Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter min mors slekt

Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

(Jeg har ikke lest hele denne tråden, utenom innlegget fra Arnfrid D. Mæland om hvem Åse Helene giftet seg med)

Frelsesarmeoffiser ? Jarnes i Florø i 1910-tellingen er vel Lars Bastian Jarnes. Han er født i Ålesund i 1885, ifølge tellingen.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Bastian ble født 16. august 1885 og hjemmedøpt 11. september 1885 - bekreftet i kirken 18. oktober 1885.

Møre og Romsdal fylke, Sykkylven i Ørskog, Ministerialbok nr. 523A01 (1878-1891), Fødte og døpte 1885
Permanent bilde-ID: kb20070328610521
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070328610521
(Nr. 35)  Foreldrene var Joakim Knudsen (f. 1845) og Ingeborg Hansdatter (f. 1851) på Jarnes i Sykkylven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joakim Andreas Knudsen (28 år) og Ingeborg Karoline Hansine Hansdatter (22 år) ble viet 1. juni 1873 (ikke 23.)

Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Sykkylven i Ørskog, Ministerialbok nr. 522A09 (1863-1877), Viede 1873, Side 218
Permanent bilde-ID: kb20070328610130
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070328610130
(Nr. 6)

Joakims far er Knud Johnsen Fauskehagen og Ingeborgs far er Hans Petersen Davenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje starte en ny tråd, for dette er ikke Jan Haralds slekt? Ble veldig forvirrende dette her, måtte bla tilbake til starten for å finne hva dette handlet om... (kfr. reglenes pkt. 2 https://forum.arkivverket.no/forum-6/announcement-2-ordensregler-for-debattene/ )

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje starte en ny tråd, for dette er ikke Jan Haralds slekt? Ble veldig forvirrende dette her, måtte bla tilbake til starten for å finne hva dette handlet om... (kfr. reglenes pkt. 2 https://forum.arkivverket.no/forum-6/announcement-2-ordensregler-for-debattene/ )

Tja, det var jo Jan Harald som tok opp dette, og det hadde vore interessant om ein fekk svar på kva desse hadde med Fosse-familien å gjere. Elles er Fosse-trådane så rotete frå før at dei ikkje kan bli stort verre.

Men om det er interesse for det er det også fullt mogeleg å opprette ein ny (ryddig) tråd om dette, og då evt. med kryssreferanse mellom den gamle og den nye tråden. Det vert lettare å følgje med på, og er også etter boka (jf. §2 i ordensreglane)  :)

Får ikke denne frem.

Rett lenke:

http://www.roysofting.com/Slekt/familygroup.php?familyID=F7433&tree=Roy

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn Igelkjøn . familie steffensen en venn av meg . kan ikke skrive navnet her , men de har samme bilde som jeg har ang min mors slekt . Da dette bilde er meg og Jonny Mydland slekt . Det samme hevder en venn av meg at dette bilder har de også . Det slekten steffenesen som hevder at vi er i slekt da de ogsåhar dette bilde .  De mener også at disse personer er tipp oldemor og far , det som er 100 prosent sikkert er at dette bilde er fra min mors slekt . navn og alt har både jeg og jonny .

Dette bilde har også min venn av steffensen hengene på veggen . Jonny Mydland vet litt om dette , jeg hevder ikke at jeg er i slekt med steffensen  . men rart at de også har bilde av min tipp oldefar og mor . gutten er min oldefar på min mors side . Da jeg viste de bilder av min slekt sa de at dette bilde hadde de også , derfor prøvde jeg og se om det var noe slektskap til steffensen da de også har bilder av mine aner fra mors slekten min . Håper dere forstår .

Både meg og Jonny har prøvd og lete opp slekten . Men har ikke greid det ennå . Vi har få kilder uten et par navn og dette bilde som begge slekter har . det er alt vi har av dokumenter . Vanskelig når vi har fått så lite info fra denne slekten som hevder at de er i slekt med meg og jonny .

En liten sak til Torbjørn Igelkjøn . Denne siden har ingen ting med Fosse slekten og gjøre og min fars slekt sån at du vet det . Nå må du ikke rote det til  ;) . Denne Siden er om min mors slekt og aner  . Far til min mor  het Hjalmar Henrik Jacobsen (Emanuelsen)  Født:  22. januar 1898 - mor   Hanna Sofie Jacobsen (Pedersen Sandnes)   Født:    1903 i sogn Vik

Denne slekten har ikke noe med Fosse og gjøre Inger Igelkjøn eller min fars slekt . Dette er mors slekten min . fra Hardanger og sogn + mer  . så ikke rot det til med og skriv Fosse slekten takk . . Det er ikke funnet noe som jeg eller Jonny greier ang finne slekt til Steffenesen Men hvem vet .

post-5205-0-18246700-1471468272_thumb.jpg

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hei Torbjørn Igelkjøn . familie steffensen har sendt meg dette for 4 år siden Her er alt vi har fått av slekten Jarnes og steffensen samt dette bilde som begge vi slekter har . Finner dere noe slektskap mot meg og Jonny her ? vi greier det ikke ,  Men at de har samme bilde er rart samt at vi ikke greier og finne slekt , men det er bare og prøve seg på denne nøtten . lykke til  . dette er alt vi har fått og jobbe med . disse bilder ikke noe mer eller mindre . men hvor det skal være slektskap vet vi ikke .

post-5205-0-61968700-1471473445_thumb.jpg

post-5205-0-27822500-1471473452_thumb.jpg

post-5205-0-72162100-1471473463_thumb.jpg

post-5205-0-68457000-1471473474_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rart at de også har bilde av min tipp oldefar og mor . gutten er min oldefar på min mors side .

Er guten far til Hjalmar Jacobsen, eller er det snakk om oldefar din på Sandnes-sida? Eg tvilar forresten på at eg greier å finne ut noko meir om eventuelt slektskap enn Jonny, som har ein viss kjennskap til slekta på morssida di. Ein var vel også borti dette tidlegare i tråden, utan at nokon fann noko slektskap. Eg har heller ikkje tid til å sjå på dette akkurat no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg kan ikke huske å ha vært borti Steffensen-slekta i det hele tatt, og de er nok ganske sikkert ikke i slekt med meg, men deler av morssiden til Jan Harald er slekta mi også. Jan Harald og meg er så vidt jeg husker firmenninger eller noe slikt Han figurerer høyest på lista over slektninger på ftDNA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett  jonny . Men dette bildet er Martha Oline Tønnesen – ”Lina” var f.7-3-1872 i Evindvik og døde 19-8-1933,  var det vi fant ut ? . Men jeg må si at det er merkelig at de har dette bilde . Hun Liv H som vi har i våres felles familie gruppe på FB  sier jo at dette er hennes familie og at de også har dette bilde merkelige greier synes jeg   . Mulig de har fått bilde en gang av noen i slekten eller ? Selv om hun mener at dette bilde er slekten hennes så finner vi ikke noe slekt .  Husker du da jeg la ut de navnene på familie siden Jonny ? jeg tror vi gikk igjennom det meste den gang ang dette .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er at jeg er borti så mye slekt - og ikke slekt :-) - rundt forbi at jeg ofte glemmer hvem jeg har snakket med om hva... :-) Men Martha Oline har vel ingenting med Steffensen å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er at jeg er borti så mye slekt - og ikke slekt :-) - rundt forbi at jeg ofte glemmer hvem jeg har snakket med om hva... :-) Men Martha Oline har vel ingenting med Steffensen å gjøre?

Jonny jeg har ikke peiling lengre . Det var nå dette bilde som denne steffensen slekten har også ,Tviler på at det er noe slekt til steffensen ja ,Jeg har jo en haug med bilder fra langt tilbake . jeg skal sende deg bilder Jonny , Vi må ta vare på sånt . Masse gammle bilder av våres felles slekt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for noe vas.

Tenker at i stedet for å lete etter din mors slekt så burde du heller bruke tiden på å finne deg sjøl.

Dessuten bør du tenke på etterslekta de og tankene de vil gjøre seg når de leser alt surret du presterer å skrive.

Alt  er offentlig og blir å finne på Internett til evig tid. Det burde være ett tankekors...

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det ikke er vås ang at noen hevder at de er i slekt med meg og Jonny . Etterslekten skal ha en avklaring på mange saker før jeg er feridig med mine aner . Der får DNA tester og stort press på den ene saken våres som har godt i våres slekt i over 100 år .

Hele Jåstad slekten er på plass samt mye av min far linje samt Sviggum siden + mye til  . Men som jeg sier alt skal på plass før jeg avslutter dette .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

soldat Odd Fredriksen Jåstad . omstendighetene rundt livet til Odd Fredriksen Jåstad som var soldat frem til han var 65 år og endte sitt l på Salhus uten for Bergen . Jeg kan tenke meg at han hadde det ikke lett sikkert traumer og mye + mye mer . Han hadde jo hvert soldat og opplevd mye i livet . Jeg tar han litt i forsvar da jeg vet litt om hvordan en soldat kan ha hatt det etter en krig .

Men når jeg nå leser igjennom disse side her så prater dere om at jeg mulig kan ha aner til India langt til bake , Bare for og si det sån jeg har ingen dna rettinger mot India : Da mine DNA blokker viser at jeg er en renn ekrke Europeer samt 35 prosent skandinaver . Tyske - Som Norsk og rundt om i Nord Europa .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske på at det kun er farslinje (Y-DNA) og morslinje (mtDNA) som kan følges flere hundre (og flere tusen) år tilbake.
Autosomalt DNA (FamilyFinder) viser kun relativt nær slekt (få generasjoner). Så hvis det er slik at dine reisende aner opprinnelig stammer fra India (for mange hundre år siden!), så er det likevel ikke så sannsynlig at det skulle gjøre utslag på FamilyFinder. ("MyOrigins" - som du antagelig refererer til, er forøvrig også svært omtrentlig, og ikke noe som sikkert viser hvor slekten har sitt opphav fra)

Du burde lese mer om DNA, for det er spennende greier, og veldig viktig å kunne litt om når du har tatt DNA-tester! :) Du finner endel her: http://www.norwaydna.no/nb/

Om Y-DNA: http://www.norwaydna.no/y-dna/

Om mtDNA: http://www.norwaydna.no/mtdna/

Om FamilyFinder: http://www.norwaydna.no/family-finder/

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener jeg at jeg har hørt ang tlf samtale at de enten kan kommer fra Engeland eller kanalene Nederland . Jeg tror jonny hadde noe info ang dette også . Klart at denne ene linjen min er intresant og finne mer ut av ang Opphavet og hvor de kom fra . Se bilde av huset olai som han bygget i Lærdal med engne hender . Før de flyttet til Bergen for og drive med grønsakehandel på Torget i Bergen . Har bilder av grønsakhandel på Torget i Bergen også .   Men  denne eiendommen samt disse husene ble bygget av våres aner på kaien i Lærdal . Jeg vet at mange i slekten har vert der på besøk .

Som Jåstad i Hardanger der de nå holder på og lage til et museum av Tunet . Dette handler mye om det gammle Norge .og ta vare på våres kutur ,

Som det ene bilde av min mor og slekten . Blånde og blåe-øyne :)  Jeg tror nok noen har bommet på opphavet ,  Tror nok at de er mer fra Norge eller eldre Slekter fra Norge som mulig mistet alt og måtte finne seg et nytt liv engang . Men jeg har ingen logisk forklaring på opphavet lengre tibake . Men blånde var de og blåe øyner hadde  mange av denne slekten min .

Fant også bilde av grønsakehandleren på Torget i Bergen  Gøy ;)

Husk dette er min mors aner Fra Hardanger som Sogn og sunnmøre . Samt at det også skal være en reisende linje . Forsk videre så for vi nok et svar til slutt . Men det jeg tror er at de var fra en Eldre Norsk slekt som mistet alt og måtte begynne på nytt . Vanskelige tider var det også for noen 100 år siden . Tøffe vilkår og et hardt liv ,  Men denne slekten av min mor den gang var et hardt arbeidene folk . De satt med ekstremt mye kunnskap . De bygget båter samt hus + mye mer . Helt utrolig . Denne kultur arven er desverre nesten helt borte synd . Dyktige mennesker var de må jeg si .

post-5205-0-91710700-1471774110_thumb.jpg

post-5205-0-23207000-1471780487_thumb.jpg

post-5205-0-40338800-1471781442_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Visningsnavnet  til trådstarter er "Jan H Fosse.

Jan Harald Fosse har brukt to brukerprofiler i temaet.

Og den ene står nå som " guest".

Jan Harald Fosse bør vel endre fra "guest" til det opprinnelige visningsnavnet. :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Hei folkens!

Meget intressant lesing dette 🙂

Ser att min oldemors söster "Monsine L. Hellem" sin blivende mann "Gabriel S. Elde" fikk en uekte datter med "Helene Bornedriusdtr i 1895. "Gabriel" og kone emigrerte senere til USA : https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000019910258

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider