at de ville ha klokkerbolig på området.

Kvar finn du at Jørn Hansen var svigersøn til Ole Brandrud?

Sjå post #17 der eg har gått gjennom skifte etter den barnlause Ole Olsen Brandrud i 1792. Han vart arva av sine søsken, deriblant 2 søstere ved namn Kari, men ingen av dei var gift med Jørn Hansen. Den eldste var enke etter Hans Pålsen Melgard på Listad. Den yngste var død, hadde vore gift med Johannes Engebretsen Breivegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg blander Østensdtr og Oldsdtr her. Det var vel Kari Østensdtr. som var enke på Vetl-Fevolden, og gift med Jørgen Hansen som døde på Vetl-Fevolden i 1756?

Jørgen hadde kjøpt Vetl-Fevolden for 6 skinn av Ole Brandrud i 1753. Stemmer det da at Kari Olsdtr. (datter til Ole Hansen fra Brandrud og Mari Oldsdtr fra Leine) var gift opp igjen/sammen med Johannes Engebretsen Bredeveien og fikk to barn Erland og Engebret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg blander Østensdtr og Oldsdtr her. Det var vel Kari Østensdtr. som var enke på Vetl-Fevolden, og gift med Jørgen Hansen som døde på Vetl-Fevolden i 1756?

Jørgen hadde kjøpt Vetl-Fevolden for 6 skinn av Ole Brandrud i 1753. Stemmer det da at Kari Olsdtr. (datter til Ole Hansen fra Brandrud og Mari Oldsdtr fra Leine) var gift opp igjen/sammen med Johannes Engebretsen Bredeveien og fikk to barn Erland og Engebret?

Prøver på ei oppsumering:

Jørn(Jørgen) Hansen på Velt-Fevolden død(skifte)1756.

Gift med Kari Olsdtr. frå ?

Barn: Svend 1745, Hans f 1746, Kari f 1747, Marit f 1751, Anne f 1756. (Alder berekna etter alder i skifte)

Kari Olsdtr. hadde ei dtr Anne Eriksdtr. fødd før hun gifta seg.

Av skifte går det fram at Ole Revsholen, Tord Stokke og Iver Segelstad blir utnemde til verger for barna. Det opplyses at Ole Revsholen og Tord Stokke er ubeslekta til barna. Iver Segelstad's kone er ??? til barna.

I følge skifte var det Jørgen Hansen som bygde husa på Velt-Fevolden.

Kari Olsdtr. gifta seg oppatt med Arve Johansen Dahl fødd ca 1730. bruker Velt-Fevoden i 1801, er da 69 år og gift med Kari Pedersdtr som er 25 år.Arve's 2. ekteskap.

Om barna til Jørgen Hansen og Kari Olsdtr. er det berre Hans Jørgensen vi veit noko om. Han overtok Velt-Fevolden(Klinkenberg). Klinkenberg er fortsatt eigd av hans etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider