Gå til innhold
Arkivverket

Sparre slekt


sparre
 Del

Recommended Posts

 

 

Egentlig er dette et svar til diverse innlegg i tråden.

 

Det som diskuteres her er forskjellige familier me forskjellige familienavn! (Bør ihvertfall skilles slik.)

 

Den norske slekten Sparre har to retninger som er forbundet med hverandre.

 

Hovedgrenen nedstammer fra Sidsel Emmiksdatter Sparre som ble forvist til Norge og Torsnes i Borge i Østfold.

Hun igjen nedstammer fra den danske adelige Sparre-slekten. (Jeg har ikke fulgt denne lenger tilbake.)

 

Sidegrenen som oppstår i Skjeberg har utgangspunkt i Børge Christoffersøn Grønn og Mette Paulsdatter. De hadde to døtre hvorav den ene - Christine - gifter seg med Emmik Nilsen Sparre av hovedgrenen. De etterlater seg imidlertid ingen etterkommere slik at den andre datteren - Marthe Marie g. Brinch - og hennes barn arver en betydelig formue. Noen av disse arvinger begynner deretter også å bruke Sparre-navnet.

 

Såvidt jeg kan se er det ikke noen av disse familiene som er utgangspunktet for tråden.

 

Derimot er det en tredje familie som hovedsaklig diskuteres, nemlig etterkommerne etter Henrik (Spar). Familienavnet her skal altså være Spar og ikke Sparre.

(Selv om flere av familiemedlemmene senere blir kalt Sparre, for å skape forviklinger for oss slektsforskere...)

(På et tidspunkt hvor familienavnene glir over i hverandre finnes representanter for begge familier i Bragernes,

og siden Sparre-slekten nok var en "finere" slekt, ble Sparre også overført til Spar-familien. Min teori.)

 

Henrik Spar er såvidt meg bekjent bare nevnt av Haakon Anker Veel i "Slekten fra Grinder i Aremark". Her er oppgitt 1615 som fødselsår. Hvor han har ham fra er ukjent.

 

Han er oppført med 4 barn:

apoteker Hans Henriksøn Spar (b. 31. mars 1698 i Bragernes), g. 25. juni 1685 i Bragernes med Anne Marie Stobbæus (-26/10 1708)

Kirsten Henriksdatter Spar d.e. (d. ca 1713 i Stokke), g. m. sogneprest i Stokke Johan Mikkelsøn Stobbæus (1631-1717)

Kirsten Henriksdatter Spar d.y. g. 18. desember 1696 i Bragernes med borger i Bragernes Christoffer Hanssøn Arctander (1663-175?)

Hieronymus Henriksøn Spar (f. ca 1640, b. 10. januar 1708 i Eiker), antagelig g. 2. mai 1682 med Karen Jacobsdatter Nøring. På et tidspunkt er han tollskriver i Strømsø.

 

Når det gjelder Hieronymus Spar, så er det en annen person med dette navnet som er veier, måler og vraker i Kragerø.

Hieronymus Spar (b. 23. mars 1714 i Kragerø), g. 16. mars 1674 med Anne Pedersdatter (-21/4 1736).

Hvilken forbindelse det er mellom de to Hieronymus vites dog ikke.

Men historien om Christian Wicker er interessant, siden han er fra Kragerø og begraves i Hieronymus Henriksøn Spars gravkapell! Dog skal nevnes at Christian Wickers foreldre var forhenværende toller i Kragerø James Wicker og Anne Cathrine Nøring.

 

Presten i Skåne høre til den danske Sparre-familie, selv om han altså er den tredje Hieronymus på noenlunde samme tid.

 

Det sjeldne navnet Hieronymus kan indikere familie, men ikke nødvendigvis.

 

Og opprinnelsen Henrik kan jeg altså ikke hjelpe stort med.

 

Mvh

Terje Pettersen-Dahl

 

Hei du har du navn og etternavn på på kona til Henrik ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra å få en oppsummering av Spar-slekten. Jeg kjenner ikke til Kirsten i Stokke, men

 

Kirsten Henriksdatter Spar ble gift 13.nov.1691 i Bragernes med Peder Hansen Tønder. Skiftet etter ham er her http://digitalarkive...&merk=4105#ovre

Tønder var først gift med Anne Christensdatter som begr. 14.mai.1690. Som en ser er Hans Spar enkens bror.

 

Kirsten Henriksdatter Spar ble gift 18.des.1796 i Bragernes med Christopher Hansen Arctander. Skiftet etter Kirsten er her http://digitalarkive...&merk=5132#ovre

Det står at Kirstens bustad er Bragernes. Dato for død samme år som hun i Stokke gjør meg mistenksom.

 

Jeg går for at det er samme Kirsten som var gift 2. ganger. Ingen barn i første ekteskap, men Anne Elisabeth 1698-, Hans 1701-, Ingeborg 1702- og Maria 1702- (tvillinger) i andre ekteskap.

 

Jeg nevner også for ordens skyld at Hans Henrichsen Spar sitt ekteskap med Anne Marie Stobbæus som var 25.6.1685 er feilskrevet i kb for der står det Hans Bentsen, apoteker så vidt jeg vet. 4 barn: Johan Morten 1688-, Anne Kirstine 1690-, Maria 1687-1754 og Lisbet 1686-1766 gift med Søren Pedersen Berg 1696-1745 (i Stokke). Lisbet død i Skjeberg.

 

Datteren til Hieronymus Henrichsen Spar -før 1700 og Karen Jacobsdatter Nøring, Maren Elisabeth ble 17.aug.1699 gift i Bragernes med Iver Pedersen Tønder -1704. En sønn Peder i 1700. Iver var rolig sønn av Kirstens første ektemann.

 

Et spørsmål vedr. Kirsten Henriksdatter Spar i Stokke: Finnes det opplysninger i skifte der om at hun var fra Bragernes og hadde en bror Hans ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du har du navn og etternavn på på kona til Henrik ?

 

Om Henrik har jeg ikke noe annet enn det som jeg skrev tidligere.

Hans kone® er ukjent.

 

Mvh

Terje Pettersen-Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra å få en oppsummering av Spar-slekten. Jeg kjenner ikke til Kirsten i Stokke, men

 

Kirsten Henriksdatter Spar ble gift 13.nov.1691 i Bragernes med Peder Hansen Tønder. Skiftet etter ham er her http://digitalarkive...&merk=4105#ovre

Tønder var først gift med Anne Christensdatter som begr. 14.mai.1690. Som en ser er Hans Spar enkens bror.

 

Kirsten Henriksdatter Spar ble gift 18.des.1796 i Bragernes med Christopher Hansen Arctander. Skiftet etter Kirsten er her http://digitalarkive...&merk=5132#ovre

Det står at Kirstens bustad er Bragernes. Dato for død samme år som hun i Stokke gjør meg mistenksom.

 

Jeg går for at det er samme Kirsten som var gift 2. ganger. Ingen barn i første ekteskap, men Anne Elisabeth 1698-, Hans 1701-, Ingeborg 1702- og Maria 1702- (tvillinger) i andre ekteskap.

 

Jeg nevner også for ordens skyld at Hans Henrichsen Spar sitt ekteskap med Anne Marie Stobbæus som var 25.6.1685 er feilskrevet i kb for der står det Hans Bentsen, apoteker så vidt jeg vet. 4 barn: Johan Morten 1688-, Anne Kirstine 1690-, Maria 1687-1754 og Lisbet 1686-1766 gift med Søren Pedersen Berg 1696-1745 (i Stokke). Lisbet død i Skjeberg.

 

Datteren til Hieronymus Henrichsen Spar -før 1700 og Karen Jacobsdatter Nøring, Maren Elisabeth ble 17.aug.1699 gift i Bragernes med Iver Pedersen Tønder -1704. En sønn Peder i 1700. Iver var rolig sønn av Kirstens første ektemann.

 

Et spørsmål vedr. Kirsten Henriksdatter Spar i Stokke: Finnes det opplysninger i skifte der om at hun var fra Bragernes og hadde en bror Hans ?

 

Hei, Leif.

 

Det er egentlig mange år siden jeg gjorde noe med denne familien.

I utgangspunktet har jeg basert meg på artikkelen i Gjallarhorn av Torbjørn Steen-Karlsen, samt en slektstavle over familien Spar.

 

I mine papirer er faktisk ekteskapet med Peder Hansen Tønder ukjent.

Jeg er enig i at dette nok er samme dame.

Når det gjelder dødstidspunktet, har ikke jeg angitt noe på Kirsten d.y..

Det kan derfor godt være mulig at mitt dødsfall er satt på feil Kirsten!

 

Hieronymus i Strømsø kan jeg følge til 1691 gjennom diverse skattelister.

Deretter er han nevnt 1693 og 1697 når han sjenker gaver til Nykirke i Modum.

Dessuten er han fadder i Bragernes 1698.

Siste er altså begravelsen 10. januar 1708 i Eiker.

(Han behøver vel ikke være død før 1700 selv om han har sitt eget gravsted?!)

 

Hieronumus i Kragerø er nemlig nevnt senere enn 1708.

At det skal være ennå en Hieronymus i Eiker samtidig med en i Strømsø og en i Kragerø virker for merkelig.

 

Hieronymus' tre døtre vet jeg ikke så mye om, men har følgende:

 

Christina Hieronymusdatter Spar g. 15/12 1715 i Kongsberg med Eilert Nilsen.

 

Anna Christina Hieronymusdatter Spar b. 26/7 1697 i Eiker, 18 år 5 uker 3 dager gammel.

 

Maren Elisabeth Hieronymusdatter Spar g. 17/8 1699 i Bragernes med Iver Pedersen Tønder.

Sønnen Iver døpt 25/5 1700 i Bragernes med flere av familien medlemmer som faddere.

 

Kirsten d.e. er også nevnt med tre døtre.

(Men de kan være fra Johan Stobbæus eventuelle andre ekteskap.)

 

Johanne Marie Stobbæus. f. ca 1680 og d. før 1716. G. ca 1702 med sogneprest i Stokke Nils Jensen Colstrup.

Nils gifter seg om igjen og har totalt 8 barn som jeg kjenner til, dog uten å vite hvilket ekteskap alle tilhører.

 

Antonette Stobbæus, f. ca 1680, død ca 1713 i Stokke (el. Sandar). G. ca 1713 med Jørgen Jørgensen Mellich, gjestgiver på Haukerød i Sandar og lensmann i Sandar fra 1694 til 1711.

De har sønnen Jørgen Jørgensen Mellich.

 

Elisabeth Stobbæus, f. ca 1694, b. 9/9 1732 i Otterstad i Stange. G. før 1720 med kaptein Hans Adam Hansen Stockmann på Nordvie i Stange.

Kjenner til 4 barn.

 

Kirsten d.y. er altså gift (2. gang) med Christoffer Hansen Arctander. Han begraves 1751 eller 1757 i Norderhov.

Han er borger i Bragernes nevnt ihvertfall 1711.

Han kan være sønn av Hans Hansen Arctander og Ingeborg Hansdatter, hvor sistnevnte tinglyser et skjøte fra 1711 over Øvre Søndre Hennum i Lier til Anne Hansdatter Arctander.

Jeg har de samme fire barna som du nevner. De tre første barna begraves i Norderhov, mens Maria begraves i Bragernes.

 

Hans apoteker har jeg også fire barn, de samme som du har.

 

Elisabeth Maria og Søren Pedersen Berg (senere Spar), bor først på Lille Oseberg i Slagen fra 1718 til 1720, deretter bor de i Tønsberg fra 1720 til 1731. Fra 1731 er de nevnt på Stubberød under Fossnes i Stokke til Sørens død i 1745. Deretter flytter Elisabeth til sønnen Peder i Skjeberg hvor hun dør 1766.

 

Marie gift 2. gang med Nils Hansen Wogn, sønn av Hans Nilsen Wogn på Fossnes i Stokke.

 

Johan Martin ble farmasøyt i Kristiansand og g. med Abel Cathrine Seydal, datteren av apoteker i Kristiansand Henrich Seydal.

 

Anne Kristine vet jeg lite om.

Hun og søsteren Marie kjøper Lille Oseberg 1714, men det er altså Marie og Elisabeth som selger i 1720. Antagelig er hun død før 1720.

 

Mvh

Terje Pettersen-Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christopher Hansen Arctander begr. 7.jan.1751 i Norderhov http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8523&idx_id=8523&uid=ny&idx_side=-148 84 år gammel.

 

I denne tråden fra DIS nevnes Ingeborg Hansdatter som enke etter Hans Hansen Arctander i 1686 http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=11929&highlight=arctander Jeg har litt problemer med dette fordi Hans Hansen Arctander gifter seg vel med Mette Bertelsdatter 21.jun.1694 i Bragernes ? Var det flere Hans Hansen Arctander ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en kilde som fører til konklusjonen om at nevnte Henrik Sparre (f.1615) bosatte seg i Østfold (Smaalenene) ?

Om kilden finnes, - så finnes kanskje navnet "Sidsel Emmiksd. Sparre" også nevnt ?

 

Det finnes flere Sparrer, og det gjelder å holde tunga rett i munnen så vi ikke blander sammen disse. Men samtidig ville det være veldig moro om det kunne legges fram antydninger eller bevis om at denne Henrik Sparre (event. Henriksensen-Sparre fra Bragernes), hadde forbindelser med Sidsel Emmiksd. Sparre f.ca.1622 d.1673 ("Stam-mor" til Sparrene i Smaalenene/Høland).

 

Enkelte etterkommere av Sidsels mange barnebarn havnet på Bragernes, men vi vet vel ikke hvorvidt hun selv kan ha hatt noen form for opphav der. http://da2.uib.no/cg...&spraak=n#anker

 

IM

 

Angående Sidsel Emmikedatter Sparre's bakgrunn er nok det rimelig klart dokumentert at hennes foreldre var Birgitte Clausdatter Mylting til Tose, og Emmike Sparre til Vibygård.

 

I sak på Rustad i Eidsberg 11.01.1702 ble fremlagt skjøtebrev på Rustad fra Birgitte Clausdatter salige Emmike Spare sin datter sal. jomfru Sitzelle Sparre, datert 14.09.1647.Ref Fredrikstad tingbøker XIII fol. 44a-45b.

 

Skifte etter Sidsel's sønn "Emmiche Jørgensen Sparre fordum Borger" ble foretatt på Vaterland i Christiania 11 novmber 1704, og etterlot tilsynelatende 6 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hieronymus' tre døtre vet jeg ikke så mye om, men har følgende:

 

Christina Hieronymusdatter Spar g. 15/12 1715 i Kongsberg med Eilert Nilsen.

 

Anna Christina Hieronymusdatter Spar b. 26/7 1697 i Eiker, 18 år 5 uker 3 dager gammel.

 

Maren Elisabeth Hieronymusdatter Spar g. 17/8 1699 i Bragernes med Iver Pedersen Tønder.

 

Det er ovenfor i #50 nevnt at Hieronymus gifter seg 2.mai 1682 og da er i alle fall Anna Christina fra et tidl. ekteskap, kanskje alle 3, men jeg finner ikke ekteskapet i Strømsø. Hans hushold i 1675 er på 4 personer. Hvis ekteskapsdatoen er riktig (med Karen Jacobsdatter Nøring?) så døde trolig hans forrige hustru forholdsvis kort tid før dette (c1680-81). Har noen funnet navnet på denne hustruen ? Anne Pedersdatter er nevnt, men se nedenfor.

 

#34.

Hieronimus sparre saltinspektør født 1640 gift 1674 med Anne pedersdatter begravet i eiker 10.01.1708 :)

Er det en forveksling med hustruen til Hieronymus Spar (b. 23. mars 1714 i Kragerø), g. 16. mars 1674 med Anne Pedersdatter (-21/4 1736) ?

 

Karen lever tydeligvis 16.nov.1690 i Eiker http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8480&idx_id=8480&uid=ny&idx_side=-92

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hieronymus Spar sin hustru Karen Jacobsdatter som han skal ha blitt gift med 2.mai 1682 iflg. opplysninger i denne tråden, var tydeligvis gift tidligere med en "Hans", da Karen Hansdatter, Hieronymus Spar sin stedatter, begr. 21.sep.1698 i Eiker - 26 år gammel, mao. født c1672, se transkripsjon velvilligst gjort av Espen Tjernshaugen http://forum.arkivve...r/#entry1596878

 

En "Hans" i Eiker som dør før 1682 skulle være mulig å finne og jeg ser i manntallet 1664-66 at det er et overkommelig antall Hans da http://www.digitalar...&merk=2798#ovre En enke Karen samme sted med husmann Hans bør sjekkes ut.

 

Karen Jacobsdatter bør være født på 1640-tallet, eller senest i 1656. Hun kan ha blitt enke før 1664-66. Uansett så er det naturlig at hun ikke lever så lenge etter at hun ble gift med Hieronymus. Siste observasjon jeg har gjort av henne i kb for Bragernes er 25.jun.1700 (som fadder i dåpen til Iver Pedersen Tønders sønn Peder), men hennes begravelse er ikke funnet, ei heller skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en særs spennende tråd!

 

Som deltaker i denne debatten (på et tidligere stadium) må jeg si at jeg er imponert over iherdigheten. Kanskje det ikke frembringes så mye ”nytt” (isolert sett), men innsamlingen av diverse data, bidrar sterkt til å se kompleksiteten i dette.

 

Jeg hadde håpet at danske kilder (15-1600-talls) kunne bidra med noe vedr. disse Hieronymusene og Henrikene. Vesentlige ting er jo også fremkommet, men man skulle vel tro at det fantes mer.

 

På sikt har man et meget godt grunnlag for en artikkel om disse Spar/Sparrene. Kanskje noen kunne gi seg i kast med noe slikt? - Også fordi det antakelig er mange av oss som har en Spar/Sparre på anetreet.

 

Terje, Leif og Petter + alle dere andre: God jul, og stå på videre!

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gjallarhorn nr. 16 og Spar-artikkelen av Torbjørn Steen-Karlsen er nevnt flere ganger ovenfor i tråden og jeg har selvsagt forsøkt å få tak i den. Nå er den ankommet som pdf etter stor velvillighet fra Biblioteket.

 

Jeg finner ikke noe særlig mere enn det som er nevnt hittil, men for de som måtte ha Gjallarhorn som kilde så gjør jeg oppmerksom på følgende:

 

- Kirsten Henrichsdatter Spar d.y. var ikke bare gift med Arctander, men først (13.nov.1691 i Bragernes) med Peder Hansen Tønder som dør 4.mai.1695. Tønder hadde 3 sønner, Ove, Iver og Johannes samt en datter Annikken som gifter seg 3.feb.1688 med Daniel Knutsen, kannestøpersvenn. Det er Iver som gifter seg 17.aug.1699 med Maren Elisabeth Hieronymusdatter Spar og får sønnen Peder (døpt 25.mai.1700). Iver begr. 1.apr.1704. Peder Hansen Tønder var tidligere gift med Anne Kristensdatter som sannsynlig er mor til barna. Hun begr. 14.mai.1690.

 

- Hieronymus Henrichsen Spar giftet seg 2) 2.mai.1682 (hvor ?) med Karen Jacobsdatter (Noring ?) og første hustru Anne Pedersdatter er kanskje død i barsel da yngste datter Anna Christina ble født ca april 1681. Karens første ektemann er nevnt tidligere..

 

- Anne Elisabeth Arctander var ikke døpt 18.apr.1698, men den 16.

- Ingeborg Arctander var ikke døpt 4.des.1702, men den 9.

- Maria Arctander var ikke døpt 4.des.1702, men den 9. Tvillinger.

 

Jeg er fortsatt veldig usikker på når Kirsten d.e. dør. Kirsten d.y. begr. 23.jun.1713 i Bragernes. Kan det være herfra årstallet for død til Kirsten d.e. er hentet ?

 

Jeg håper også på at det er mulig å finne mere om Hieronymus Henrichsen Spar sin 2. hustru, Karen Jacobsdatter (Noring ?) - hennes død og ekteskap.

 

Hvor ble det for øvrig av apoteker Hans Henrichsen Spar sin yngste datter Anne Kirstine f. 1690 ? Hun er ikke observert begr. i kb. nr. 2 dvs. frem til 1705.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

 

Stokke-presten Johan Mikkelsen Stobæus (c1631-1717) skal ha vært gift to ganger, 2. gang med Kierstine Henriksdatter Spar,

med hvem han skal ha fått datteren Johanna Marie Stobæus (1690-1721).

 

Jeg trodde Kierstine måtte være identiske med Kirsten Henriksdatter Spar, søster av apoteker på Bragernes, Hans Henriksen Spar (død 1698),

som var gift med Stokke-prestens søster Anne Marie Stobæus (død 1708).

 

Denne Kirsten Henriksdatter Spar var første g. ca.1693 m. borger på Bragernes, Peder Hansen Tønder (død 1695), som før hadde

vært g.m. Anne Christensdatter (død 1690). Kirsten giftet seg om igjen ca.1696 med Christopher Hansen Arctander, som

ble enkemann etter Kirsten (hennes skifte 1713).

 

Kronologien her tilsier mao. at det ikke kan være snakk om samme Kirsten/Kierstine Henriksdatter Spar.

 

Noen som hjelpe med å løse opp i denne floken ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirsten Henriksdatter Spar var første gang gift 13.nov.1691 med Peder Hansen Tønder. Hennes 2. ekteskap med Christopher Hansen Arctander var 18.des.1696. Kilde for begge kb2 for Bragernes. Johanne Maria kan ikke være født i 1690, da hun vel blir gift med Niels Jensen Colstrup (sogneprest i Stokke) 20.jun.1702 i Nøtterøy. Kanskje født i 1681?

 

Jeg har trodd at det var to søstre Kirsten Henriksdatter Spar, men det mangler dokumentasjon. To døtre med samme navn forutsetter normalt to formødre med samme navn, mao. at både Henrich og hans ukjente hustru hadde mødre som het Kirsten. Dette er ikke usannsynlig da Kirsten var et mer enn vanlig navn ihvertfall i kb1, men da Henrich trolig var født omkring 1615 så bør mødrene være født før eller omkring århundreskiftet og nærmest umulig å finne.

 

Men, da det finnes skifte etter Kirsten i 1713 som ikke nevner en datter Anne Marie Stobæus (som lever i 1713) så kan vi vel utelukke at det er en og samme Kirsten.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Kirsten Henrichsdatter Spar sitt skifte i Stokke 7.nov.1713 https://www.digitalarkivet.no/sk20100208640101

 

Her er datteren Johanne Maria Stobæa sitt skifte i Stokke 27.mar.1715https://www.digitalarkivet.no/sk20100208640072

 

Her er hennes mann Niels Jensen Colstrup sitt skifte i Stokke 5.apr.1717 https://www.digitalarkivet.no/sk20100208640101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det er noe forvirrende at Hieronymus Henriksen Spar (c1640?-1708?) (tollskriver på Strømsø) ser ut til allerede å være død

når Kristian Jamesen Wikker den 17 Apr 1700 begraves i hans gravsted på Strømsø kirkegård.

 

Det er jo tidligere nevnt flere ganger i denne debatten at Hieronymus skal være gravlagt først 10 Jan 1708.

Og det i Eiker, ikke Strømsø ! (Han ser ut til å ha drevet bl.a. med sagbruk i Eiker).

Kan det være at Hieronymus ikke er død, men i år 1700 betaler for et familiegravsted på Strømsø ?

 

Kristian's foreldre (begge døde før sønnen) er altså toller i Kragerø, James Wikker og hans hustru Anne Cathrine Nøring,

som vel må antas å være søster av Hieronymus sin 2. hustru Karen Jacobsdatter Nøring ?

 

Kan Anne Cathrine Nøring og Karen Jacobsdatter Nøring tenkes å være døtre av fogd (i Strinda og Bohuslen) Jakob Hansen Nøring (c1610-1659) ?

Jacob ser ut til å ha tatt etternavnet Nøring etter sin hustru Cecilia Povelsdatter, datter av fogd i Nordre Viken, Povel Nielssön Nøring og

hans hustru Vivecke, angivelig datter av Jens Bjelkes fogd Idd og Marker, Østfold, Niels Christensen (eller var hun istedet datter av Claus Bäck ?).

 

I Kragerø var altså James Wikker kollega av ovennevnte Hieronymus sin navnebror (og kanskje nevø ?), toller og vraker Hieronymus Henriksen Spar (c1640?-1714).

 

(Dette temaet er også aktuelt ifm. debatten om bl.a. Budde/Tostrup/Nøring her på DA:

'Løytnant Jakob Fredriksen Budde f.ca.1623? identisk med senere Kaptein Jakob Fredriksen Tostrup ?')                

.

 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/21/2018 at 11:50 AM, Leif Salicath said:

Her er Kirsten Henrichsdatter Spar sitt skifte i Stokke 7.nov.1713 https://www.digitalarkivet.no/sk20100208640101

 

Her er datteren Johanne Maria Stobæa sitt skifte i Stokke 27.mar.1715https://www.digitalarkivet.no/sk20100208640072

 

Her er hennes mann Niels Jensen Colstrup sitt skifte i Stokke 5.apr.1717 https://www.digitalarkivet.no/sk20100208640101

 

Såvidt jeg kan se peker første link her https://www.digitalarkivet.no/sk20100208640101

på Johan Michelsen Stobæus skifte i Stokke 28. feb.-1. mars 1718 (Jarlsberg prosti, O/Ob/L0001: Skifteprotokoll, 1704-1738, s. 101-112)

 

Kirsten Henrichsdatter Spar sitt skifte i Stokke 7.nov.1713 finner jeg ikke, det må ligge et annet sted.

 

Niels Jensen Colstrup sitt skifte i Stokke 5.apr.1717 finner jeg heller ikke. Han overtok vel etter sin svigerfar i 1717, som det ble skiftet etter i 1718 (ref. første link), og jeg mener Niels døde i 1719

 

Det var vel Johan Michelsen Stobæus sin 2. hustru Chirsten Jacobsdatter Fogt det ble skiftet etter på Stokke prestegård, Vestfold 7-8. nov. 1713 (Jarlsberg prosti, O/Ob/L0001: Skifteprotokoll, 1704-1738, s. 60-68) https://www.digitalarkivet.no/sk20100208640060

Hvem var hennes foreldre, mon tro?

 

 

Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Leif Salicath said:

Lenken ble feil. Her skal vel skiftet etter Kirsten være, men legg merke til patronymet https://www.digitalarkivet.no/sk20100208640060

27.mar.1715.

 

 

 

Denne lenken er fremdeles til Chirsten Jacobsdatter Fogt sitt skifte på Stokke prestegård  7-8. nov. 1713

 

Datoen 27 mars 1715 tilhører skiftet etter Johanne Marie Johansdatter Stobæa

 

Kirsten Henrichsdatter Spar sitt skifte i Stokke 7.nov.1713 finner jeg fremmdeles ikke, det må ligge et annet sted. Kanskje det er en sammenblanding med navnesøsteren i Drammen (Bragernes)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2018 den 10.50, Leif Salicath skrev:

 Johanne Maria kan ikke være født i 1690, da hun vel blir gift med Niels Jensen Colstrup (sogneprest i Stokke) 20.jun.1702 i Nøtterøy. Kanskje født i 1681?

 

Jeg ser at det finnes en transkripsjon av fødte i Nøtterøy som har med Johan Stabæus som far 6.10.1690, men dette må være et annet barn enn Johanne Maria.  https://www.digitalarkivet.no/search/76/8217?forenamn=&etternamn=sto*&kjonn=&rolle=&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsaar=&fodselsdato=&aar=&dpdato=&stadfesta=&sokn_kyrkje=&ekte_uekte=&vigd=&introd=&dpstad=&merknader= Jeg finner ikke noen scannet kb for den tiden.

 

Søsteren Johanna Sophia Johansdatter Stabæa som begraves i Stokke 30.des.1698. https://www.digitalarkivet.no/view/265/hg00000000871766

Kanskje hun ble født i 1690.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg synes denne tråden er meget spennende å lese, selv om jeg blir litt forvirret noen ganger "Ler"

I mitt slektstre har jeg denne apoteker HANS HENRIKSEN SPARRE som om jeg forstår rett fremdeles er en slags gåte?

Og man har enda ikke funnet hans far HENRIK?

 

En annen ting jeg lurer på (og jeg beklager om det allerede står skrevet) er ang Hans Henriks kone ANNE MARIA STOBÆUS..

Jeg ser henne og flere med samme etternavn nevnt flere ganger, men det er sikkert jeg som er litt dum og ikke ser forbindelsene?

 

Hvem er foreldrene til ANNE MARIA STOBÆUS? Vet vi det?

 

Mvh Adèle Marie Moe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Leif Salicath said:

 

Jeg ser at det finnes en transkripsjon av fødte i Nøtterøy som har med Johan Stabæus som far 6.10.1690, men dette må være et annet barn enn Johanne Maria.  https://www.digitalarkivet.no/search/76/8217?forenamn=&etternamn=sto*&kjonn=&rolle=&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsaar=&fodselsdato=&aar=&dpdato=&stadfesta=&sokn_kyrkje=&ekte_uekte=&vigd=&introd=&dpstad=&merknader= Jeg finner ikke noen scannet kb for den tiden.

 

Søsteren Johanna Sophia Johansdatter Stabæa som begraves i Stokke 30.des.1698. https://www.digitalarkivet.no/view/265/hg00000000871766

Kanskje hun ble født i 1690.

 

Finner Johanna Sophias dåp i Stokke kirke, ført i Nøtterøy KB: under Gamle DA : http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp07221686&gardpostnr=126&personpostnr=254&merk=254#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Adele Marie Moe skrev:

Hei!

Jeg synes denne tråden er meget spennende å lese, selv om jeg blir litt forvirret noen ganger "Ler"

I mitt slektstre har jeg denne apoteker HANS HENRIKSEN SPARRE som om jeg forstår rett fremdeles er en slags gåte?

Og man har enda ikke funnet hans far HENRIK?

 

En annen ting jeg lurer på (og jeg beklager om det allerede står skrevet) er ang Hans Henriks kone ANNE MARIA STOBÆUS..

Jeg ser henne og flere med samme etternavn nevnt flere ganger, men det er sikkert jeg som er litt dum og ikke ser forbindelsene?

 

Hvem er foreldrene til ANNE MARIA STOBÆUS? Vet vi det?

 

Mvh Adèle Marie Moe

 

 

Delgobe har en del om Spar/Sparre, men så vidt jeg ser ikke svar på ditt spørsmål om Anne Maria https://www.digitalarkivet.no/sa20110503690516

For øvrig har hverken Delgobe eller Lassen noe om Stobæi/Stobæus/Stobæa, dessverre. Det skal ellers være en skrivefeil i kb 25.6.1685 - vielsen til Anne Maria ble ikke gift med Hans Bentsen apoteker, men med Hans Henrichsen Spar.

 

Jeg ser ellers i kb at Kristoffer Stobæus er fadder i Bragernes sammen med Maria salige Stobæus (mfl.) 13.3.1689 ved Hans Sparrre apotekers sønn Johan Morten. Kan denne Maria være mor til Anne Maria og er Kristoffer (Christopher) bror av Anne Maria?

 

Stobæus er en svensk slekt https://sv.wikipedia.org/wiki/Stobaeus

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Leif Salicath skrev:

Christian, se tyding av skiftet i 1713 (takk til Else B. Rustad): https://forum.arkivverket.no/topic/226810-skifteprotokoll-jarlsberg-prosti-1713/

 

Kirsten het kanskje ikke Henrichsdatter Spa r!!!!!

.

.

Hva er eksakt dato for dette skiftet i Stokke (etter Kirsten Jacobsdatter Fogt) ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.