Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei

Håper noen kan hjelpe meg. I 1832 ble Knud Matiassen og 7 andre borte på sjøen ( han står som nr 16/1832 på side 209 i kirkeboken). Lenke Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16577&idx_id=16577&uid=ny&idx_side=-107. De 8 fiskerne kommer fra kommunene Herøy og Dønna på Helgeland. På den tiden utgjorde Herøy og halve Dønna Herøy kommune.

-Hva står i rubrikken under stand etc? og i rubrikken anmerkning for de 8. I og med at det står dødsdato 9/3 for 5 og 19/11 for de 3 andre tyder dette på at det var 2 ulykker. Den første antagelig i forbindelse med Lofotfiske og den andre fiske i nærområdet. Hvorfor var disse 8 registrert på slutten av året i kirkeboka. Var det fordi de ikke var igjenfunnet eller var det andre årsaker som at presten oppsummerte tragiske hendelser i kirke sognet ved jule/nyttårstider?

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/187302-ulykke-p%C3%A5-sj%C3%B8en-i-1832/
Del på andre sider

Hei Roar!

Knud Matiassen, Gaardemand, Medhjælper, gift Skaga.

Kuldseilede Lofoden, men blev reddet med kun lidt Liv. Død samme Dag og begr. i Kabelvaag.

Nr. 17-20:

Alle omkomne paa Søen under Lofodfiskeriet d[ette] A[ar], ingen saavidt endnu vides, fundne.

Nr. 21-22:

omkomne paa Søen, og endnu ei fundne.

Hei Gunnar

Takk for tyding av kirkebok, alt jeg ikke skjønte i kirkeboken gav du svar på.

Da 5 av fiskerne omkom i mars, er det litt rart for meg, at de ble registrert i kirkeboken på slutten av året. Men det vel vanlig at presten ved slutten av året mintes/hedret de som var kommet bort på sjøen. I et hefte fra Herøy historielag står det at "søndag mellom jul og nyår lyste kapelan Walnum desse 8 menn fra Herøy som omkomne på havet". Hvor den informasjonen er hentet fra står det ikke noe om.

Men takk igjen.

Mvh

Roar Brynlund

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.