Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan ble Ingeborg, enke etter Kjell Såtvedt i Sandsvær, BU eier av odelsgods i Taranrød i Andebu og Nes i Sandar, VF? Sl. av 1500-/beg. av 1600-t.

Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Kjell var bruker på Såtvedt fra senest 1595 (Bygningsskatten). Han nevnes der fortsatt i 1605, men innen 1612 var han avløst av sin enke Ingeborg. I landskatten 1618 er Ingeborg oppført med følgende jordegods:

I (Søndre) Såtvedt 15 lpd.

I Nordre Såtvedt 1 1/2 lpd.

I Bekkevar i Lardal 6 lpd.

I Kjerafiske i Lardal 1 fjerdings laks

I Nordre Eide i Lardal 4 lpd.

I Taranrød i Andebu 2 pd. smør 1 hud

I Nes i Andebu [se kommentar nedenfor!] 1 pd. smør. I 1618 skulle altså Ingeborg ha eid bl.a. 1 pd. smør i Nes i ANDEBU, og dette nevnes også i gårdshistorien for Andebu, men det står også at "man ikke hører noe mer om den parten". Det er kanskje ikke så rart, for i 1624 står Einar Kjellsen, "en dreng på Såtvedt", oppført med odel 1 bismerpund smør i Nes i SANDEHERRED (i dag Sandar i Vestfold). I gårdshistorien for Sandar står det under Nes østre noe som kanskje kan være interessant: I 1577 makeskifter Peder Iverssøn Jernskjegg på Fritsø Taranrød i Andebu og "en part" (1 bismerpund smør står det i Andebu-boka under Taranrød) i Nes i Sandar til Torkell Jonssønn og stebarn mot Rimstad i Kvelde. - Ingeborg eide jo også gods i Taranrød, og slekten kunne jo ha fått godset i Nes og Taranrød samtidig i 1577? Noen som kjenner noe videre til Torkell Jonssønn og hans stebarn og hvordan deres gods fra makeskiftet i 1577 synes å ha havnet på Såtvedt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner noe videre til Torkell Jonssønn og hans stebarn og hvordan deres gods fra makeskiftet i 1577 synes å ha havnet på Såtvedt?

Torkjell Jonsson holdt i 1578 til på Lærum (Sande eller Våle), jf. denne herredagsdommen.

Det er noen flere forbindelser mellom Østre Nes i Sandar og Sandsvær; en del personer i Sandsvær eide i 1624 parter i Østre Nes. Disse partene må sannsynligvis sees i sammenheng med et skifte på Østre Nes i 1590.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har kikket litt på ekstraktet av skiftet fra 1690 i Sandeherredboka, men bortsett fra Nes med Oksaas, ser det ut til at det var helt andre gårdparter som ble skiftet den gang, enn det som nevnes som Ingeborg Såtvedts jordegods i 1618. Det er vel kanskje ikke så enkelt å komme videre med dette, hvis kildene mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Hei!

Jeg ble først oppmerksom på denne tråden idag. 1577-diplomet opplyser også om vergen til de nevnte stebarna, en viss Eivind Hallvordsson fra Bølum [i Sande] som var farbror til barna. Dette indikerer at stebarna kan være barn av en viss Tore/Tord Halvordsson som er nevnt i forbindelse med en part i en kvernfoss i Bølum som var til skifte på Ekeberg [i Sande] i 1564, hvor den andre parten i skifte var en viss Eivind Borge(n). Sistnevnte bør ut ifra sammehengen være identisk med «vår» Eivind Hallvordsson på Bølum i 1577. Kvernfossen fulgte Eivind Hallvordssons etterkommer og dukker blant annet opp på skiftet etter den tidligere lensmann Hallvord Eivindsson Bølum og Helga Amundsdotter i 1654.

Det er mer å utrede om denne kretsen i Sande på 1500-tallet, skjønt jordepartene i 1577-makeskiftet er fortsatt ikke forklart godt nok med tanke på den mulige forbindelsen til Ingeborg Såtvedt i 1618. Jeg er fortsatt ikke helt overbevist om at det skal være snakk om Østre Nes i Sandeherred.

Den omtalte Torkjell Jonsson opptrådte også i juni 1574 (Niels Stub) i en disputt mot Ivar på Store Sundby på Hurum om et jorde mellom Rødbygårdene. Jeg holder det for sannsynlig at Torkjell Jonsson kan være fra en av de fire Lærum-gårdene i Sande. Oppkallingsmessig finner vi en interessant Jon Herbrandsson (n. 1513-1538+) med etterslekt på Vestre og Mellom Lærum.

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Det er kanskje ingen som har jobbet mer med den Sande-forbindelsen jeg omtalte i begynnelsen av februar?

mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 år senere...

@Svein Arnolf Bjørndal

Svein Arnolf,

Cirka 10 år senere: Fikk du med deg mitt svar fra 2014?

Nytt av 2023 er at nevnte Torkjell Jonsson Lærum trolig har en sønn Jon T på en av Rødbygårdene på Hurum, nevnt et stykke ut på 1600-tallet.

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har skrevet om det i Gjallarhorn.

TSK

Endret av Torbjørn Steen_Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg leste svaret i 2014, er jeg ikke sikker på, men jeg har i hvert fall lest det nå.

Også i Gjallarhorn, men det er vel fortsatt ikke noe sikkert om forbindelsen til Ingeborg på Såtvedt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.