Gå til innhold
Arkivverket

Fæster slekten, igjen. Den Trondheimske grenen, hva vet vi om den?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Hei Gine, og takk for nytt innspill.

 

Jeg kan forstå at det er vanskelig å slippe tak i tanken på at Kirsten Pedersdtr. Fæster må kunne plasseres i denne slekten på en eller annen måte.

 

Jeg har imidlertid lagt Fæster slekten litt til side, fordi jeg til slutt ikke så skogen for bare trær. Og med sp mange sammenfallende navn er det lett å trå feil.

Selvsagt kan Kirstens Fæster-navn ha kommet fra morsside. Det har jeg flere eksempler på. Men som tidligere nevnt har jeg i alle fall ikke noen Peder Fæster som passer inn i det jeg har samlet om Fæster slekten så langt.

Jeg vet imidlertid ikke om jeg er i stand til å hjelpe deg med Kirsten. Teorien din kan godt ha noe i seg, men inntil man kan bevise det, er og blir det bare nettopp det, en teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Bringer opp denne tråden igjen fordi jeg ser det er flere virus ute og går angående denne angivelige Kirsten Pedersdatter "Fester".

 

Hun er etter all sannsynlighet ingen Fester overhodet, tvert om ser det ut til at hun er datter av Peder Fastersen, som kan være fra Jemtland.

 

Det mest fremtredende sporet som tilbakeviser at hun er av Fester-slekt er salg av en eiendom i 1729:

SKJØTE 22. 7.1729 Trondhjem Pantebok 4, 312a
TIL :T1:selgers svigersønn :F1:Jacob :E1:Brun :T3:og hans hustru,
selgers datter, :F2:Kirsten :P2:Pedersdatter
FRA :T1:borger og innvåner i byen
:F1:Peder :P1:Fastersen PÅ :T1:"min eiende Grund og paastaaende opmuret
Steenkielder paa Hiørnet beliggende".
1. eiendom: Grunn med påstående bebyggelse Pris: 400rd Vor Frues sogn
Naboer:
:T1:Eiendommen ligger "Jmellem :F1:Christen :P1:Christensen :E1:Meslers
:T3:grund paa dend østre side og :F2:Peder :E2:Taagens :T5:grund paa
dend væstre side langs Nøre gaden til Hiørnet af Strandgaden".
Andre Impliserte: :T1:Vitne: :F1:Daniel :E1:Buchhof.
Dok nr: 1200 Registrert av: H. J. Jensen

http://digitalarkivet.no/da/pb16011720.pdf

 

Det går tydelig frem at Jacob Brun er gift med Kirsten Pedersdatter og at hennes far er Peder Fastersen.

 

Det er noe usikkert om det er samme Peder Fastersen som Bugge omtaler i sine skifteutdrag, men jeg kan ikke helt se at det er flere Peder Fastersen i omløp:

NST 24 side 48 (sk.prot. 6)

24/4 1708, [avdøde] Anders Mortensen død 6. s. m. E. Syneve Altidsd.,
(30) lagv. Knud Brun. Barnløs. Arv. var på farsiden: 1. fullfasterbarn
de fem søsken Morten Eriksen her, Anders på Indset
verk, avdøde Tøres's barn, [avdøde] Marittes barn i Jemtland og [avdøde] Giertruds
barn, her, Birgitte Mortensd. møtte personlig, halvsøster av
faren til avdøde og oppgav sine søsken, [avdøde] Anders Mortensen fullfarbror
hans barn i Jemtland og [avdøde] Niels Mortensen halvfarbror
hans barn i Jemtland og de fire halvfastre [avdøde] Maritte og [avdøde] Agnes
Mortensdøtre deres barn i Jemtland og Christine og Anne Mortensdøtre
som for ca. 20 år siden reiste til Sverige og ikke vites
om gift eller døde. Videre møtte Jens Aldrop og oppgav at [avdøde]
Iver Eriksen Løfset, som var avdødes farbror (sic!) hadde efterlatt
barna sersjant Bror Ibsen Brurock og 5 søstre av ham, og [avdøde]
Anders Eriksen, som også var avdødes farbror (sic!) hadde efterlatt
sønnen Oluf Andersen Qvinberg med 4 søsken (1 bror og 2
søstre!), samt endelig en avdød farbror Ole Eriksens barn Erich
Olsen Løfset og hans 3 søstre. Peder Fastersen (som ant. også var
jemtlending)
, blev oppnevnt som formynder. Sølv 65, bygård 210,
gammelt hus Levanger 5, gårdsplass i Vaterland 35, båt 3 1/2 lest
36, ialt 554 - 300. Arveforholdene som vanlig, ikke debattert. (31)
(30) Olsdatter i overf.prot
(31) skiftet blev tatt opp igjen 8/7-20 fordi utenlandske arvinger hadde meldt
seg. Avd.'s foreldre var de avd. Morten Mortensen og Anna fra Hara i
Sunne og arv. blev søskenbarna Morten Andersen Gietåsen og Marta Andersd.
på farsiden og avd. Morten Eriksen på morsiden.

 

Peder Fastersen opptrer også som formynder i dette skiftet:

NST 25 s. 233 (sk.prot. 5)

12/2 1704, [avdøde] Helge Povelsen. E. Anna Fick. B.: Anna Sophia
20, Else 16 og Helena 11 år, formynder Peder Fastersen, sølv 40,
bygård 210, ialt 430 - 40.

 

Vigerust fører Peder Fastersen opp flere ganger Trondhjems borgerskap 1680-1730:

 

Manntall over .. betjenter samt borgere og innvånere 1714-1715, s.64

Borgerschabet

Classer ... 13

Peder Fastersen har jnden lands handel

 

Manntall over Trondhjems borgere 1722, s.69

98 Peder Søfrensen / Skoelemester / Peder Fastersen gaard og
grund.

 

Manntall over Trondhjems borgere 1722, s.76

30 Peder Fastersen / Jndenlandz Næring / egen huus og gaard
/ borger

 

Manntall over Trondhjems borgere 1722 s.77

68 Enken Joen Tores: / holder lidet Øltap / Peder Fastersens
huus og grund

 

Jeg har ikke klart å finne ut hvem Peder Fastersen var gift med, men det er sannsynligvis henne det ble betalt begravelse for i Vor Frue sogn 1730, [TPH bind 1 s. 105)

15/7 Peder Fastersens Quinde,
jord, al. 3 klok.

 

19. juli 1735 blir det begravd en Peder Fastersen Rein 82 år gammel på Vor Frue kirke (post 88).

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), Døde og begravede 1735, side 557.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&uid=ny&idx_side=-265
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070921670158.jpg

 

Her ser en navnet Rein dukke opp, og dermed kan en kar ved navn Erich Fastersen Rein knyttes til Peder, hvertfall om en ser utelukkende på navn.

 

Erich er nevnt ved sitt fulle navn i 1724, da omtalt som salig:

MAKESKIFTESKJØTE 26. 6.1724 Trondhjem Pantebok 4, 151b
TIL :T1:borger, innvåner og feltbereder her i byen Sr. :F1:Friderich
:E1:Rigenwalt FRA :F1:Olle :P1:Olsen :E1:Rytter PÅ :T1:en grunn kalt
"Lille Netten".
1. eiendom: Grunn ekskl. påstående bebyggelse
Naboer:
:T1:Eiendommen ligger "udj Een Veite, Jmellem Nørre gade og Jomfrue
gaden".
Andre brukere:
:T1:Beboer av eiendommen er kjøper.
Tidligere referanse®:
:T1:Skjøtebrev datert 27.03.1700 fra :T2:salig :F1:Erich :P1:Fastersen
:E1:Rein
, :T3:beskriver eiendommens mål. :T4:Før "Jldebrannen" i 1708,
hadde selger selv bygd på eiendommen og bodde der. :T5:Etter dette bygde
nåværende kjøper sine beboelseshus på eiendommen.
Andre opplysninger:
Målangivelse er som i skjøte fra 1700, nemlig: "Paa dend østre Side i
Søer og Nord: 19 3/4 Aln, i øster og væster paa dend Syndre Side: 13
1/2 Aln, paa dend Væstre Siide i Syd og Nord 16 1/8 a: og paa dend
Nordre siide i øster og Væster: 13 3/4 Aln".
Andre Impliserte:
:T1:Vitner: :F1:Johan Georg :E1:Hirte :T3:og :F2:Christen :E2:Mesler.
Dok nr: 509 Registrert av: H. J. Jensen

 

Om navnet Rein kan ha noen relasjon med Reiner/Rener/Reener har jeg ingen formening om.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun og ektefellen Jacob Brun døper sønnen Peder Fester/Faster (Brun) d. 2.8.1736:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), Fødte og døpte 1736, side 17.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&uid=ny&idx_side=-16

 

Som det fremgår av lenken er en av fadderne Margrethe Kierstina, Hans Festersens. Har du en passende Hans Fester(sen)?

 

 

Margrethe Kierstina, Hans Fastersens, ikke Festersens. Og ja, det finnes en passende Hans Fastersen, det er antakelig han som i Vor Frue kirke giftet seg i 1725 og betalte "3/9 Hans Hinrich Fastersen, do". Do = i huset (jfr oppføring ovenfor i boka). TPH bind 2 side 20. Godt mulig han er en tredje bror til nevnte Peder og Erich Fastersen (Rein) (slektsskapet mellom disse må jo påvises bedre før det brukes videre).

 

At Peder fikk døpenavnet Peder Faster synes jo å ha en åpenbar forklaring, han er oppkalt etter sin mors farfar, far til Peder Fastersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er litt vanskelig å få tak på, og det synes å være en del hull som kanskje kan fylles. Jeg klipper og limer litt fra det som Bugge har skrevet i NST om familie til Henrich Baltzersen Fester og broren Claus Baltzersen Fester. Alle disse skiftene er i Trondheim.

 

NST 16 s 128, overform.prot.1

23/8 1656, Henrik Fester baker sk, med lille dtr. Margrethe.
morsarv 150 Rd., morbror Ziffred Erichsen. (89)
(89) Sml. Berg s.206, se sk. 19/10-80. sml. N.R.R. XII s.430

 

NST 16 s. 142-143, overform.prot.1

30/10 1668, Henrich Fæster, (168) baker, hans [avdøde] qv. Maren
Mortensd. B.: Elias 9, Johannes 5 og Jacob 5 år, 1548 - 966,
arv 300 Rd. forsikret i gård efter pant 200 Rd. til M. Søfren
Hansen og Fæsters dtr.'s morsarv. (169)
(168) Sk. 19. okt. 1680
(169) Se 3. aug. 1656 [skal vel være 23. aug. 1656]

 

NST 16 s. 293, sk.prot 1

19/10 1680, [avdøde] Henrich Baltzersen Fester, baker. E. Ingeborg
Hansd. B.: Margrethe, g. Dirich Brun med første [avdøde] h. Karen
Hansd. I annet ekte Elias 21, utenlands, Johannes 17, Jacob 15
og i tredje ekte Helle Maria. Gull 252, sølv 94, skute til 85 Rd.
1927 og 134 uvisst - 1655 Rd., lagverge Jens Bing, verge Svend
Busch.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25077/120/

 

NST 16 s.294 sk.prot.1

28/3 1681, Hans Andersens (31) hustrus bror, [avdøde] Hans Hansen
i Holland. Søsken: Cornelius Hansen, Christen, Niels, Anders
og Augustinus H ., Margrethe, Sl. Christen Rasmussens,(32) Inger,
Hans Andersens, Birgitte, Per Andersens, Maren, Henrich
Svendsens, Ingeborg, Sl., Henrich Festers (se 19/10 1680), Ellen
ugift. Avd.'s morsarv 260 Rd., farsarv 97 Rd. efter faren rådmann
Hans Iversen hvis skifte 7/2 71. (33) 557 - 384.
(31) Nordlandshandler, Elvenes i Kvefjord, sønn av borgermester Anders
Christensen, død 3/1 1632, 52 år gl. og Anna Christophersd., død 24/8 1650.
Se sk. 27/4-37, 4/1-40 og 25/1l-50.
(32) Sk. 8/10-89
(33) S.d. med notene

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25077/199/

 

NST 16 s.300 sk.prot.1

19/10 1685, [avdøde] Gisken Dirichsd. Heyermand, (57) Claus Festers,
B.: Dirich 19 (58), Baltzer 8, Margrethe 21, Marte 13. 257 - 89,
derav hus.
(57) Sk. 29/1-64 efter Dirich Hegermand, skredder og byens vaktmester.
(58) Student 1686, senere magister og prest på Sjælland. Faren var skredder.
Søsteren Marte ble gift med skredder Jonas Hågensen (sk. 15/2-95).

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25077/403/

 

NST 16 s.137, overform.prot.1

 

 

29/1 1664, [avdøde] Dirich Hegermand, borger og byens vaktmester,
135 - 212 Rd. , barn (133)
(133) Se sk. 19/10-1685

 

NST 23 s.226-227, sk.prot.5

19/1 1700, [avdøde] Claus Fæster skredder. B.: herr Dirich Fæster,
pastor i Soer, Baldser i Kbh. og Martha g. Hans Helsing, alle
med 1. [avdøde] h. Gisken Dirichsd. Heiermand, (60) samt med enken Jonas
11 år. Lagv. Helge Povelsen. (6l) Garnisonsskriver Hans Andersen
møtte for herr Dirich og Baldser. 302, derav sølv 60, bygård 120,
gjeld 133.
(60) NST XVI s. 300, sk. 19/10-85.
(61) sk. 12/2 1704.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25081/61/

 

NST 16 s.327 sk.prot.3

15/2 1695, [avdøde] Jonas Hågensen skredder. E. Marte Clausd.
Fæster. (19) B.: Sophia 8 år med l. h. Ingeborg Tørrisd. (se ovenfor
20/1 93) og Claus 1 år med nuv. h. Litt sølv, 6 contrafejer 3 Rd.,
gård på leiet grunn 65. 212 - 189 Rd. Verger, morfar Claus
Fæster og for Sophia, Erich Andersen skredder.
(19) Se 1. bd 19/10-85

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25079/375/

 

 

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jørgen!

Jeg var for en uke siden siden kommet til resultatet med Peder Fastersen nok var der jeg skulle og har vært innom diverse andre Fastersen tidligere uten å finne Peder, Oluf Fastersen som blir kaldt Jempt et sted minst og Claus Faster, for jeg så plutselig også dette med å lese feil vokal, hvilket mye av slektslitteraturen tydelig har gjort de også, jeg har trodd på det pga Elisa Tandberg som jeg har trodd har vært rimelig flink genealog og på Fester/Faster siden det var så mange av dem og da en annen og jeg undersøkte saken for litt tid siden kunne vi se at Fester/Fæster ble gift inn i samme familie som vår Kirsten, hvilket understrekte som vi tenkte at det var en riktig Fester/Fæster. Men jeg hadde ikke noe bevis da jeg kom på Fastersen og ble også litt nervøs fordi mange kalder denne slekten eller iallfall Oluf for Schancheslekten og det er visst mye å gå igjennom for å finne ut om det er riktig. Og jeg har ikke så mye tid akkurat nå. Men det er jo likevel nesten for spennende likevel! Jeg vil gjerne la trådstarter Rune slippe for Fastersener så kanskje det var lurt med et eget tema til Fastersen eller fortsette med mail, jeg kommer jo uansett å fortsette på egen hånd og rope om hjelp hvis jeg trenger det :) . Nå er jeg iallfall på riktig spor. Men jeg må nok ha et par dager.

 

Takk for dette og så sier du om du vil være med. Med vennlig hilsen Gine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#55 Om du vil Gina, så opprett gjerne en ny tråd om Fastersen, det er nok en god start på å bli kvitt viruset (ser også at Jacob Brun er utsatt for feilaktig informasjon/feil foreldre på www) :) E-post egner seg nok ikke for dette, her er det mange som kan ha innspill og antakelig flere som vil følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for nye og avklarende innspill.

 

Jeg fikk som dere forstår ikke denne Fæster/Fastner til å passe inn i kortstokken sammen med alle de andre Fæsterne. Godt at den floken løste seg. Takk okså for info vedr Claus og Batlzer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Claus Fester's 2. hustru mangler jeg identiteten på.

 

Hun nevnes ikke ved navn i hans skifte i 1700, det eneste jeg kan finne er at hun døde i 1723 og det ble betalt begravelse i Domsognet 1723: "27/1 Claus Festers Enke, jord." (TPH bind 1 s. 135)

 

Edit: fant

Betalt begravelse (i tidsrommet 1/5 1699-1/5 1700) i Domsognet: Claus Fester, jord og klok., lys. (s.66)

Betalt begravelse i Domsognet 1680: 24/5 Henrich Fester, jorden og al. klok. Samme bok, s.47

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være Henrik Fæster som her (sakefallsregnskap Trondheim 1651/52) er kalt Henrik Wetzellsøn Bager og sammen med andre er bøtelagt for ulovlig kramhandel? (Høyre side, Henrik som nr. 2 etter Anders Lauritsøn skreder): http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/18950/4/

 

Nei, det er ikke samme mann. Vi vet at Henrich Fester også var baker, men i 1657 er han nevnt sammen med Henric Wesselsen (dvs ekna etter denne). Disse to var blant de 6 som i 1657 var blant de priviligerte og fikk lov til å bake brød i byen.

 

Det beskrives godt i boka Trondhjems bakerlaug ( http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2006121200029 ) fra side 18. De 6 som fikk lov til å bake er angitt med navn på side 20. Wesselsen er forøvrig død, men enka Maren baker videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Det er mye interessant å finne om de gamle bakerne i Trondheim by på 16 og 1700 tallet. Her finner vi en Henrik Fester som en av de mest profilerte bakerne. Boka om Trondhjems Bakerlaug av Fredrik B. Wallem befinner seg på NB. Her

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/7c7e1016259846b0bc1608b9514392f6;jsessionid=9729461C83C36A0C2CC830FC05C54FDE.nbdigital3?index=0

 

Mvh

Bård Erling Ofstad, Malvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondhjems borgerskap, s. 8: Manntall for Byskatten 1683
Dombkiercke Sogn
Claus Fester schreder .......................... 3-0 [rd-ort]

Trondhjems borgerskap, s. 18: Manntall over Trondhjem bys familier og haandkverner 1687
Første rode:
36. Claus Fester med sin hustru, 3 børen, 2 lerredrenger. 7
personer.


...og litt senere (fremdeles i 1687), s. 32

Forteignelse ofuer ald Handquerner udj
Trundhienu; bye er blefuen forseiglid
Første rode
Claus Fester ................. 1 handquern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Claus Fester's 2. hustru mangler jeg identiteten på.

 

Hun nevnes ikke ved navn i hans skifte i 1700, det eneste jeg kan finne er at hun døde i 1723 og det ble betalt begravelse i Domsognet 1723: "27/1 Claus Festers Enke, jord." (TPH bind 1 s. 135)

 

Edit: fant

Betalt begravelse (i tidsrommet 1/5 1699-1/5 1700) i Domsognet: Claus Fester, jord og klok., lys. (s.66)

Betalt begravelse i Domsognet 1680: 24/5 Henrich Fester, jorden og al. klok. Samme bok, s.47

 

Jeg mener å ha registrert at Claus Festers hustru nr. 2 var en Sidsel Joensdtr.. Sammen fikk de sønnen Jonas som skal være født rundt 1689. I så fall er det vel henne som ble begravet 27.01.1723

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#54

 

Her er ytterligere noe pers.historie som jeg tidl. har notert, knyttet til Claus Fæster:

 

Ref. skiftet etter ham (NST 23 s.226-227, sk.prot.5): Garnisonsskriver Hans Andersen som møtte i skiftet etter Claus for Hr. Dirich og Baldser, kan han ha vært i slekt med Peder Andersen Holck som Claus Fæster var forlover for?:

 

Ref. Claus Fæsters signatur (nederst venstre side): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16323&idx_id=16323&uid=ny&idx_side=-53 

 

"Efter Trondhjem Domkirkes Trolovelsesprot. begærede Peder Andersen Holck 6. dec. 1697 trolovelse med Dorte Cathrine Gabel. Vidner var Thomas (Iul?) og Claus Fæster. To samtidige Kippere (Bødkere) og "Skruere" i Trondhjem, Zacharias Andersen og Anfinn Andersen (førstnævnte med sønnen Anfinn) var maaske hans Brødre".

 

Thomas (Iul?) var ant. s.s. Trondhjemskjøpmann og nordlandshandler Thomas Jensen Juel på borgerleiet Svinvær i Rødøy, Helgeland. I manntallet for Trondheim i 1687 heter det: Tommis Jensen oc hans huustrue, 7 børen, 4 i Nordland og 3 her i byen, 1 tienistpige oc en arbeidsdreng. 11 personer. (Trondhjems borgerskap 1680-1730 s. 26). Skifte etter ham  i NST XXIII s. 230: 21. april 1702, s.d. 

 

Peder Andersen Holck skal ha vært skredder og sønn av en Anders Torfindsen.

 

Peder og Dorte fikk en sønn Henrich Pedersen Holck i år 1700. Den 28. mars 1722 ga denne sønnen avkall på 100 rd i arv etter sin far, sal. Peder Andersen Holch til moren Dorthea Chatrina salig Johan Mortensens (hennes 2. ektemann). PHT 12 rk., 3 bd. (1948).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#67, forts.

 

Her ble mye borte da jeg klikket "Post", bl.a.:

 

"Efter Trondhjem Domkirkes Trolovelsesprot. begærede Peder Andersen Holck 6. dec. 1697 trolovelse med Dorte Cathrine Gabel. Vidner var Thomas (Jensen, nordlandshandler på Svinær i Rødøy (min.anm.) Jul?) og Claus Fæster. To samtidige Kippere (Bødkere) og "Skruere" i Trondhjem, Zacharias Andersen og Anfinn Andersen (førstnævnte med sønnen Anfinn) var maaske hans Brødre".

 

Denne Peder Andersen Holck var sønn av en Anders Torfindsen. Peder og Dorte fikk en sønn Henrich Pedersen Holck i år 1700. Den 28. mars 1722 gir Henrich Pedersen Holch avkall på 100 rd i arv etter sin far, sal. Peder Andersen Holch til moren Dorthea Chatrina salig Johan Mortensens (hennes 2. ektemann).PHT 12 rk. 3 bd. (1948).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nye interessante innlegg Christian.

Claus hadde bl.a barna Baltzer og Diederich i tillegg til Margrethe, Marthe og Jonas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolovelser Trondheim Domkirke 1679-1699


Trolovelser sortert på KVINNER:


Claus Fester (?)


7/1 1685


Sidsæle Joensdatter


 


http://slektshistorie.blogspot.dk/search?updated-min=2008-01-01T00:00:00-08:00&updated-max=2009-01-01T00:00:00-08:00&max-results=12


 


Fikk ikke overblikk over om du hadde dette, kun at du hadde Sissels navn.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gine. Jeg hadde ikke datoen kun at de giftet seg i 1685, Så takk skal du ha for den opplysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#72

 

Jeg synes det kan stå J. Brünsm(and), var Sidsæle en mulig etterkommer av rådmannen i Tronheim Johan Brundsmann, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei

Har en Fester som er i min slektstavle, vet ikke om det er kun de som kommer fra Trondheim området du er ute etter, men jeg nevner disse i alle fall

 

Elisabeth Sandersdatter Berdt født 1691 i Bergen og døpt 12 juli 1691 i Korskirken. (Se side 73 over Korskirken 1688-1697). Død 1724 i Bergen. Gift 10 april 1720 i

Korskirken i Bergen med Hans Michael Fester. (Se side 86 over Korskirken 1698-1747). (Hans foreldre var Aleksander Didriksen Fester død 1695 på Vågsøy i Nordfjord

og Karen Jensdatter Rafn). Aleksander Didriksen Festers far igjen var Diderich Balterzen Fester født i Lübeck i Tyskland.

 

Hans Michael Fester og Elisabeth Sandersdatter Berdt sine barn: 1. Alexander Hansen Fester født 1720 i Bergen og døpt 8 desember 1720 i Korskirken. (Se side 9 over Korskirken 1720-1750).

2. Johan Peter Hansen Fester født 1722 i Bergen og døpt 2 august 1722 i Korskirken. (Se side 24 over Korskirken 1720-1750).

3. Elisabeth Hansdatter Fester født 1723 og døpt 12 oktober 1723 i Korskirken. (Se side 37 over Korskirken 1720-1750).

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexander Didrichsen Fæster var sønn av Diedrich Fæster (som vi ikke kjenner farsnavnet til )og hans hustru Trine Cordsdtr. Alexander var født omlag 1652. Du finne alt om denne grenen ved å søke på temaer med Fæster i navnet.

 

http://forum.arkivverket.no/topic/181097-fcster-slekten-i-kinnbremangerbergen-og-problemer-med-navnelikhet/page-23?hl=%2Bf%C3%A6ster#entry1615783

 

 

Alexander var gift med Karen Jensdtr. Lindgaard 1657-1740, datter av Jens Rasmussen Lindgaard.De fikk i alle fall 9 barn sammen hvor Hans Michael trolig var det siste. Han var fødst gift med Elisabeth Zandersdtr. Bærdt død 1724 i Bergen og hadde 3 barn med henne. Han giftet seg så med Boel Hermandsdtr. Loding og fikk 2 barn med henne. Hun døde rundt 1740 og Hans M. giftet seg for tredje gang med Berthe Knudsdtr. Undal, død 1756.

 

Hans Micheal var døpt 28.10.1694 på Vågsberget i Vågsøy, Nordfjord og gravlagt fra Domkirken i Bergen 29.06.1762.

 

Det er sålangt ikke fremkommet bevis på at Fæster familien i Bergen/Nordfjord og den i Trondheim har noe med hverandre å gjøre annet enn at Diedrick og Baltzer Fæster begge kom fra Lubeck.Navnet Baltzer forekommer ikke i den Bergenske delen av Fæster slekten, kun i den Trondheimske. Jeg føler meg rimelig sikke på at om Diedrich Fæster som tok Borgerskap i Bergen i 1636 hadde hatt farsnavnet Baltersen ville det navnet ha blitt ført videre blant etterkommerne.

 

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=743&storleik=

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.