Gå til innhold
Arkivverket

Stiger Iver Prytz ..... hvem kunne vært hans hustru ???

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Har ikke fulgt helt med på denne debatten i det siste, har vel ikke noe å bidra med om Prytzslekta på Kvikne selv om jeg også nedstammer fra Iver. Men jeg har et tilleggsspørsmål vedr. Steen og Kvikne:

Min mormor kom fra Stensåsen, på s. 420 i Rørosboka bind 3 står bl.a.: "I midten av 1700-årene var brukeren av Stensåsen, eller Røragsåsen som den da kaltes, Sten Andersen Kvikne...."

På s. 409 under Ol'-Eriksagården i Feragen står videre " det later til at også Sten-slekten har vært på Ol'-Eriksagården og at det har vært "såmmå folket". Ol'-Eriksagården var en tid Stensgården". Også på Røros var det en gård som het Stensgården hvis jeg ikke husker helt feil.

Kan denne Sten Andersen Kvikne være av "såmmå Steen-folket" som er nevnt tidligere i denne debatten?

Sten i Feragen var gift med Berithe Erichsdatter, med skifte etter henne i 1740, han kalles da Feragen. Har ikke funnet hennes opphav heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i dag en hyggelig epost fra Øyvind Holan som støtter Odd Roars vurdering av slektsforhold mellom Steen-folket på Kvikne/Tolga og Prytz. Vedr. Steen Andersen Kvikne, første bruker på Stensåsen (Lauvvollen/Røragsåsen) i Brekken, henviser han til manntallet for Røros 1701:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=roer1701&gardpostnr=255&merk=255#ovre

Det er vel rimelig å tro at sønnen her er personen vi snakker om. Og som er opphavet til gårdsnavnet Stensåsen. Steen-navnet har jeg ikke sett i andre sammenhenger enn Stensåsen, Stensgården i Feragen og Stensgården (hus nr. 2) i Bergmannsgata på Røros. Faren Anders Steen: Quechne antas av Odd Roar å være bror av bl.a. Jens S. Kvikne g.m. Maren Iversdatter Prytz og av Svend S. Svendsplass g.m. Ingeborg Jonsdtr. Ås (Østvang).

Steen Andersen Kvikne f. ca. 1682 ble gift med enken Berithe f. ca. 1662. Har ikke funnet noen felles etterkommere, men det var kanskje ikke så rart da, med ca 20 års aldersforskjell! Hvis det da er den samme Steen Andersen Feragen/Kvikne vi snakker om her?

Beklager Bjørn, at dette ble litt utenom det opprinnelige temaet! (Jeg er også veldig opptatt av å finne Ivers kone (min 7. tippoldemor)  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#27:

I skiftet etter Anders Guldal og Regina Elisabet Ernstsdatter i 1742, er Steen Andersen Qvikne Feragen angitt som formynder for avdøde Anne Andersdatters datter Maritte Løydensdatter. Det er ingen tvil om at det er Steen Andersen Qvikne som er gift med enken Berite Eriksdatter i Feragen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig Astrid, Her er skiftet etter Berethe Erichsdatter:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090209610338.jpg

Arvingene er hennes mann Steen Andersen og hennes barn (m. Ole Erichsen Feragen - og datteren Catharina er min ane). De hadde da ingen felles barn (levende i hvertfall)! 

Men hadde Steen barn fra et tidligere forhold? Han var jo rundt 58 år da Berethe døde i Ol-Eriksagården. Han hadde vært bruker på Lauvvollen (Stensåsen) tidligere, rart om han hadde vært eneboer? Ser han er mye brukt som fadder. Har ikke funnet vielsen til Berethe og Steen - var han ung eller gammel da de giftet seg?

Endret av Odd Prytz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Odd Prytz

For all del her trenger ingen å komme med beklagelser . Her er det bare fritt fram for alle å bruke tråden " da holder man jo liv i lerva " som vi sier ....

Plutselig Odd kan vi ha flaks en dag , og en indikasjon el. lignende dukker opp på hvem stiger Iver Prytz sin hustru kan ha vært .

Lenke til kommentar
Del på andre sider