trond thorsen Skrevet Juli 25, 2013 Del Skrevet Juli 25, 2013 Hei Lurer på om noen kan hjelpe meg å tyde teksten på nr 52? Mvh Trond Thorsen Kildeinformasjon: Telemark fylke, Gjerpen, Ministerialbok nr. 2 (1747-1795), Fødte og døpte 1759, side 31. Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-33 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åsbjørg Susort Skrevet Juli 25, 2013 Del Skrevet Juli 25, 2013 Noe sånn som; Dom 10 e. Tr. Gunder Holms db Abraham, Test: Niels Grinies sønn, Maren Olsd, Jan Beneberg, Tolf Hynie, Mons Tevesen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lill Leerstang Skrevet Juli 26, 2013 Del Skrevet Juli 26, 2013 Men hva betyr Dom 10 e? Hvilken dato er han døpt. Det er vel Adam som er døpt, men hvem er Gunder Holm? Niels Grinie far og Maren Olsdatter mor? Veldig nybegynner på dette og skjønte ikke mye når jeg kom til disse bøkene :) Hilsen Lill Leerstang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Tjernshaugen Skrevet Juli 26, 2013 Del Skrevet Juli 26, 2013 Men hva betyr Dom 10 e? Hvilken dato er han døpt. Det er vel Adam som er døpt, men hvem er Gunder Holm? Niels Grinie far og Maren Olsdatter mor? Veldig nybegynner på dette og skjønte ikke mye når jeg kom til disse bøkene :) Hilsen Lill Leerstang Hei, "Dom Tr" er en forkortelse for Dominica Trinitatis som = Treenighetssøndag. I 1759 var den dagen 24. mai. Forkortelsen "Dom 10 e Tr." betyr den 10. søndag etter Treenighetssøndag, og i 1759 var den lagt til 2. august - og er altså datoen for denne dåpen. De forskjellige kirkehøytidene var bevegelige (som påsken også er i dag), og derfor ikke på samme dato fra år til år. Her er en fin omregningskalender hvor du kan taste inn årstall og finne ut hva som var gjeldende for det året : http://dinslekt.no/helligdager.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åsbjørg Susort Skrevet Juli 26, 2013 Del Skrevet Juli 26, 2013 Gunder Holm er faren. Test. betyr fadder. Navnene etter "Test." er altså fadderne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lill Leerstang Skrevet Juli 26, 2013 Del Skrevet Juli 26, 2013 Tusen takk for flotte hjelpsomme svar. Moren til Abraham er hun nevnt som fadder? eller er hun ikke med? Og tusen takk Trond for hjelp med å legge ut spørsmål :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åsbjørg Susort Skrevet Juli 26, 2013 Del Skrevet Juli 26, 2013 Mødrene ble ikke nevnt før langt senere. Du må nok finne ut hvem Gunder Holm var gift med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lill Leerstang Skrevet Juli 26, 2013 Del Skrevet Juli 26, 2013 Ja jeg må nok finne det ut sånn. Tusen takk for svar :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå