Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter min mors slekt

Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

hvorfor sier dere her at jeg er etterkommer av denne familien da ?

Du må sjekke bedre;

Jørgen er anslått å være f ca 1640 og Jochum (Joachim) ca 1645, altså kan det IKKE være far og sønn. Det antydes av noen at de kan være brødre, men ingen har kunnet dokumentere (bevise) dette. Jeg har gjort mye reserch for deg de siste dagene, og jeg har lest meg opp på slekten T(h)or Mo(h)lens bevegelser fra Baltikum til Tyskland. Det viser seg faktisk at der var familier som brukte Thor Mohlen både i Estland og i Latvia.

Fortsatt vet ingen hvem som var kaptein Jochum Thormøhlens far. Men, fordi både han og Jørgen Thor Møhlen kommer til Vestlandet omtrent samtidig har man antydet at de kunne være brødre.

Uansett, du er IKKE etterkommer etter Commercedirektør Jørgen Thor Møhlen. Jørgen Thor Møhlen hadde mange barn, men din forfar, sersjant Fredrik Amadeus Thormøhlen, var IKKE hans sønn, men derimot sønn av den samtidige kaptein i Hardanger, Jochum Thormøhlen.

Håper du nå forstår dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må inrømme at jeg blir en smule oppgitt over deg Jan Harald.

Du spør om din mors-slekt, og får svar som dekker 11-12 generasjoner over en periode på nesten 500 år.

Hva er det egentlig du vil ha ?

Opplysninger om slekten din er det åpenbart ikke.

Er det slik å forstå at de 11-12 generasjonene med aner på din mors-side skal tilsløres ?

Det virker som om du tilsynelatende helst vil overse alle omstreiferne, som det finnes mange av i slekten din for så å gå rett på det du oppfatter som noe stort uansett om det kan dokumenteres eller ikke.

Nå har jeg ingen muligheter for å se hva Arnfrid har skrevet på din facebook side, men jeg har ingen tro på at hun har skrevet annet enn det som har kommet frem i denne tråden.

Jeg har fulgt Arnfrid i så mange år, at jeg kjenner meg sikker på at hun har belegg (dokumentasjon) for det som er kommet frem.

Det er dessverre ikke slik Jan Harald at du kan velge dine aner, du må nesten bare ta til takke med de du har.

Med vennlig hilsen

Svein Arne Opdal, Kristiansand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den delen av denne debatten som dreiar seg om sak er etterkvart blitt svært så interessant, og ein har lært litt både om historia i Bergen (Møhlenpris) og litt om taterslektene i Sogn og Fjordane og opphavet deira. At "børane" stamma frå tyske stormannsfolk var overraskande og spennande. Skal tru kvar Isak-ane opprinneleg kom frå, og om ein kan finne like spennande ting der? Dette får dei med kunnskapar om "middelalder"-slektsforsking evt. forske vidare på, sjølv gjev eg opp lenge før, m.a. på grunn av skrifta.

Eg vil ein tur tilbake til Ungholmen (#42), der tippoldeforeldra til Jan Harald fekk festebrev i 1892. Eg hadde eigentleg tenkt å spørje om hjelp til å omsetje dette dokumentet, men så viste det seg at eg greidde så og seie alt sjølv. Eg vart litt overaska over at dokumentet er på nynorsk, noko som eg ikkje trur var vanleg allereie på 1890-talet. Dette er nok ikkje heilt tilfeldig, sidan D. O. Bakke var ivrig nynorskmann. Mi tolking er som følgjer:

Kildeinformasjon: Protokollnummer: II.B.26, Sted: Sunnfjord sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAB

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-185

Festesetel.

Eg Kolbein Tallaksen Haugland bygslar og fæstar væd dette til Lars Larsen

(Byrre) og kona Sara Bornedriusdr. Elde "Ungholmen" som lig under mit Bruk i Haugland i

ytre Holmedal gaardnummer 41 bruksnr. 3 på Lars og Kona si levetid og elles paa desse

vilkaar

1 At eg Kolbein Tallaksen forbeheld mig ret til landslut som kunde falla, rett til ei

nausttuft der eg sjøl finn høveligt og rett til ei bud, som no stend paa holmen, rett til

burteplas for natørne mine og endeleg rett til (å) skjære tang ved strandi der.

2 att husmannen betalar i aarleg avgivt til mig til kvart aar 14 april 12 krunar fyrste

gong altsaa i 1893

3 husmannen skal have rett (til) havnagong for dei kyr og sauder, som han føder paa pladset

til dei tider og paa dei stader naar og der eg sjølv hev mine krøter paa beite i utmarki.

Bakke den 19 mai 1892. Kolbein Tallaksen Haugland m.p.p.

Vidner: Søren K. Kleppenæs, Ragna Bakke

At inhaldet af denne festesetelen er kjendt for Partane vitnar:

D. O. Bakke Søren K. Kleppenæs

--------------------------------------------------------------------------------

Elles er Ungholmen i dag ein liten skogkledd holme, og det er vanskeleg å skjøne at dei kunne finne noko særleg vinterfôr der til eventuelle kyr eller sauer. (I følgje dokumentet fekk iallefall dyra beite saman med buskapen til Kolbein i utmarka på land). Så var det då heller ikkje så lenge dei vart verande der, i 1900 og i 1910 finn ein Lars og Sara i Bergen (jf. #43 og #46).

Redigert 29/11 2013: Eg har fått tilsendt eit forslag til retting av punkt 1, og har retta opp teksten ovanfor i samsvar med dette.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld har jeg enn så lenge fjernet Jørgen fra far/bror-relasjonen frem til dette kan bevises. Dette ble lagt inn som en hypotese for videre forskning, og da er det leit at det blir forskuttert som sannhet. Alt som blir bevist, blir loggført i treet med direktereferanser til kilder; og det er greit å ha i bakhodet når man traverserer treet. Hvis man ser i treet så finner man [x] hvor da X refererer til en kilde. Mangler det en slik X ved fødsel/dåp; eller andre hendelser i livet til den personen som kan bevise slektsskap bakover i tid; så må man anse dette som en arbeidshypotese frem til man kan finne en eventuell relasjon.

Som Arnfrid poengterer er det flere spørsmål ved de eldre generasjoner som må besvares før man kan trekke noen konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må inrømme at jeg blir en smule oppgitt over deg Jan Harald.

Du spør om din mors-slekt, og får svar som dekker 11-12 generasjoner over en periode på nesten 500 år.

Hva er det egentlig du vil ha ?

Opplysninger om slekten din er det åpenbart ikke.

Er det slik å forstå at de 11-12 generasjonene med aner på din mors-side skal tilsløres ?

Det virker som om du tilsynelatende helst vil overse alle omstreiferne, som det finnes mange av i slekten din for så å gå rett på det du oppfatter som noe stort uansett om det kan dokumenteres eller ikke.

Nå har jeg ingen muligheter for å se hva Arnfrid har skrevet på din facebook side, men jeg har ingen tro på at hun har skrevet annet enn det som har kommet frem i denne tråden.

Jeg har fulgt Arnfrid i så mange år, at jeg kjenner meg sikker på at hun har belegg (dokumentasjon) for det som er kommet frem.

Det er dessverre ikke slik Jan Harald at du kan velge dine aner, du må nesten bare ta til takke med de du har.

Med vennlig hilsen

Svein Arne Opdal, Kristiansand

Helt enig med deg her ang mine aner . Men jeg ble Skuffet i går da jeg leser inne på et Facebook forum Bergen før i tiden ang min sak her inne på arkivet , jeg trenger ikke og få det spredd utover alt . jeg ønsker bare og finne ut av slekten min ikke noe mere en det , jeg ønsker også og glede min syke mor før hun tar farvel om slekten . men for håpe at vi kan ha debatten her inne på arkive i fremtiden om min slekt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei . side 8 la jeg ut Hinrich ther Möhlen . dette hadde slektforskere funne ut tidligere da noen i slekten hadde forsket på denne siden av familien sammen med Stats-Arkivet . Dere her inne har også kommet frem til det samme som Gry og Stats-arkive slekten min kommer fra Tyskland . Det er også store muligheter at min slekt er fra Jørgen Thormøhlen slekten . Jeg ser også at noen i denne slekten begynte og vandre eller ble kalt tatere men det var senere på 1800 tallet tror jeg ? så det blir litt feil og si at jeg er fra en tater familie like mye som og si at jeg er fra Möhlen slekten . :) jeg er nå stollt av mitt opphav samme hvem jeg skulle vere i slekt med ;) men fakta blir jo at dette er en Hansa slekt som dere og noen andre har funne ut av ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg her ang mine aner . Men jeg ble Skuffet i går da jeg leser inne på et Facebook forum Bergen før i tiden ang min sak her inne på arkivet , jeg trenger ikke og få det spredd utover alt . jeg ønsker bare og finne ut av slekten min ikke noe mere en det , jeg ønsker også og glede min syke mor før hun tar farvel om slekten . men for håpe at vi kan ha debatten her inne på arkive i fremtiden om min slekt .

Jeg kan ikke finne det du snakker om på den FB-gruppa. Jeg tror neppe Arnfrid har skrevet noe slikt med mindre hun har måttet korrigere dine feilaktige påstander om slektsforhold der.

Du har mange fordommer. Slekta må man godta slik den er. Det er mange som er stolte av sin reisende slekt, og det er flere som forsker på disse slektene. Hvis du ikke kan tåle å finne de anene du faktisk har, så må du slutte å bruke andres tid her - umiddelbart. Det er flere her (og ikke minst Arnfrid), som har brukt mangfoldige timer for å hjelpe deg med å finne din slekt, da burde du være takknemlig og ikke skjelle dem ut slik du gjør.

Jan Harald, jeg kan faktisk ikke begripe hva du gjør her på forumet når du ikke en gang vil vedkjenne deg din nærmeste slekt. Husk at det er du selv som har bedt om hjelp her - og du har fått mer enn noen andre kunne drømme om!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1815 så finner vi Odd Fredriksen Jåstad som nedtegnet at han er «afskædiget soldat nu omreisende» - den første av din slekt Jan Harald som ble omreisende, så kan man spørre seg hvorfor ble han en omreisende? Da er det naturlig og se på de hendelser som skjedde i Norge på denne tiden. I 1813 hadde vi hungersnød i Norge på grunn av blokade. Norge var på denne tiden avhengig av kornimport, og på grunn av krig så ble disse tilførslene sperret. Først i august 1814 ble da våpenhvilen undertegnet. Dog, det ville nok ta lang tid før ting stabiliserte seg igjen. I samme tidsepoke så når Norge 1 million mennesker (1822) og bare noen år senere (1825) får man første emigrering til USA på grunn av vanskelig tid i Norge. I 1833 så får vi en koleraepidemi i Norge; og – Odd Fredriksen vil på dette tidspunktet ha vært 65 år gammel, og følgelig veldig mottakelig for sykdom. Odd Fredriksen sin dødsdato er ikke funnet, og her tenker jeg bare i litt større baner for å snevre inn de muligheter man har for å finne dødsdatoen.

Summasumarum vil uansett da Odd Fredriksen Jåstad sin omreisende tid være en spiral han nok vanskelig kom ut av igjen, sett hvordan samfunnet var på den tiden – og følgelig så ble det da trolig vanskelig for etterkommere å klatre oppover samfunnsstigen igjen også vil jeg nok anta.

Et lite forsøk på å se på grunner til at man gikk fra ordnede forhold til å bli omreisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke finne det du snakker om på den FB-gruppa. Jeg tror neppe Arnfrid har skrevet noe slikt med mindre hun har måttet korrigere dine feilaktige påstander om slektsforhold der.

Du har mange fordommer. Slekta må man godta slik den er. Det er mange som er stolte av sin reisende slekt, og det er flere som forsker på disse slektene. Hvis du ikke kan tåle å finne de anene du faktisk har, så må du slutte å bruke andres tid her - umiddelbart. Det er flere her (og ikke minst Arnfrid), som har brukt mangfoldige timer for å hjelpe deg med å finne din slekt, da burde du være takknemlig og ikke skjelle dem ut slik du gjør.

Jan Harald, jeg kan faktisk ikke begripe hva du gjør her på forumet når du ikke en gang vil vedkjenne deg din nærmeste slekt. Husk at det er du selv som har bedt om hjelp her - og du har fått mer enn noen andre kunne drømme om!

Jeg er helt enig med deg . jeg har da heller ikke kjelt noe ut . Men kan vi ikke bare holde saken her inne på forummet . ja jeg reagert mulig litt for hardt i går . men jeg trenger ikke og få alt lakt ut på fb om min slekt . Enig jeg må vere stolt av min del av den reisende slekten .. Jeg må lære meg og bli stolt av denne siden også .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei . side 8 la jeg ut Hinrich ther Möhlen . dette hadde slektforskere funne ut tidligere da noen i slekten hadde forsket på denne siden av familien sammen med Stats-Arkivet . Dere her inne har også kommet frem til det samme som Gry og Stats-arkive slekten min kommer fra Tyskland . Det er også store muligheter at min slekt er fra Jørgen Thormøhlen slekten . Jeg ser også at noen i denne slekten begynte og vandre eller ble kalt tatere men det var senere på 1800 tallet tror jeg ? så det blir litt feil og si at jeg er fra en tater familie like mye som og si at jeg er fra Möhlen slekten . :) jeg er nå stollt av mitt opphav samme hvem jeg skulle vere i slekt med ;) men fakta blir jo at dette er en Hansa slekt som dere og noen andre har funne ut av ,

Du har store innslag av kjente reisende slekter (også kalt tatere, fanter, romani) i din slekt. Det er kun en bitteliten bit som trolig kommer fra Tyskland. (Jeg nevnte 1 av 4000 9xtippoldeforeldre i et annet innlegg). Du har flere kjente taterslekter i din morsslekt, det er Isak-slekten, Børre- og Grevle-følget. Mange ville vært stolte av det i dag, du er det åpenbart ikke. Nå må du rett og slett ta deg en tenkepause og spørre deg selv om dine fordommer er forenlige med slektsforskning. Jeg forstår ikke dine problemer med fordømmelse av reisende/tatere/romani i dag - og din voldsomme opptatthet av "fine" slekter. Skal man forske på slekt, må man ha både ønske og evne til å sette seg litt ned og prøve å forstå hvordan forfedrene levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg . jeg har da heller ikke kjelt noe ut . Men kan vi ikke bare holde saken her inne på forummet . ja jeg reagert mulig litt for hardt i går . men jeg trenger ikke og få alt lakt ut på fb om min slekt .

Når du selv går ut i et offentlig medium som FB er, med så mange feilaktige opplysninger, så må du forvente å bli korrigert. Jeg ser det slik at det er du som har startet dette på FB, Arnfrid har vel bare besvart noen av dine påstander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har store innslag av kjente reisende slekter (også kalt tatere, fanter, romani) i din slekt. Det er kun en bitteliten bit som trolig kommer fra Tyskland. (Jeg nevnte 1 av 4000 9xtippoldeforeldre i et annet innlegg). Du har flere kjente taterslekter i din morsslekt, det er Isak-slekten, Børre- og Grevle-følget. Mange ville vært stolte av det i dag, du er det åpenbart ikke. Nå må du rett og slett ta deg en tenkepause og spørre deg selv om dine fordommer er forenlige med slektsforskning. Jeg forstår ikke dine problemer med fordømmelse av reisende/tatere/romani i dag - og din voldsomme opptatthet av "fine" slekter. Skal man forske på slekt, må man ha både ønske og evne til å sette seg litt ned og prøve å forstå hvordan forfedrene levde.

Hei jeg har ingen fordommer mot tatere eller andre mennesker ...dette blir for dumt ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter alt å dømme, så er han den første av den ættelinjen som da blir omreisende ja. Men ikke glem at du også har flere ættelinjer; og så vidt jeg har forstått er det flere av de omreisende-slektene som du har i ditt anegalleri som har vært omreisende lenger. Men for Jåstad/Thor Møhlen linjen, så er han den første så vidt jeg kan forstå.

Når det er sagt, vil jeg også få poengtere at du skal være glad til for at du har et såpass fargerikt anegalleri; det er mange - meg inkludert - som har aner hvor det for de fleste linjer har skjedd relativt lite; de var bønder, deres forfedre var bønder; og deres forfedre igjen var bønder. Er man heldig finner man noe rettstvister og slikt; men ofte er de stillfarne mennesker. Slik at du kan jo velge å se på det som at du har en fargerik bakgrunn. Forøvrig er det jo fordeler av å ha trauste forfedre; det er ofte enkelt da å følge de bakover i tid, da de gjerne ikke gjorde store byks, og forble på samme sted.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1815 så finner vi Odd Fredriksen Jåstad som nedtegnet at han er «afskædiget soldat nu omreisende» - den første av din slekt Jan Harald som ble omreisende, så kan man spørre seg hvorfor ble han en omreisende? Da er det naturlig og se på de hendelser som skjedde i Norge på denne tiden. I 1813 hadde vi hungersnød i Norge på grunn av blokade. Norge var på denne tiden avhengig av kornimport, og på grunn av krig så ble disse tilførslene sperret. Først i august 1814 ble da våpenhvilen undertegnet. Dog, det ville nok ta lang tid før ting stabiliserte seg igjen. I samme tidsepoke så når Norge 1 million mennesker (1822) og bare noen år senere (1825) får man første emigrering til USA på grunn av vanskelig tid i Norge. I 1833 så får vi en koleraepidemi i Norge; og – Odd Fredriksen vil på dette tidspunktet ha vært 65 år gammel, og følgelig veldig mottakelig for sykdom. Odd Fredriksen sin dødsdato er ikke funnet, og her tenker jeg bare i litt større baner for å snevre inn de muligheter man har for å finne dødsdatoen.

Summasumarum vil uansett da Odd Fredriksen Jåstad sin omreisende tid være en spiral han nok vanskelig kom ut av igjen, sett hvordan samfunnet var på den tiden – og følgelig så ble det da trolig vanskelig for etterkommere å klatre oppover samfunnsstigen igjen også vil jeg nok anta.

Et lite forsøk på å se på grunner til at man gikk fra ordnede forhold til å bli omreisende.

Ja enig med deg her kjell det var tøffe tider den gangen . så jeg forstår litt mere nå ang hvordan de levde og at de ikke hadde det lett for snart 200 år siden . meget bra jobbet , Men ser at statusen faller fra Thormøhlen slekten og fremover i tiden .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da var det Odd Fredriksen Jåstad 1815 som var starten på min familie reisende side ? fra Soldat til tater .

Fra soldat til reisende /omstreifer.

Tror ikke man kan bli tater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og si det sån det ringte en jurnalist til meg fra en avis her i bergen i går og spurte om jeg var fra Thormøhlen slekten . jeg viste ikke at denne Thormøhlen slekten hadde så stor inflytelse på Bergen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig de har sett på dette stamtreet som lå ute på siden her i går ? de spurte om ikke jeg var fra samme slekt green som jørgen Thormøhlen . jeg henviste de til dette familie treet som lå ute . og sa at de må kontakte Arkive her ang denne saken . de ønsket og ta kontakt med meg i helgen . om vi er fra samme Thormøhlen familie som Jørgen så for nå det vere som det er . men enig Jochum Thormøhlen er mulig broren til jørgen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig de har sett på dette stamtreet som lå ute på siden her i går ? de spurte om ikke jeg var fra samme slekt green som jørgen Thormøhlen . jeg henviste de til dette familie treet som lå ute . og sa at de må kontakte Arkive her ang denne saken . de ønsket og ta kontakt med meg i helgen . om vi er fra samme Thormøhlen familie som Jørgen så for nå det vere som det er . men enig Jochum Thormøhlen er mulig broren til jørgen .

Jeg vil advare deg sterkt om å involvere pressen i enda mere slekt. Spesielt så lenge det ikke er dokumentert at Jochum og Jørgen er søsken. Det er jo ikke sikkert de er det, selv om det er sannsynlig. Du er uansett ikke etterkommer etter Jørgen Thormøhlen som var borger i Bergen på 1600-tallet.

En annen sak er at du selv må stå for de opplysninger du gir videre. Her på forumet har du fått hjelp til å finne kildene, du må selv kontrollere alt og være sikker på at du kan innestå for det du bringer videre! Du sa du hadde "falt av lasset", og da bør du heller bruke tiden til å kontrollere funnene som er gjort her.

Du må også regne med at hvis pressen blir interessert i deler av din morsslekt, så ønsker de kanskje litt informasjon om andre grener av den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei?

http://genealogy.bru...&generations=10

Fungerer da fint her?

du er flink :)

Joachim Thormøhlen Kallenavn Jochum Født Om 1645 Hamburg, Germanytng_search_small.gif Kjønn Mann Yrke 1676 Bergen, Hordaland, Norwaytng_search_small.gif [1] Sjef for Granvin-kompaniet Død 1693

hvem er faren ? ser at det stor på noen forumer at broren er mulig jørgen Thormøhlen .

du er flink :)

Joachim Thormøhlen Kallenavn Jochum Født Om 1645 Hamburg, Germanytng_search_small.gif Kjønn Mann Yrke 1676 Bergen, Hordaland, Norwaytng_search_small.gif [1] Sjef for Granvin-kompaniet Død 1693

hvem er faren ? ser at det stor på noen forumer at broren er mulig jørgen Thormøhlen .

tenke og gjøre ferdig med denne Thormøhlen slekten først

ser her at de står som brødre på denne linken

http://www.geni.com/people/Hinrich-Thor-M-hlen/6000000000972140986?through=6000000010932941856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt er det ingen som har lagt frem noe annet enn teorier på hvem faren muligens kan være - det er også nevnt at Jørgen er en mulig bror; men igjen så er det ikke funnet noen beviser på dette slektskapet heller. Enn så lenge, så stopper forskningen på denne Joachim "Jochum" Thormøhlen. Det må nok graves mer for å se om det er mulig å komme enda et steg tilbake i tid. Her er jeg da usikker på fremgangsmåte; trolig må man få noen bosatt i Tyskland til å sjekke de tyske arkivene der for å se om det er mulig å spore opp dåpsinnførselen til Joachim; det er i alle fall den sikreste måten å sjekke hvem foreldrene, eller i det minste faren, var. Det kan jo óg være at det finnes noe dokumenter i de Norske arkivene; men nå begynner man å bevege seg rimelig langt tilbake i tid; og her snakker vi om tidkrevende arbeid å lete frem eventuelle beviser - ikke for det - bidragsyterne her klarer å utrette det meste; så nå er det forsåvidt bare å smøre seg med tålmodighet og se om det er noen som klarer å finne ut hvem hans far; og da videre familie var.

Forøvrig vil jeg være forsiktig med å referere til Geni-artikler; ikke at jeg skal dra alle over samme kam - men det er desverre mange på Geni som bare ønsker seg "fine-slekter" og kobler på alt av teorier uten at det sjekkes opp mot faktiske kilder. Når det er sagt - det er også personer på Geni som legger ned masse arbeid i å få de profilene de jobber med korrekt; dog Geni som arbeidsplattform er trøblete da man har liten kontroll på hva slags informasjon som andre utenforstående plutselig kobler inn - og da hjelper det fælt lite hvor mye arbeid en selv legger ned; når det fort kan bli tolket feil og brukt som "bevis" for å fremme sine egne teorier. Men igjen, dette er ikke emnet for å diskutere fordeler og ulemper med akkurat den løsningen. For alt vi vet, så -kan- det jo være riktig, men uten kilder, kan man ikke ta det som en sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider