erling t endresen Skrevet Oktober 10, 2013 Del Skrevet Oktober 10, 2013 Disse damene er virkelig "høye i hatten", avfotografert hos E. H. Torjusen i Egersund. Altså er fotoet tatt en gang mellom 1880 og 1915. Når ble kvinner fotografert med slike hatter? I dag ser de jo komiske ut, etter min smak. Dama øverst t.v. bak er Edvarda Gaashus, min oldefars søster. Hun i midten bak ligner på Egdres kone Anna f. Aasen, men jeg har ikke dette bekreftet. Altså: Når omtrent er dette fotoet tatt, tro? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Berit Knudsen Skrevet Oktober 10, 2013 Del Skrevet Oktober 10, 2013 Vel, de fleste moter ser vel temmelig rare ut i ettertid. Den hattemoten hørte sammen med kø. Høy i hatten og med stor bakende. Rundt 1880. http://no.wiktionary.org/wiki/tournure. Det finnes et foto av søstrene Gudrun og Astrid Juell med sånne hatter og kø, fotograf Louise Abel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svein Arnolf Bjørndal Skrevet Oktober 10, 2013 Del Skrevet Oktober 10, 2013 Jeg synes damene så flotte ut, jeg! Frem for mer hattebruk, både blant kvinner og menn :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grete Jøraas Skrevet Oktober 10, 2013 Del Skrevet Oktober 10, 2013 Hattene er så annerledes enn noe jeg kan huske å ha sett på gamle bilder. Dessuten er hattene like, og damene ser ut til å ha lik 'pynt' i halsen - jeg føler at de kanskje tilhører en-eller-annen klubb, forening el lign, og hatten symboliserer denne tilhørigheten?? Kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erling t endresen Skrevet Oktober 10, 2013 Forfatter Del Skrevet Oktober 10, 2013 Takk for innspill. Jeg tviler på at damene tilhørte noen klubb, men jeg vet at Edvarda ble med i en religiøs dissentersekt i 1890. det samme gjorde oldemor Anna, som kanskje er hun i midten bak. Jeg har tenkt om kanskje fotografen hadde diverse "kostymer" liggende til sine kunder, og at hattene er blant disse? Jeg har ikke sett slike hatter på andre fotos fra Torjussen forresten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Berit Knudsen Skrevet Oktober 10, 2013 Del Skrevet Oktober 10, 2013 Siden lenka jeg la ved ikke virker lenger prøver jeg med en annen http://no.wikipedia.org/wiki/Turnyr Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erling t endresen Skrevet Oktober 10, 2013 Forfatter Del Skrevet Oktober 10, 2013 Ja, disse kunne passet godt sammen med damene på mitt foto! 1885 ellEr noe senere virker som en bra tidsangivelse, tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kari Horn Skrevet Oktober 10, 2013 Del Skrevet Oktober 10, 2013 Du sier at bildet kan være tatt mellom 1880 og 1915, da vil jeg tippe rundt 1890, før de såkalte skinkeermene ble mote. Har et bilde av formødre med samme type kjole (foldeskjørt) og smale ermer. Jeg er også enig med innsenderen over som har lagt merke til at hattene er temmelig like, men den typen var moderne i den perioden. Jeg ville også gjettet på at de var medlem av en eller annen forening siden de er kledd så likt. Mvh Kari Horn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Berit Knudsen Skrevet Oktober 10, 2013 Del Skrevet Oktober 10, 2013 Kan de bakerste damene være søstre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erling t endresen Skrevet Oktober 11, 2013 Forfatter Del Skrevet Oktober 11, 2013 De to t.v. og t.h. bakerst kan absolutt være søstre, for hun bak t.h. ligner veldig på en eldre søster av Edvarda! Spennende innspill. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Sigdestad Skrevet Oktober 11, 2013 Del Skrevet Oktober 11, 2013 Eg ser at fotografen er i "Ekersund". Det kan sjå ut som om biletet er teke i 1890-åra... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå