Gå til innhold
Arkivverket

Selbu: Ministerialbok 1801-1815

Harald L. Bakke
 Del

Recommended Posts

Eg treng hjelp til å tyde kva som står overst på side 109 :

"Ægteviede Ungkarl, ............? Niels Olsen Draxen med pigen Ingebor Pedersdtr. Oxstadaas"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg treng hjelp til å tyde kva som står overst på side 109 :

"Ægteviede Ungkarl, ............? Niels Olsen Draxen med pigen Ingebor Pedersdtr. Oxstadaas"

Hei !

Tja, og hvor kan vi andre se det, jeg ser ingen lenke som er tatt med ?

Kan du prøve på nytt ?

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå nei, har eg gløymt lenka.... :o

Beklagar så mykje!

Takk til Åsbjørg Susort for lenke og framlegg til tyding.

Skiløber har du rett i at det må være, men Landværn får eg ikkje heilt til å gå opp, men kan ikkje forstå kva anna det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Greitt til og med Land, men så blir det rart :)

Jo, men du hadde rett første gang - det står Skieløber-Landværn. Om det er avslutningen med boksaven n du tviler på, så sammenlign med Pigen på linja nedenfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau det er nok bra klart at det er Skieløber- Landværn det står, men det er stussa over i Landværn er at v og r ser for meg heilt like ut. :blink:

Mange takk til deg og Espen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau det er nok bra klart at det er Skieløber- Landværn det står, men det er stussa over i Landværn er at v og r ser for meg heilt like ut. :blink:

Mange takk til deg og Espen. :)

Hei !

Også tviler og lurer noe på bokstavene v og r, de er ganske så like ?

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Også tviler og lurer noe på bokstavene v og r, de er ganske så like ?

Mvh. Magne.

Det er helt riktig Magne, de her helt like bortsett fra den siste halen, på en v skal den peke nedover - mens på en r skal den peke opp eller ut, noe som også er tilfellet her. Det er også viktig å ta hensyn til at det er personlig håndskrift hvor utførelsen av bokstavene kan variere en del fra fasit - derfor kan det være nyttig å se litt rundt og sammenligne hvordan samme hånd har skrevet andre steder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.