Gå til innhold
Arkivverket

har noen Bygdebok for Tolga? og kan gjøre oppslag?

Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Tolgenboka på side 24, Tolgengarden nevner en John Estensen, som en av 7 eiere, år 1732.

Delet mellem Tolgensgaard og Aasen er lige fra dend vestre side af Glommen elf og strækker sig isønder fra hyttepladsen og i Nordfjordbækken og lige op i Kalve- røsten" o. s. v. - aldeles de samme grænser som nu.

Desuden er det vel rimelig, at samtlige 7 eiere af Tolgengaard, nemlig Semund Døhl, Peder Helgesen, Knud Jensen Døhl, Jens Jensen, Richard Joensøn, Hans Knudsen og John Estensøn, alle var ansat i verkets tjeneste.

Hyttearbeide var jo paa den tid omtrent hovedbetingelsen for at kunne eksistere.

Skogen kunde ikke give nogen nævneværdige indtægter, selv om den var aldrig saa gjild.

Om dette er "din Joen Estensen, skal være usagt.

Jeg har forøvrig gått igjennom ekstrskatten for 1762, men ikke funnet Esten Joensen eller hustru, Anna Nilsdatter Nordgarden.

Dette bør dobbeltsjekkes, da jeg kan ha oversett noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok min Joen, Cathrin. Men etter å ha endevent kirkebøkene fra Tolga mellom 1754-1801, Ekstraskatten fra 1762, så er jeg like usikker.

Trolig må jeg rette søket litt i området utenfor Tolga. Der nevnes joo en Esten Joensen som hadde passet utmerket som min kandidat, men i flg.

ft av 1801 er han bare 50 år. Og han 2 år yngre bror Peder Joensen, ser også ut til å ha forduftet. Der er også en brukene kandidat i Tolgaboken,

men også han er for ung. Hadde jeg bare kunne funnet når tid denne Esten Joensen forlot denne verden, så ville et skifte trolig etter han gitt endel

svar, om han var min mann eller ei.Der er mange løse tråder Cathrin, Om min Ole som er fødd i 1754 er vell trolig han som ble konfirmert i 1771 16 1/2 år, fra Storbækken,men ikke noe å finne. Han som nevnes som soldat og død i 1783, er trolig konfirmanten fra Holdalen som er 18 1/2 år i 1775.

Men jeg har innsett, at dette blir et langt, langt lerret å få bleket.

Takk for dine innspill Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg Astrid, du mener at min Esten er en Jensen, men samtidig sier du da at hans sønn Ole døde i 1773? OK, Kan det da være samme herre som ble konfirmert i Tolga i 1771? Der nevnes en i 1775 også, men han er noe ung, men skitt la gå, de viste vell ikke alltid sin riktige alder, men jeg forholder meg til folketellingen av 1801, der Ole Eftensen på Steilo i Hassel er 46 år. Og at militærrullene forteller han er fra Christiania stift.

Jeg har ingen holdepunkter for far til min Ole, derfor hadde et dødsår, og et skifte kunne fortalt meg mye, muligens???

Disse to under her som er innrullert tror jeg er for unge.

Ole Estensen Hms

16

Død 1783

Tyldahlen

af lægdet

Ole Estensen Gms

21

66

efter eget forlangede enroulleret med godtgiørelse af de 4re aar han har tient som skydskaffer, neml. fra Sesso [!] 1779

[(7-66)]

Men så vet jeg jo også at min Ole var skade både i hånd og ben, trolig, som følge av skader fra krigen.

Finnes det egen bygdebok for Os f.eks.? Og hvem er forfatter. Det kan de ut til at der er på trappene en ny bok for Tolga.

Den gamle, sa jo egentlig lite om slekters gang i bygden.

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Os har sine egne bygdebøker. Mener at det ikke er så mange år siden den ble gitt ut. Forfatter? Prøver meg på Midtdal som etternavn. Sikkert mulig å finne ut hvem som er forfatteren via nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Ola Gjermundsen: Bygdebok for Os utgitt av Os kommune 1999. Tre bind. Bind 3 inneholder person- og stedsregister, men NB personregistret inneholder for det meste de som var oppsittere på gårdene. Meget bra bygdebok etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Smelter Jens Joensen Riise ved Tolgen Hyttplass 1737. Avdøde og hans etterlatte enke Ingeborg Estensdatter har blant andre barn en sønn Esten Jensen (Joensen i skiftet) 19 år gammel.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/24717/209/

Jeg tror det er denne Esten Jensen (kalles også Tolgen) som i 1746 ble gift på Røros med Karen Olsdatter (Døl).

Kari Olsdatter Rise (med mannens slektsnavn) levde i 1801:

http://digitalarkive...f01058444000949

Hennes sønn Jon Estensen Rise er enkemann, sønnen Jens Estensen Rise er død før 1801.

Dette til orientering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Astrid, skal se nærmere på denne Esten Jensen, det har blitt rene labyrinten, en kommer inn, men sliter med å finne veien ut.

God helg.

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider