Gå til innhold
Arkivverket

Uløst gåte: Konrad Torgersen, Drammen? og Syverine Helgesdtr, Vang i Hedemark

Mette Søreide
 Del

Recommended Posts

Var det denne du mente?

Olaf O Corby, "United States Census, 1910"

Name: Olaf O Corby Titles and Terms: Event Type: Census Event Year: 1910 Event Place: Los Angeles Assembly District 74, Los Angeles, California, United States District: 73 Gender: Male Age: 60 Marital Status: Married Race: White Race (Original): White Relationship to Head of Household: Head Relationship to Head of Household (Original): Head Birth Year (Estimated): 1850 Birthplace: Norway Immigration Year: 1882 Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Sheet Number and Letter: 9B Household ID: 233 Line Number: Affiliate Name: The U.S. National Archives and Records Administration (NARA) Affiliate Publication Number: M1283 GS Film number: 1374096 Digital Folder Number: 004327272 Image Number: 01231 Household Gender Age Birthplace

Head Olaf O Corby M 60 Norway

Wife Sophy Corby F 56 Norway

Daughter Jennie Sheppard F 31 Norway

Daughter Adele Corby F 25 Minnesota

Daughter Agatha Corby F 19 Minnesota

Daughter Ruth Corby F 17 Iowa

Grandson Palmer Sheppard M 10 Iowa

Granddaughter Cecil Sheppard F 1 California

https://familysearch...M9.1.1/MVLS-SHY

Olaf O Corby

Head

United States Census, 1920 birth: 1852 Norway residence: 1920 Los Angeles Assembly District 61, Los Angeles, California, United States immigration: 1880

• spouse:Sophia H Corby

Olaf O Corby

Head

United States Census, 1930 birth: 1852 Norway residence: 1930 Los Angeles (Districts 0001-0250), Los Angeles, California, United States immigration: 1881

• spouse:Shysie A Corby

Ruth Olsen in household of O W Olsen, "United States Census, 1900"

Name: Ruth Olsen Titles and Terms: Event Type: Census Event Date: 1900 Event Place: ED 132 Glenwood Township, Winneshiek, Iowa, United States Birth Date: Oct 1892 Birthplace: Iowa Relationship to Head of Household: Daughter Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Wisconsin Race: White Gender: Female Marital Status: Single Years Married: Marriage Year (Estimated): Mother of how many children: Number of Living Children: Immigration Year: Page: 5 Sheet Letter: A Family Number: 82 Reference ID: 8 GS Film number: 1240466 Digital Folder Number: 004120129 Image Number: 00286 Household Gender Age Birthplace Head O W Olsen M 49 Norway

Wife Sophie Olsen F 47 Wisconsin

Daughter Dagny Olsen F 17 Wisconsin

Daughter Della Olsen F 15 Minnesota

Daughter Cora Olsen F 13 Minnesota Daughter Agatha Olsen F 10 Minnesota

Daughter Ruth Olsen F 8 Iowa

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/M9L1-PV7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror du kan være inne på noe mht. muligheten for at Syverine flyttet til svoger/svigerinne da hun ble enke! Jeg vet at Thorvald kom tilbake til Drammen, så det hade vært spennende å finne ut NÅR det skjedde, samt vet du når Syveringe kom tilbake (før 1900, tydeligvis),

mvh. Astrid

Jeg vet at Thorvald giftet seg med Anna Sophie Adolphsdtr (Iversen) 19.12.1886, og at deres første barn ble født 26.6.1887 i Drammen.

Syverine kom hjem til Vang i 1893.

Skal prøve å finne skifte etter Drammen - Conrads foreldre, Christopher Torgersen og Jørgine Helene Olsdatter. Hun kalte seg også Gina Skalstad. Jeg har ikke søkt på skifte før, men skal gjøre et forsøk.

Hva tror du om navnene Odella og Ella? Kan det være en oppkalling?

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Gina Skalstad Torgersen (avdød) icn_world-2d04711bee2576c4fe7cf56261426813.gif

Death: (Date and location unknown) Managed by: Bob Frydenlund Last Updated: 26. februar 2010

Se hele profilen

vis alle

Nærmeste familie

http://www.geni.com/people/Gina-Skalstad-Torgersen/6000000007913376757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det denne du mente?

Olaf O Corby, "United States Census, 1910"

Name: Olaf O Corby Titles and Terms: Event Type: Census Event Year: 1910 Event Place: Los Angeles Assembly District 74, Los Angeles, California, United States District: 73 Gender: Male Age: 60 Marital Status: Married Race: White Race (Original): White Relationship to Head of Household: Head Relationship to Head of Household (Original): Head Birth Year (Estimated): 1850 Birthplace: Norway Immigration Year: 1882 Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Sheet Number and Letter: 9B Household ID: 233 Line Number: Affiliate Name: The U.S. National Archives and Records Administration (NARA) Affiliate Publication Number: M1283 GS Film number: 1374096 Digital Folder Number: 004327272 Image Number: 01231 Household Gender Age Birthplace

Head Olaf O Corby M 60 Norway

Wife Sophy Corby F 56 Norway

Daughter Jennie Sheppard F 31 Norway

Daughter Adele Corby F 25 Minnesota

Daughter Agatha Corby F 19 Minnesota

Daughter Ruth Corby F 17 Iowa

Grandson Palmer Sheppard M 10 Iowa

Granddaughter Cecil Sheppard F 1 California

https://familysearch...M9.1.1/MVLS-SHY

Olaf O Corby

Head

United States Census, 1920 birth: 1852 Norway residence: 1920 Los Angeles Assembly District 61, Los Angeles, California, United States immigration: 1880

• spouse:Sophia H Corby

Olaf O Corby

Head

United States Census, 1930 birth: 1852 Norway residence: 1930 Los Angeles (Districts 0001-0250), Los Angeles, California, United States immigration: 1881

• spouse:Shysie A Corby

Ruth Olsen in household of O W Olsen, "United States Census, 1900"

Name: Ruth Olsen Titles and Terms: Event Type: Census Event Date: 1900 Event Place: ED 132 Glenwood Township, Winneshiek, Iowa, United States Birth Date: Oct 1892 Birthplace: Iowa Relationship to Head of Household: Daughter Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Wisconsin Race: White Gender: Female Marital Status: Single Years Married: Marriage Year (Estimated): Mother of how many children: Number of Living Children: Immigration Year: Page: 5 Sheet Letter: A Family Number: 82 Reference ID: 8 GS Film number: 1240466 Digital Folder Number: 004120129 Image Number: 00286 Household Gender Age Birthplace Head O W Olsen M 49 Norway

Wife Sophie Olsen F 47 Wisconsin

Daughter Dagny Olsen F 17 Wisconsin

Daughter Della Olsen F 15 Minnesota

Daughter Cora Olsen F 13 Minnesota Daughter Agatha Olsen F 10 Minnesota

Daughter Ruth Olsen F 8 Iowa

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/M9L1-PV7

Takk igjen, Ann-Mary. Det stemmer det, ja. I mine papirer har jeg navnet Odella (ikke Adele), og ser også at hun kalles Della i Census 1900. Tenkte kanskje det var en mulighet for at Ella var oppkalt etter henne.

Ellers ser jeg at denne familien først bosatte seg i Minnesota, slik Conrad og Syverine gjorde, og at de senere flyttet til Iowa, der også Ellas bror Conrad ble født i 1892 etter sin fars død.

Navnet Agust er en stor utfordring. Jeg har søkt på både August og Agust uten å finne noen sønn Conrad som passer til Syverines Conrad.

Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=28&idx_id=28&uid=ny&idx_side=-240

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050104010880.jpg

Konfirmasjonen til Konrad, født i Decorah, Iowa. Dessverre står bare navnet på faren (samme mht. Ellas konfirmasjon), nr. 2.

Konrad Opsal Torgersen, står det + fødestedet - hjelper det oss noe videre?

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverk...y&idx_side=-240

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...50104010880.jpg

Konfirmasjonen til Konrad, født i Decorah, Iowa. Dessverre står bare navnet på faren (samme mht. Ellas konfirmasjon), nr. 2.

Konrad Opsal Torgersen, står det + fødestedet - hjelper det oss noe videre?

Astrid

Hei.

Skulle ønske det gjorde det, men det er bare dette beviset jeg har på at Konrad ble født i Iowa. I alle kilder jeg har funnet og sjekket, står bare farens navn oppgitt. Ingen opplysninger om hvor han var fra eller hva foreldrene het.

Det som til slutt satte meg på sporet etter Konrad fra Strømsø, er passasjerlisten fra 16.04.1891, da familien med Konrad, Syverine og Ella hadde vært hjemme på Norgesbesøk. De returnerte til New York med "Norge", og bak Syverines navn står det %Drammen%. Jeg vet ikke hvem som har notert dette. Går det an å finne ut noe om det kanskje?

Kilde: Emigranter over Kristiania 1871-1930, ny.

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger lenke til emigrasjonen.

115537 1891 174 1 1 15.04.1891 16.04.1891 Konrad Torgers. g Kontormd. m 28 Amerika New York Fr. Lie Norge 216 3 pers. Amerikaner fglass.gif

115538 1891 174 2 15.04.1891 16.04.1891 Severine Torgers. g k 24 Amerika %Drammen% New York Fr. Lie Norge Amerikaner fglass.gif

115539 1891 174 3 15.04.1891 16.04.1891 Ella Torgers. B. k 11m Amerika New York Fr. Lie Norge Amerikaner fglass.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger lenke til emigrasjonen.

115537 1891 174 1 1 15.04.1891 16.04.1891 Konrad Torgers. g Kontormd. m 28 Amerika New York Fr. Lie Norge 216 3 pers. Amerikaner fglass.gif

115538 1891 174 2 15.04.1891 16.04.1891 Severine Torgers. g k 24 Amerika %Drammen% New York Fr. Lie Norge Amerikaner fglass.gif

115539 1891 174 3 15.04.1891 16.04.1891 Ella Torgers. B. k 11m Amerika New York Fr. Lie Norge Amerikaner fglass.gif

Tusen takk Ann-Mary.

Ser ut som det er vanskelig å komme til bunns i denne saken. Jeg har prøvd å finne skifte etter Drammens-Conrad sine foreldre, men klarer ikke å finne noe. Jeg har heller ikke erfaring med å søke etter skifte, så det er vel jeg som ikke gjør det riktig.

Hadde vært veldig artig å finne den rette Conrad, slik at jeg kan gå videre i slektsforskninga mi.

Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du når foreldrene til "Drammens-Conrad" døde? Jeg fant dem i 1900-tellingen, så hvis det finnes skifte etter dem, er det trolig for "nytt" til å finnes i det skannede skiftematerialet. Så ting tyder nok på at du må ta deg en tur til statsarkivet på Kongsberg i håp om å finne noe, men først må du vite når (og hvor) de døde.

Lykke til - det hadde unektelig vært moro om du fant ut av det,

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du når foreldrene til "Drammens-Conrad" døde? Jeg fant dem i 1900-tellingen, så hvis det finnes skifte etter dem, er det trolig for "nytt" til å finnes i det skannede skiftematerialet. Så ting tyder nok på at du må ta deg en tur til statsarkivet på Kongsberg i håp om å finne noe, men først må du vite når (og hvor) de døde.

Lykke til - det hadde unektelig vært moro om du fant ut av det,

mvh. Astrid

Takk Astrid. Blir litt langt å reise da jeg bor i Trøndelag, men nå skal jeg i alle fall prøve å finne ut når de døde, så får jeg ev ta det derfra senere.

Tusen takk til dere på forumet for alle innspill og god hjelp i jakten på min tippoldefar Konrad.

Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg i alle fall funnet datoene for når Drammen-Conrads foreldre døde.

Kristoffer Torgersen d 10.04.1902 "Strømsø i Strømsø 1894-1904 s 372, nr 17"

Gina Torgersen d 18.01.1910 "Strømsø i Strømsø 1905-1914 s 343, nr 5"

Gina,- opprinnelig døpt Jørgine Helene Olsdatter, står i kirkebøker og folketellinger omtalt også som Skalstad(etter far Ole Skalstad), og Torgersen.

Var en stund inne på tanken at Ellas datter Gina(min bestemor),kunne være oppkalt etter Conrads mor, helt til jeg kom på at min oldefar, Ellas ektemann, hadde en mor som også het Gina.

Så der sluttet det "sporet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

LØST!

Jeg har fått bekreftet fra Statsarkivet i Kongsberg at det er Konrad Torgersen fra Strømsø i Drammen som var gift med min oldemor Syverine Helgesdatter fra Vang, Hedmark. Han etterlot seg barna Ella og Conrad. Dette står i skifte etter hans far Kristoffer Torgersen.

Jeg takker alle mine gode hjelpere som fant mange opplysninger om vielse og dødsfall, - tusen takk alle sammen.

Mvh Mette

P.s.

Prøvde å redigere overskriften til LØST, men fikk ikke til!

Endret av Mette Søreide
Lenke til kommentar
Del på andre sider