Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter min mors slekt

Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Takk for svaret. Eg må visst få meg ein ny PC. Eg hadde skrive ein heil del, men så bestemte maskina seg for å skru seg av og på.

Nemner at eg har funne eit barn til etter at eg sende meldinga, nemleg Martha Marie f. 1875. (#368). (Eg fekk ASC til å redigere lista, men ho har greidd å lenke til feil innlegg).

Når det gjeld Karl finn eg ingen som passar i folketeljingane frå 1900 og 1910, men eg finn derimot denne i 1934:

Storenæs Lars Larsen 1877 U/st.

Eg trur at Karl Larsen og Lars Larsen må vere same person. I dødsmeldinga etter Axel i 1923 er det nemnt om Lars (den yngre): "Lars Larsen, Pleiehjemmet")

Elles har eg notert følgjande sidan sist:

Dødsmelding etter Sara i 1921. Følgjande av borna var då døde:

- Berte Lovise f. 1873, må ha døydd ein eller annan gong etter konfirmasjonen i 1890, men før Berta Lovise f. 1897 vart døypt.

- Andreas Oliver, d. i Bergen i 1901.

- Martha Marie, d. i 1913

- Lorentz Bertinius, d. 1918. Dødsmelding

Heller ikkje Axel er nemnd i 1921, men han døydde som nemnt ovanfor to år seinare.

Elles lurer eg på om du har "full kontroll" på etterkommarane like opp til våre dagar. Sidan Lars og Sara har budd på ein holme som høyrer til slektsgarden føler eg at dei er litt "våre". For ca 10 år sidan var alt eg visste det som mor mi fortalde, nemleg at det skulle vere ein som heitte Lars som hadde budd der ute, Lars "på Holma". Det hadde vore artig om du kunne ha greidd å skaffe eit bilete av han og/eller Sara, slik at eg får sjå korleis dei såg ut. Dette må jo også vere spennande for trådstartar.

Hei min venn . jeg ønsker deg god jul :) vist du ser på denne lenken mulig det er noen bilder der :) kos deg masse i julen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa til dere tidligere så viste jeg ikke at det var forsket på min mors slekt , men jeg tror det meste er funnet ut av denne slekten helt til bake til Tyskland . sorry alle sammen jeg viste ikke at familien hadde gjort det . Her er linken som min familie holder på med . bilder og mere kommer etter vert

http://mittogditt.or...?ref=checkpoint

Det er 8-9 generasjoner mellom Fredrik Amadeus Thormøhlen, som du nevner sammen med faren Joachim, og de som din fetter nevner under bildet av dine besteforeldre, Jan Harald! Medlemmene av "Mitt og Ditt" vil ikke skjønne bæret av innlegget ditt der! Dessuten er følgende ikke dokumentert og kanskje direkte feil: "...... Kaptein Joachim Thormøhlen som var bror til kjente Jørgen Thormøhlen. Familien kommer fra Hamburg Tyskland. Familien som er ettekommere av denne mektige Adels-slekten lever storsett i Bergen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forstår det sån at familien og dies slektforskning har funnet ut av dette ang etter hva de sa til meg , Adels-slekten ikke adlig men adels Hansiatere ble offte kalt adelslekter fra gammelt av . for står det sån at de har funnet ut dette om opphavet vårt på den ene siden HinrichTher Møhlen -Hamburg . Jeg må bare ta en pause fra Arkivet nå . God jul Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå er jo også fars-slekten oppe og avgjort. Keiseren har, som alle her på forumet har visst i flere måneder, ingenting med Fosse å gjøre. Les innlegget under "spør Statsarkivet i Bergen".

Da er det kanskje på plass med en unnskyldning fra trådstarter som i utallige innlegg har forsøkt å gjøre narr av landets beste slektsgranskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå er jo også fars-slekten oppe og avgjort. Keiseren har, som alle her på forumet har visst i flere måneder, ingenting med Fosse å gjøre. Les innlegget under "spør Statsarkivet i Bergen".

Da er det kanskje på plass med en unnskyldning fra trådstarter som i utallige innlegg har forsøkt å gjøre narr av landets beste slektsgranskere.

God jul Lars . Jeg kan atter en gang si unskyld til deg . Håper at vi er ferdig med denne saken nå . God jul og kos deg masse .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei . Jeg takker for alt hjelp familien har fått , Dere er fabelaktige gode slektforskere . Jeg ønsker alle her på forumet et godt nytt år .

Venlig hilsen

Jan Harald .

Endret av jan h fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Emanuel Heggnes (1832-1921) (innlegg #49, 50) skal i følgje FT1910 ha budd på Loteneset på Heggnes. Ved ei tilfeldigheit kom eg over eit stykke i Firda Folkeblad 11/12 1947, der "Tuftekall" tek for seg "Opplagt og nedlagt frå Fjaler". Han fortel m.a. følgjande:

(...)

Dette minner meg på ein liten "episode" frå soga om samferdsla på Dalsfjorden. For 20-25 år sia ein myrk stille kveld gjekk det slik til at gamle "Framnes" ei halv mil ut for Dale tok feil av leia og gjekk med "full spit" på bratte hammaren ved Heggnes, eit lite stykkje ifrå der han Immanuel i si tid hadde den vesle stova si. (Det hadde sett speleg ut for han Immanuel den gongen om han då hadde vore i stova si og "Framnes" hadde råka akkurat der. Men han Immanuel var til all lukke flytt hinsides godt og vondt og så peila "Framnes" litegrand tilsides og råka hammaren der han var på det hardaste).

Men attende til saka: Ved den uhorvelege støyten ved møtet med gamle Norig ramla sjølvsagt alt og alle overende ombord i "Framnes". Ein stubb av sprøytet som låg att på valplassen og eit djupt merke i berget etter stamnen var tydelege prov om alvoret i denne "kyssen".

Denne gongen var det ein sogning ombord i "Framnes", og då han seinare vart spurd om korleis det arta seg då båten og fjellet tørna ihop svarde han kjapt: "Dei datt adle, dæ va berre eg som sto". (Det finst dei som vil veta, at sogningen gjekk hovudstups over rekkverket til nedgangen for trappa til mannskapslugaren og kom - ståande - på hovudet ned i gangen framfor døra, men dette kan vel vera berre (e)i skrøne).

(...)

Sjølve ulukka finn ein omtalt i Firda Folkeblad 28/11 1924. Stykket frå 1947 tyder på at stova til Emanuel har stått nede ved sjøen, og at han var det ein kallar "strandsitjar". Ved sjøen finn ein også Lars Larsen som budde på Ungholmen i Flekkefjorden, Bornedriussen i Borgen/Borgja i Dale og heilt sikkert mange andre. Som ein har sett tidlegare i tråden var dette eit sjøfarande folkeslag.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her står det en del om Jan Harald sin slekt i Fjaler http://www.nb.no/nbsok/nb/6b98642cd845b6056826b48ee5862e1d?index=1#93 og her http://www.nb.no/nbsok/nb/6b98642cd845b6056826b48ee5862e1d?index=1#167 Der er også kapittel om Gaular og Askvoll i boken.

Lurer på hvordan det går, om Jan Harald får en av morens brødre eller brødresønner til å ta tester, for å kartlegge Y-DNA og Mt-DNA; det vil være utrolig interessant, siden de er en av få slekter der så godt som alle forfedrene er av reisende slekter. En venninne av meg, som er av Svendsen-følget på farssiden, har nå fått sin bror til å sende inn testmateriale. Tenk om vi kunne få en oversikt over hvor de ulike reisende slektene kom fra på 1400-1500-tallet :wub:

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her står det en del om Jan Harald sin slekt i Fjaler http://www.nb.no/nbsok/nb/6b98642cd845b6056826b48ee5862e1d?index=1#93 og her http://www.nb.no/nbsok/nb/6b98642cd845b6056826b48ee5862e1d?index=1#167 Der er også kapittel om Gaular og Askvoll i boken.

Lurer på hvordan det går, om Jan Harald får en av morens brødre eller brødresønner til å ta tester, for å kartlegge Y-DNA og Mt-DNA; det vil være utrolig interessant, siden de er en av få slekter der så godt som alle forfedrene er av reisende slekter. En venninne av meg, som er av Svendsen-følget på farssiden, har nå fått sin bror til å sende inn testmateriale. Tenk om vi kunne få en oversikt over hvor de ulike reisende slektene kom fra på 1400-1500-tallet :wub:

Dette er også min slekt (Svendsen-folkene) i tillegg til Bør'ane, Isaksfolket etc (masse felles slekt med Jan Harald!) så jeg er også meget interessert i resultatene fra eventuelle DNA-kartlegginger! :-)  JOnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei jonny . det er jo fint vist vi har felles slekt :)

har jobbet litt med ther Möhlen slekten ang jørgen og joachim så kommer de begge to fra Holsten født der . faren het Hinrich von Möhlen Born 1565 Germany - Hamburg , Ther navne ble vist bare brukt i Norge von er det Tyske .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå blir jeg forvirret , det siest at joachim ther maulen

kommer fra slekten Von der meulen og er en gren fra den adelige slekten ? kan noe hjelpe meg litt her ?

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Hjalmar født 1898 og hanna sofie født 1903 mine beste foreldre på min mors side .Alt jeg vet er at Hjalmer jacobsen het heggnesset og kommer fra sundfjord ? Hanna sofie født 1903 fra lærdal -vik ? og at det skal vere noe Linstrøm slekt der . Noen i familien mener at familien har aner fra Viking tiden på min bestefar side , kan noen hjelpe her

Hjalmar F 1898 søsken   olga , birgit , berentine og Hjørdis . hvor kommer Kristine Karoline inn i bilde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjalmar F 1898 søsken olga , birgit , berentine og Hjørdis . hvor kommer Kristine Karoline inn i bilde ?

Her er dåpen til Kristine Karoline

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Dale i Fjaler, Klokkerbok nr. C 2 (1879-1893), Fødte og døpte 1882, side 17b-18a.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8837&idx_id=8837&uid=ny&idx_side=-19

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10081106281020.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei , Etter en større dna test som tatt av meg sammen med Sigmund Steinsbø  som dere sikkert vet så er dette fakta om min DNA. Min største DNA blokk ligger fra Tyskland og sentraleuropa.
jeg har 57 prosent på vest- og sentraleuropa og 34 prosent Skandinavia som de største blokkene . Fakta  jeg kan ikke svare på dette ang min dna test , Da det er andre personer en meg som har jobbet med denne dna analysen Som er her på forumet
mvh
jan harald fosse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at du var litt mer konkret i dine postinger på dette forumet, Jan Harald. Det er greit at du mener dette, men jeg ser ikke helt hensikten med å poste det her - så lenge du fortsatt står på "jeg vet det, men vil ikke si det...".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei :). En del av de reisende - særlig Vestlandsreisende - skal ha kommet fra England/Skottland, men navn og datoer er i den obskure historiske skyen... Forhåpentligvis blir der funnet noe i fremtiden blant annet gjennom britiske kilder, men akkurat nå er det bare en generell informasjon.

mvh oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

hei alle sammen , er det noen her som vet om disse navnene er i slekten min ?

Herborg Pedersdatter Sundal (Torsnes)
Begravet:     Aga, Hordaland, Norway
Født:     cirka 1500
Torsnes, Jondal
Død:     1563 (59-67)
Vikøy, Kvam

Haakon Rose MP
Født: cirka 1330
Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Som jeg skrev i forrige innlegg så er det nok Arnfrid Mæland som har kommet med den navnerekken fra Hinrich og ned til hans tipp-oldebarn Sofie gift med Per Jåstad. Det er 2 ulike skrivemåter "Thor Møhlen" og "Thormøhlen". Jeg for min del valgte å bruke "Thormøhlen" rett og slett fordi det er nærmere det som da ble den "fornorskede" versjonen i kirkebøkene; "tormollen" o.l. Bror til den rekken du stammer fra "Jørgen Thormøhlen" er en veldig kjent kar, og hans etterslekt streifer innom mange store og kjente slekter. Hans kone Giertrud var datter av den tidens mektigste og rikeste mann i Bergen; så de gjorde det godt de gamle tyskerne.

Jeg må bare si at jeg er meget stolt av og ha aner fra gården Jåstad og Hardanger - Ullensvang . Greit nok med denne Tyske slekten , Men og ha Dype Røtter i Hardanger er jeg Stolt av . Viking aner som andre aner og røtter  til Tyskland .Men Joachim Het Joachim Ter Meulen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

De hadde også en datter Aase Helene, gift Hansen. Hun bodde sammen med foreldrene da de døde.

Hei,jeg er ny på dette med slektsforskning.Spennende å lese om familien min.Aase helene er min bestemor.Er det noen som har litt opplysninger om Lars bastian Jarnes ?.Han er min oldefar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,jeg er ny på dette med slektsforskning.Spennende å lese om familien min.Aase helene er min bestemor.Er det noen som har litt opplysninger om Lars bastian Jarnes ?.Han er min oldefar

Er det denne?   Dødsfall i Bergen 1912-1972

Lars Bastian Jarnes

Nyttig tips!

Klikk på lenkene (de blå tallene) i venstre kolonne for å se alle detaljer om en person, en leilighet, et bosted eller en tellingskrets.

‌ Fornavn: Lars Bastian Etternavn: Jarnes Kjønn: m Stilling/stand:   Dødsdato: 16.11.1966 Dødssted:   Dødsårsak:   Fødested:   Fødselsdato:   Fødselsår:   Alder:   Bosted: Natlandsvei 44 Postnummer:   Arving:   Rolle:  

Dødsfall

‌ Id: fa00000000575202 Løpenummer: 340 Meldt:   År:   Sted:   Embete:   Protokollreferanse:   Side:   Skiftekategori:   Merknader:   Skifteregistreringsdato:  
Kilde

Dødsfall i Bergen 1912-1972

ID: 100053

Les mer

Om søkbar versjon

Periode: 1912-1972

Fullregistrert/Register: ftr

Knyttet til: DA

Sist publisert: 2013-11-19

Les mer

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/15/pa00000000710563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne?   Dødsfall i Bergen 1912-1972

Lars Bastian Jarnes

Nyttig tips!

Klikk på lenkene (de blå tallene) i venstre kolonne for å se alle detaljer om en person, en leilighet, et bosted eller en tellingskrets.

Ja det er denne.Men leiter litt mer ang familien hans videre i slekta.Finner ingen opplysninger

‌ Fornavn: Lars Bastian Etternavn: Jarnes Kjønn: m Stilling/stand:   Dødsdato: 16.11.1966 Dødssted:   Dødsårsak:   Fødested:   Fødselsdato:   Fødselsår:   Alder:   Bosted: Natlandsvei 44 Postnummer:   Arving:   Rolle:  

Dødsfall

‌ Id: fa00000000575202 Løpenummer: 340 Meldt:   År:   Sted:   Embete:   Protokollreferanse:   Side:   Skiftekategori:   Merknader:   Skifteregistreringsdato:  
Kilde

Dødsfall i Bergen 1912-1972

ID: 100053

Les mer

Om søkbar versjon

Periode: 1912-1972

Fullregistrert/Register: ftr

Knyttet til: DA

Sist publisert: 2013-11-19

Les mer

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/15/pa00000000710563

Lenke til kommentar