Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hjelp til oppslag i bygdebok for Aurland, Sogn og Fjordane, gårdene Flåm og Ryum.

Recommended Posts

Johannes Monsen skal angivelig være fra Flåm i Indre Sogn (Aurland) og født omlag 1702. Den 12.11.1730 giftet han seg med Anne Sjursdtr. Flåm ca 1706-1788. Hun var datter av Sjur Arnesen Dyrdal/Flåm og Gørund Gundersdtr. Brekke/Flåm. Mulig far Mons Johannessen

Paret bosatte seg på gården Ryum. Men jeg søker opphavet til Johannes Monsen. Jeg er ikke sikker på at han var født i Flåm, men kanskje bygdeboka for Aurland kan fortelle hvem han var og hvor han kom fra.

Håper noen med tilgang til nevnte bygdebok vil gjøre meg en tjeneste med å se hva som eventuelt står om denne Johannes Monsen der.

Hei Svein.

Takk for innlegget ditt. Det gir jo i det minste en pekepinn på hvem som er foreldrene, men jeg har lært meg ikke nødvendigvis å stole på disse familielenkene på nett. Her står det jo bl. a at Johannes Monsen var gift med en Johanne Sjursdtr. mens det korrekte er at han var gift med Anne Sjursdtr. Jeg håper derfor fortsatt på at noen kan sjekke bygdeboka å se hva det står om Johannes der.

Hei Rune!

I den av de 2 nye "BB" for "Aurland" 11 A, så finner jeg under gnr.1 "Ty", en "Johannes Ty" g.m. "Brita Monsdtr. Flåm".

Barn : 1) "Mons" f. 1668 til "Ryo/ Ryum", 2) "Hans" f. 1669 til "Låvi", 3) "Tomas" (1683-1733) til "Flåm", 4) "Brynjel" (1684-1733) til "Tunshelle", 5) "Peder" (1686-1749) til "Brekke".

Fortsettning kommer i löpet kvelden :)

Hei Svehn og takk for hjelpen så langt. Da var han altså født på Ty og mora var fra Flåm. Da venter jeg spent på fortsettelsen senere i dag. :rolleyes: :)

Under gnr. 38 "Flåm" finner jeg "Mons Johannesen Flåm/ Ryo" (1668-1733), kona ukjendt.

Under gnr. 40 "Ryo/ Ryum" finner jeg "Mons Johannesen Ty/ Ryo" (1668-1733, kona ukjendt.

På begge gårdene nevnes bare en sönn "Johannes" (1703-1752), til "Flåm"

Under "Flåm" finner jeg "Johannes Monsen Flåm/ Ryo" g. 1730 m. "Anne Sjursdtr. Flåm". Av i alt 10 barn i sammen, var det bare 5 som levde opp.

Enka "Anne S." g. 1753 m. "Sjur Östens. Berekvam".

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.