Gå til innhold
Arkivverket

Forsvunnet emigrant fra Kolvereid, Nord-Trøndelag


Ørjan Hagerup Kvaløy
 Del

Recommended Posts

Ann-Mary,

 

Jeg tror Emil A. bodde i Nord-Dakota, men at han måtte møte til militærtjeneste på Fort Snelling, Minnesota? Takker for informasjonen om Clarence. Må vel ha vært han som var gift med Ruth? Ruth er "daughter in law" ved FT1940, de andre brødrene er litt for unge til å ha vært gift.

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kommet i kontakt med etterkommere til DIna! Mange takk, alle som har bidratt. Det viser seg at Carol, som jeg nevner i #46 er datter til Norris. Arthur endra etternavnet til Wilson, derfor har han vært vanskelig å finne. Arthur hadde ikke barn. Da er Dinas familie rimelig komplett!

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer. Gladys døde vel i 1970. De hadde ikke barn. Visstnok endra han etternavn til Wilson, fordi det hørtes mer amerikansk ut. Ifølge niesa var han en smule eksentrisk.

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Da er Gladys Anderson f 11. januar 1909 i Wisconsin og død 2. september 1991 i Longview, Cowlitz County, Washington og Arthur født 16. april 1903 i MInnesota og død 9. mars 1973 samme sted som kona.

 

Hans Ballangrud er født 19. april 1869 på Jevnaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anne!

 

Jeg har en annet fødselsdato og dødsdato på Gladys. Mulig jeg er på bærtur, men jeg har notert f. 04.11.1909 og død i desember 1970. Kan sjekke med slekta.

 

Noterer at Hans Ballangrud var født på Jevnaker. Familiesagaen sier han var i nær slekt med skøyteløperen Ivar Ballangrud. Ivar var født på Lunner, et par steinkast fra Jevnaker, mulig en nevø?

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det spørs vel. Han var fra en husmansplass, og faren var fra Trøgstad og moren fra Sørum. Tviler vel egentlig på at det var slekstkap. Da må¨man vel sjekke foreldrene nærmere og se om noen av dem skulle komme derifra. Foreldrene til Hans var begge fra Jevnaker.

 

Jeg kan selvfølgelig ta feil når det gjelder Gladys, men jeg fant både henne og Arthur i døde i Washington. At fødsel passet med Artrhur og at både han og Gladys døde samme sted gjorde at jeg mente jeg hadde funnet rett Gladys, med mindre jeg ikke så rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Ivar Ballangrud. Har vært i kontakt med etterkommere av Dina Ballangrud. Dinas datter, Della, sa i sin tid at hun var tremenning til Ivar. Det betyr vel trolig at Dina var søskenbarn med Ivars far? Skal sjekke litt i kildene....

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres merkelig ut at Dina skulle være søskenbarn med Ivar Ballangruds far. Dinas foreldre var begge fra Nord-Trøndelag. Ivars foreldre sørfra. Jeg greier ike å se at noen av Dinas foreldre kan ha hatt noen bror eller søster som kan være søsken med Ivar Ballangruds foreldre. Det må vel i tilfelle være Dinas mann som evt skulle være sæskenbarn med Ivars far. Da må man forske litt mere i Hans sin foreldre og Ivars sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, jeg mente Dinas mann. Jeg har gravd litt i kildene, men har ikke funnet noen forbindelse. Ivar var født på plassen Ballangrudengen i Lunner den 7. mars, 1904. Foreldre: Erik Amundsen og Inga Andersdatter. Hun fra Trøgstad, men han fra plassen Ballangrudengen. Om det er slektskap, må det trolig være gjennom Erik Amundsen.

 

I FT1875 er Erik Amundsen bosatt sammen med besteforeldrene, Erik Halvorsen og Kirstina (Kjerstina) Eriksdatter. Bosatt på Ballangrudengen under Ballangrud. Lunner i Jevnaker.

 

I FT1875 er Hans Ballangrud bosatt på gården Ballangrud, i Lunner, Jevnaker. Foreldre til Hans er Hans Eriksen og Mari Elingsdatter.

 

Hadde et håp om at Kirstina Eriksdatter og Hans Eriksen mulig var søsken, men tror ikke det. De var altså naboer, men ikke i slekt. Nå var det vel heller kanskje ikke så vanlig at gårdbrukere på Østlandet giftet seg inn med husmenn.

 

Dåpen til Ivar: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3061&idx_id=3061&uid=ny&idx_side=-86

 

Foreldre til Ivar, og oldeforeldre: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f00533&gardpostnr=58&personpostnr=363&merk=363#ovre

 

Ivars far i 1875: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f70532&gardpostnr=30&personpostnr=215&merk=215#ovre

 

Familien til Hans i 1875: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=f70532&gardpostnr=27&personpostnr=181&merk=181#ovre

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden starta med ei etterlysning, hvor jeg etterlyste Gabriel og Martha Hermanstrand. Jeg har nå fått tak i et bilde av dette flotte ekteparet, tatt på deres eldre dager i Alexandria, Minnesota. Bildet fikk jeg av en etterkommer i USA. Et flott eksempel på at digitalarkivet kan bidra med å føre slektninger sammen, og opprette kontakt etter mer enn 100 år. Dessuten fikk jeg et flott bilde av min tipp-tipp-oldefar!

 

ØK

post-711-0-88306500-1376244138_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.