Gå til innhold
Arkivverket

Er jeg i slekt med Petter Dass?

Camilla Svanøe1
 Del

Recommended Posts

Abel Christiane Andreasdatter Dass f. 12.feb.1741 i Fosnes, Namdalen, Nord-Trøndelag og død 19. des. 1817 på Røros, gift 24 feb 1761 med Christian Wilhelm Klüver død 3. aug. 1820 på Overhalla. Datteren Anna Ursula f. 27.mar.1776 på Sparbu og død 1858 i Tromsø gift med kaptein Søren Schjelderup Holst f. 3.sep.1774 på Inderøy og død 2. jan. 1822 på Stod.

Abels far proprietær Andreas Andersen Dass 1712-1791 gift med Aarsel Marie Jensdatter Hass 1717-1791. Hans foreldre var magister og sogneprest Anders Pettersen Dass 1675-1736 og Rebecha Lorentzdatter Angell 1681-1735. Far til Anders er sogneprest og dikter Petter Pettersen Dass 1647-1707.

Jeg fant en Johan Christian Wilhelm Klüver i min slektstavle som er døpt 22 november 1724 i Verdal.

Er det den samme Klüver som er nevnt i innlegget, eller er det en helt annen person.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-80

Det er best jeg sender med linken

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår dette riktig, så er dere nok på villspor alle sammen.

Det er jo fryktelig lett å komme på villspor når man overhode ikke benytter seg av og henviser til primærkilder. Tråden her har ikke en eneste henvisning til en primærkilde. Om dere allerede har funnet ulike de ulike dåpsinnføringene og giftemål i kirkebøkene, hvorfor ikke legge de frem for andre sånn at vi får en rimelig mulighet til å kontrollere påstandene? Det er fort gjort å lese feil, når dere gir andre muligheten til å kontrollere, så blir det en debatt om fakta, ikke antakelser og påstander :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche:

Verdalsboka: kpt. Johan Christian Wilhelm (Jacobsen) K.(1724 Verdal-1790 Surendal) er fetteren, og sønn av Jacob Ludvig K. og h. Maria Sophie Christiansdt. Brun. Den foran omtalte Christian Wilhelm K. var sønn av Johan Wilhelm K. og Anna Rist. Johan Wilhelm og Jacob Ludvig var sønner av Johan Wilhelm K. fra Kurland og h. Biritte Bilderling fra Jemtland.

Maria/Maren Sophia Christiansdt. Brun ca. 1770 Øya, Melhus - 1785 Levanger, grl. 7/5 Alstadhaug, Skogn. Datter av Christian (Jensen) Brun og Elen Seiersdt. Rasbeck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider