Marie Leir Skrevet September 22, 2013 Del Skrevet September 22, 2013 Hei! Det er en gård i Engerdal som heter Lillebo. Jeg lurer på om det opprinnelig var én gård som nå er oppdelt i flere. Hilsen Marie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Løberg Skrevet September 23, 2013 Del Skrevet September 23, 2013 Du har helt rett. Lillebo ble ryddet av tryslinger, og gården ble derfor regnet som del av Trysil sjøl om den dermed ble liggende som en enklave i Rendalen. Den ble raskt delt i flere bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marie Leir Skrevet September 23, 2013 Forfatter Del Skrevet September 23, 2013 Hei :) Så Lillebo er delt opp i flere gårder. Er de i slekten med Lillebo? Hilsen Marie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Statsarkivet i Hamar Skrevet September 26, 2013 Del Skrevet September 26, 2013 Gnr. 5 bnr. 1 i Engerdal har navnet Lillebu søndre og gnr. 5 bnr. 2 Lillebu nordre. Eiendommene ble overført fra Trysil til Engerdal da Engerdal kommune ble opprettet fra 01.01.1911. Eiendommene hadde gnr. 50 bnr. 1 og 2 i Trysil og er i matriklene i 1888 og 1838 oppført med løpenummer 99 og 100. I bygdeboka for Engerdal, utgitt av Engerdal kommune i 1966 og forfattet av Ottar Andersen, s. 436 ff. er 'Lillebo-grenda' omtalt. Jon Jonsen og Per Halvorsen fikk bygselsbrev på 'Lillebua' i 1778. 'Jon Jonsen .... bygde N. Lillebo' og 'Per Halvorsen .... bygde S. Lillebo..'. Finnes ikke bygdeboka på nærmeste bibliotek, kan den lånes inn via fjernlån. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marie Leir Skrevet September 26, 2013 Forfatter Del Skrevet September 26, 2013 Ok, Tusen takk for svaret. Er alle som heter Lillebo er i slekt med hverandre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Statsarkivet i Hamar Skrevet September 27, 2013 Del Skrevet September 27, 2013 Inntil lov av 9. februar 1923, nr. 2 om personnavn ('Navneloven') trådte i kraft, bestod personnavn av fornavn, farens navn med tillegg av -sen eller -datter (patronymikon), avhengig av kjønn, samt et tredje navn som var identisk med bosted, altså en form for adresse. Fra 1923 ble det påbudt med slektsnavn. Det var da opptil hver enkelt hvilket navn man tok, enten etternavn basert på patronymikon, navn på stedet man bodde eller et annet navn man hadde tilhørighet til. Det bør derfor undersøkes i hvert enkelt tilfelle om det er slektskap mellom personer med samme etternavn. Om personer har etternavnet Lillebo, kan det altså bare bety at en person har bodd på stedet eller har hatt tilknytning til det, og at navnet har fulgt familien av den grunn, uten at det nødvendigvis er slektskap. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marie Leir Skrevet September 27, 2013 Forfatter Del Skrevet September 27, 2013 Ok ,Tusen takk for svaret. Jeg vet ikke hva mine tipptipptippoldeforeldren mine het. Min tippoldefar het John Lillebo født 1846 i Røros og døde i 1932 i kiatrand. Altså besteforeldre på farsiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå