Gå til innhold
Arkivverket

kirkebøker og fødselsatester

Marie Leir
 Del

Recommended Posts

Hei Dag :)

Så du har spurt folkeregisteret om du kunne få fødselsattest din?

Kan jeg spørre etter min oldefars fødselsattest?

Hilsen Marie

Ja, jeg har fått fødselsattest fra Folkeregisteret på forespørsel (tror den forrige hadde forduftet) for noen år siden.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Ser enn fødselattest ut?

Det avhenger vel av tidsperioden. Må ev. tusje over noen felt hvis jeg skulle legge ut min egen attest som eksempel, tror foreløbig jeg lar være.

Kan det finnes et eksempel på nettet et sted? Her er uansett noen opplysninger fra Skatteetaten:

http://www.skatteetaten.no/nn/Person/Folkeregister/Utlevering-av-opplysninger/Attester/Fodselsattest/

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener HVORDAN den ser ut? Det er et papir der navnet på den som er født står, sted og fødselsdaton, navn på foreldrene. Så er den datert, underskrevet og stemplet av en persom på folkeregisteret.

I en dåpsattest står vel i tillegg også dåpsdatoen og hvilken kirke.

Følg lenken Dag skrev her, og bestill en fødselsattest til deg selv, så får du se hvordan den ser ut - per i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får prøve. Ser ut til at du må dokumentere endel om hvorfor du ønsker attesten. Kanskje du også må framlegge bevis på at du er en etterkommer. Men disse spørsmålene stiller du i e-posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da oldefaren din ble født i 1880, fantes det ikke noe folkeregister. Det var kirken som registrerte innbyggerne og det som ble skrevet av attester, var for det meste ved flytting for å informere presten i det nye prestegjeldet (og skattefuten) om personen. Derfor er det kirkebokinnførselen som er dokumentasjonen på hans fødsel og hvem som er hans foreldre.

Dåpen la Rune inn i innlegg #17, men jeg legger den inn på nytt.

Finnmark fylke, Kistrand, Ministerialbok nr. 7 (1881-1889), Fødte og døpte 1881, side 1.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6772&idx_id=6772&uid=ny&idx_side=-3

(nr. 4)

"Lov om folkeregistrering ble vedtatt i 1946, og Det sentrale folkeregister ble opprettet i 1964, med basis i folketellingen 1960. Folkeregisteret lå i Statistisk sentralbyrå fram til 1991, da ajourføringen ble overtatt av Skattedirektoratet."

http://no.wikipedia.org/wiki/Statistisk_sentralbyr%C3%A5#Historikk

Jeg er usikker på når det ble praksis å utstede dåpsattester, for jeg tror ikke det var vanlig i eldre tider. Kanskje disse først ble skrevet dersom en person ba om det.

Å etterspørre fødselsattest eller dåpsattest blir derfor etter mitt syn en historisk feilkonstruksjon. Du har jo kirkeboksiden dåpen hans er innført og det er jo primærkilden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det er fordi faren het Abraham. Hun har et etternavn. Jeg har sett etternavn hennes skrevet på forskjellige måter. De forskjellige måter er kori, Govri og Kauri. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme står ved konfirmasjonen som Rune la inn i innlegg #16: Hustru Marie Magdalene, f. Abrahamsen.

Finnmark fylke, Kistrand, Ministerialbok nr. 8 (1890-1898), Konfirmerte 1895, side 108.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5399&idx_id=5399&uid=ny&idx_side=-113

(nr. 2)

Attester som blir skrevet ut i dag, vil ikke ha noe annet kildemateriale enn kirkebøkene de heller og siden det finske slektsnavnet ikke er benyttet i kirkebøkene, er det ikke sannsynlig at du får noe annet svar enn Abrahamsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HisKi-prosjektet i Finland transkriberer kirkebøker og legger dem ut så de er søkbare. Alt er ikke lagt ut ennå, men opplysninger om hva som er lagt ut fra Muonio er følgende:

Muonio

Christened (1797-1860)

Married (1799, 1803-1860)

Buried (1796-1797, 1800-1860)

All (1796-1860)

Statistics (1796-1860)

Dette vil si at dåper er komplett for perioden 1797 til 1860 og at flere av oss kun får ett treff på Abraham med far Hans, tyder vel på at det er den Abraham du finner i Kistrand senere. Hvor Marie Magdalene er født, er det kanskje nødvendig å spørre om bistand fra f. eks. et finsk slektsforum for å finne ut av.

Abraham Hansson Kohres dåp: http://hiski.genealo...40 kastetut 159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om uttalen av det finske slektsnavnet:

På finsk blir boktaven K uttalt ganske nær uttalen av norsk G, så at navnet er Kori (eller lignenede) er nok sikkert riktig. På finsk blir også U uttalt O og O uttalt Å, så da blir uttalen på navnet Kåri (Gåri).

Hvordan dette navnet ble skrevet, varierte nok etter hvem som skrev det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "gamle dager" var vel fødselsattest og dåpsattest i bunn og grunn det samme.

Men på ett eller annet tidspunkt er det blitt slik at folkeregisteret utsteder fødselsattest, mens menighetene utsteder dåpsattest.

Ikke alle var døpt eller tilhørte noe kirkesamfunn. Da ble det utskrift fra kirkeboka Fødte kvinnekjønn/ mannkjønn.

Nå til dags må man be om utvidet dåpsatest om en ønsker foreldrenes navn påført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider