Geir Antoniussen Skrevet Oktober 19, 2013 Del Skrevet Oktober 19, 2013 Hei. Min tippoldefar Anton Amundsen er født i 1841, som nummer 47. Jeg klarer ikke helt å tyde hvem som er faddere. Det står også en kommentar i kolonnen hjemmedøpt eller ikke som jeg ikke klarer å lese. Håper noen kan hjelpe å tyde en "kronglete " skrift :-) Mvh Geir Antoniussen Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 19 (1842-1852), Fødte og døpte 1842, side 4. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=570&idx_id=570&uid=ny&idx_side=-8 Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060301050008.jpg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngve Nedrebø Skrevet Oktober 19, 2013 Del Skrevet Oktober 19, 2013 Jeg leser det: Anton, Uægte, Pige Anne Helene Helgesdatter fra Hedearken i Xania, som senest tjente hos Gartner Jensen og gjorde Barsel hos Rasmus Olsen p. Enerhaugen, Bfdr. Ungk. Amund Thostensen fra Hedemarken, som skal arb. Hos N. Young. 1ste Lei. Faddere: Oline Thorssen. Elen Olsd., Andreas Johannesen, Jens Christophersen, Christian Larsen, Haagen Johannesen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Antoniussen Skrevet Oktober 19, 2013 Forfatter Del Skrevet Oktober 19, 2013 Tusen takk :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Antoniussen Skrevet Oktober 21, 2013 Forfatter Del Skrevet Oktober 21, 2013 Hei. Jeg er ganske sikker på at dette er min tippoldefars søster/halvsøster. Helene Caroline nummer 75. Det står en kommentar i anmerkningsfeltet som jeg ikke klarer å lese. Faddere til Anton var : Faddere: Oline Thorssen. Elen Olsd., Andreas Johannesen, Jens Christophersen, Christian Larsen, Haagen Johannesen. Av faddere til Helene ser jeg at Oline Thoresdatter går igjen. En Tosten ? Christoffersen kan være en bror av Jens Chrisoffersen som var fadder for Anton. Ved Anton fødsel står det at mor Anne Helene Helgesdattter kom fra Hedemark. Det er vel en mulighet at noen av fadderene kommer fra Hedemark også. Har jeg flaks er det som som kjenner igjen en av fadderene :-) Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 19 (1842-1852), Fødte og døpte 1847, side 152. Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-176 Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60301050176.jpg Mvh Geir Antoniussen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Aage Løkke Skrevet Oktober 21, 2013 Del Skrevet Oktober 21, 2013 Det står også en kommentar i kolonnen hjemmedøpt eller ikke som jeg ikke klarer å lese. I kolonnen for hjemmedøpt ser det ut som det står "Døpt af ...", men jeg klarer ikke å tyde navnet. Det må bety at barnet er hjemmedøpt og at det deretter er framstilt i kirken for stadfestelse av dåpen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Tjernshaugen Skrevet Oktober 21, 2013 Del Skrevet Oktober 21, 2013 Skolelærer Ultvedt i Maji 1847 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Tjernshaugen Skrevet Oktober 21, 2013 Del Skrevet Oktober 21, 2013 Faddere: Maren Oline Thorsdatter Anne Simensdtr. Karen Nilsdatter. Christopher Pedersen. Tosten Christophersen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Antoniussen Skrevet Oktober 21, 2013 Forfatter Del Skrevet Oktober 21, 2013 Tusen takk :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Aage Løkke Skrevet Oktober 21, 2013 Del Skrevet Oktober 21, 2013 Spørsmålet i innlegg 1 og min kommentar i innlegg 5 gjelder Antons dåp i 1842, mens svaret i innlegg 6 refererer seg til Helenes dåp i 1847. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Tjernshaugen Skrevet Oktober 21, 2013 Del Skrevet Oktober 21, 2013 Spørsmålet i innlegg 1 og min kommentar i innlegg 5 gjelder Antons dåp i 1842, mens svaret i innlegg 6 refererer seg til Helenes dåp i 1847. Litt forvikling hører med, og at formatering og linjeskift har gått bananas etter en oppdatering gjør det ikke stort bedre:) Det jeg tror det står i Antons dåp i rubr. for hjemmedøpte er: Hjdbt af Skolel. Enersen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Aage Løkke Skrevet Oktober 23, 2013 Del Skrevet Oktober 23, 2013 Ja, det tror jeg faktisk du har rett i! Du er god på å tyde gammel håndskrift! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå