Gå til innhold
Arkivverket

Thore Rasmussen Ofstad og Ermegaard Arentsdatter Locke

Recommended Posts

Paret bor i Bersvendveiten i Trondheim 1801. Han født 1764, hun i 1763. De har to barn, født i Trondheim, Rasmus Andreas født 1797 og Agnetha født 1799. Men hvor kommer de fra?

Thore er Underbrandmester. Fins det noen opptegnelser over brannvesenet i Trondheim på denne tiden? Det hadde vært morsomt å vite mer om yrket til denne mannen, som er min stamfar sju generasjoner tilbake.

Hilsen fra Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei

Ermegaards farfar bodde i Meldal. Eller for å ta opplysningene som jeg finner i Digres notater:

Ermegaard Arentsdtr Løcke (Lyche) 1763 - 1922, datter av Arent Lovitsen f. 1732 og Agnete Andersdtr (Fjeldhoug) 1733-1804. De ble gift 1756. Foreldre til Arent var Lovits Arntsen (Grutsæter i Meldal) 1699 - 17.. Han ble gift 1728 med Ermegaard Alexandersdtr f. 1702.

Om Thore leser jeg følgende i Norges Leger fra 1996 av Øyvind Larsen, bind IV side 312:

Thore Ofstad blev i 1808 udcommanderet som Companichirurg. Aaret i forveien var han bleven dømt for Kvaksalveri, men mulkten blev han paa ansøgning eftergiven. Han boede i 1808 med Hustru og 5 smaa Børn i Trondhjem.

Mvh

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.