Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Frantz Fæster, 39 år gammel i Moss, Østfold 1801?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

At det oppgis at han var fra Moss ved vielsen kan bety at han kun bodde der, ikke nødvendigvis var født i der.

Jeg har kikket gjennom konfirmantlistene og har ikke funnet han konfirmert i Moss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Nei jeg er selvsagt klar over at han ikke behøver være født i Moss, men det er det eneste holdepunktet jeg har så langt. Jeg har sett i avskriftene for kirkeboka for Rygge uten å finne noen Frantz født der i det aktuelle tidsrommet (1758-1765) men der er en gård i 1801 tellingen for Rygge som heter Fæstegård. Jeg får sjekke i morgen om der er en bygdebok for området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Fæste ligger i Rygge ved 1900 tellingen, Da er vel det den samme som het Fæstegaard i 1801. Merkelig at jeg ikke kan finne Frantz døpt der heller. Det ville jo i så fall ha styrket teorien om at han brukte slektsnavnet Fæster fordi han kom fra Fæste gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bladd i panteboka for Moss i håp om å finne Frantz Fæsters patronym. Første gang jeg finner han i en sak er i 1788 - undertegnet 18. nov. Her kommer tre saker etterhverandre hvor han er innblandet, men dessverre uten patronym.

Legger likevel lenke til panteboka, siden andre interessante opplysninger kan framkomme. Gjelder sak 1 ve. side og 2 og 3 hø. side.

Protokollnummer: 2, Sted: Moss by

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som klarer å tyde navnene på forloverne ved vielsen 27.03.1789, lenken er i første innlegg. Jeg ser der står Petter men resten får jeg ikke med meg.

Jeg mener det står Sr. Petter Beck og Helstad.

Fant følgende på nettet:

"Under dette kapellet ligger Peter Christian Bech begravd og foran kapellet ligger hans ridehest begravd til venstre og hans hund til høyre. Walsøe fortalte at Bech forberedte gravleggingen i god tid før sin død. Han søkte om å få tillatelse til å ha gravplassen på gården. Han fikk tillatelsen i 1816 og fant seg denne plassen. Det sies at han ville ligge på et sted der han kunne se solen skinne på Øyeren. Det ble kjørt på mere jord for å få holen høyere, og han bygget kapellet ferdig i haven på Haagaas, som gården den gang het. Walsøe sa at det er litt spesielt med eget gravsted nedi havnehagen, og en kan undre seg litt over dette. Inne i kapellet henger en tavle hvor han presenterer seg selv. Teksten er både på dansk og latin! Peter Christian Bech ble født på Trøgstad prestegård 29.mars 1756. Hans far var prest i Trøgstad, og dåpsføringen i kirkeboken var mer omstendelig enn ved andre døpte. I kirkeboken står det:

«Mandag morgen d.29. Martj klokken 7 blev min hustru Johanne Eilertze Bech forløst med en Søn, som Fredag derefter d.2.den April blev Døpt i Trøgstad Kirke af Presten Jens Aalborg paa Rakkestad, og i Dåben kaldt Peter Christian.»

Han tok en lang utdannelse og under hans tid ved Universitetet i København i 1772 under navnet (på latin) Petrus Christianus Bech. Da var han bare 16 ½ år. Peter Christian Bech døde på Haagaas 17.august 1818 med tittel stud. theolog. Han ble altså 62 år gammel."

Se også Bechs kapell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for nye bidrag til debatten og ikke minst den interessante historien om Peter Bech. Jeg skal studere lenken til tingboka i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr.innlegg nr.25.

Espen Tjernshaugen har vært behjelpelig med å tyde de tre pantesaken som gjaldt Frantz Fæster fra 1788. Dessverre var der ingen opplysninger der som kan kaste mer lys over hvem han egentlig var.

Nr. 1 er en tillyst (tinglyst) kontrakt hvor Arve Wogn, borger til Moss og bosatt på Navestad i Rygge, selger skjøter og overdrar til kjøpmann Sr. Frantz Fæster i Moss en gård i Moss beliggende i Kongens Gade. Prisen er 590 riksdaler. Datert 18/11-1788.

Nr. 2 er et tinglyst lånebrev hvor Frantz Fæster erkjenner å være skyldig til General Auditeur og Raadmand Fleischer 298 riksdaler. Som sikkerhet pantsettes med førsteprioritet eiendommen som Fæster kjøpte i punkt 1, som vitne: Controleur A. Bloch. Datert 18/11-1788.

Nr. 3 er en tinglysing hvor Frantz Fæster erkjenner å være skyldig til Arve Wogn 190 riksdaler med betalingsdetaljer og 2. prioritets sikkerhet i eiendommen som Fæster kjøpte under punkt 1, som kausjonist for Fæster: kjøpmann Peder Herfordt. Datert 18/11-1788.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

Jeg vil tro at Franz Fæster i Moss og som døde 1801, må være identisk med Franz Olaus Michael Fæster døpt i Førde i Sunnfjord 07.06.1763 som sønn av Klokker i Førde Modestus Heljesen Fæster og kona Anne Olsdtr..

I 1776 etterlyser Klokkeren sin sønn i Christiania. Han hadde blitt sendt dit 3 år tidligere for å gå i tjeneste hos en som var Commisionair for et Jernverk. Faren hadde ikke hørt fra sønnen siden han dro og ba om opplysninger om sønnen om hans var i live eller død.

«Et ungt Menneske navnlig Franz Olaus Michael Fæster, hvis Fader er Klokker til Førde Præstegield i Bergenhuus Lehn, skal for henved 3 Aar siden være sat i Tieneste hos en Mand her i Christiania som var Commissionair for et Jernværk, siden hvilken Tid Faderen Klokker Fæster ikke har haft mindste Underretning om denne hans Søn og derover ved om han er levende eller død. Skulle nogen være vidende om bemeldte unge Menneske endu er i Live og hvor han opholder sig, da udbedes den Godhed at tilkiendegive saadant ved Bogtrykkeriet; lige Tilkiendegive paa samme Stæd udbedes og om man ved han ved Døden er afgaaet.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider