Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter min mors slekt

Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Thormøhlen-slekten er nok ikke omstreifere, så vidt jeg kan lese meg opp til så menget flere av dem seg med det øverste sjiktet her til lands – og flere av dem; om de da er i slekt eller ei, giftet seg staselig. Videre, ser man på gården Jåstad, så ser den ut til å ha vært rimelig stabil, så jeg vil nok anta at omstreifer-perioden startet med Odds datter, Ingeborg Oddsdatter som da dro ut med Børre Henriksen. Det ble i alle fall starten på en lang periode hvor da etterslekten var ute på tur. Antar at det ikke var særlig populært hos foreldrene hennes.

Legger litt mer inn her fra det jeg har om Jaastad:

Fredrik Amandus Pedersen, f.1725, død 1793. Han fikk 17.januar 1747 skjøte på Indre Jåstad i Ullensvang fra sokneprest Winding. «Han sat svært trongt og smått i det. Overlet halve garden til broren Jørgen i 1754, sjå br. 2. Resten av garden vart pantsett til Halldor Helleland, seinare måtte han også pantsetja buskap og innbu. I 1752 fekk han premie for ein ulv han hadde skote» (Ullensvang 4 I s552 nr 7). Gift 1748 med Brita Magnusdatter Velure brnr.1, f.1726, død 1807. Hun er nevnt 73 år gammel ved folketellingen 1801 og ”Har sit Ophold af Gaarden” indre Jaastad i Ullensvang i Kinsarvik hos datteren Kari gm «Sterke» Knud Hansen.

Sønnen Odd Fredriksen Jåstad, f.1768. Ullensvang 4 I s552 nr 7g: «skal ha vore i gullsmedlære, men det gjekk fantevegen med han, då han vart gift m. Marta Ivarsd. Tveit frå Valdres, som skulle vera av taterslekt. Presten Rodtwit, tidlegare kapellan i Ullensvang, skriv frå Lærdal i 1804 at Odd er komen reint på avvegar, både tiggar og stel. Dei heldt seg sist i Salhus ved Bwergen, og Odd drukna ved Steinestø. Hadde 3 born: Fredrik, vart stanga ihel av ein stut, Ingebjørg, gift med ein svensk splint og Ola, med Lovise «ved Granden» i Os». Han hadde datteren Ingeborg med Marte Kristoffersdatter av ukjent herkomst.

Kilde: J.Mydland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Ingeborg døpes, ser hun ut til å være ektefødt. (og moren er "hustru" når hun introduseres). Når Brite blir døpt i 1815, er Marte Johnsd. hustru. Det er mange Marthe'r her, kan noen av dem være samme person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jochum Thormøhlen kom som embetsmann til Hardanger i 1686, og fikk avløsning i 1693, men jeg finner ikke dødsfallet hans i KB hverken for Ullensvang eller Granvin. Men skal kikke litt mer.

Her er et skifte vedr Sophie og mannen på Jaastad fra 1741

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n..._read/24109/50/

skifte etter Sophie i 1739

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24108/218/

skifte etter Peder i 1745

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24109/189/

Endret av Arnfrid Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd Fridrichsen og Marit Johnsd. fra Kinservig døper sønnen Friderich 19. mai 1805 i Slidre:

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Slidre, Ministerialbok nr. 1 (1724-1814), Fødte og døpte 1805, side 898-899.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-442

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603970251.jpg

Marit (som det står skrevet her) i 1805 og Marthe, som det står ved Brites dåp i 1815, er vel trolig samme? Det er vel ikke helt umulig at Marthe Christophersdatter i 1807 (mor til Ingeborg Oddsdatter) er samme person, siden alle barna skal være ektefødt? Men sikker kan man neppe være... Noen som har funnet vielse for Odd Fredriksen og Marthe/Marit? De andre barna (Ingebjørg, Ola) som ble nevnt her har jeg ikke funnet dåp for (FS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordypning:

dere har kanskje lest denne masteroppgaven om tatere i Norden før 1850. Spennende lesning http://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/3399/thesis.pdf?sequence=1

Så har A. Lillehammer med Odd Fredriksen, datteren Ingeborg og Neseløs-Børre i avsnittet om endogami i sitt foredrag her http://www.learningmigration.com/files/infoletter/3/etnifisering.doc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som faktisk også gjør denne tråden interessant er at man får et godt innblikk i endogami i omstreiferslektene. Når disse slektene etterhvert får testet seg med Y-DNA og mtDNA vil man få god kunnskap om deres familiemønster og opphav. Jeg har laget en skisse som viser litt av dette. Som vi ser på Jacobsen-skissen vil en Y-DNA komme fra Peder MOLBERG eller MALMBERG. Han er visst fortsatt ikke identifisert, iflg dem som forsker på de reisende slektene. mtDNA i Jacobsens anetre vil komme fra Marthe Kristoffersdatter, som heller ikke er endelig identifisert. Dette er interessant og vil gi ny kunnskap. Jan Harald har allerede fortalt oss at Y-DNA av en mannlig etterkommer i familien er R1A, altså fra Peder Molberg. Dette vil være nyttig for de som forsker på dette å få kunnskap om, og bør derfor videreformidles til dem.

post-133-0-66109900-1385495944_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt spørsmål, men likevel.....

Jeg vet ingenting om Dna, men slik jeg har oppfattet så arves yDna fra far-siden (fra far til sønn osv) og isåtilfelle kan jeg ikke forstå at JH kan arve YDna herfra sålenge dette er hans mors slekt ( dersom det her refereres til JHs yDna resultat) ?.

Mvh

Svein Arne Opdal,Kristiansand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om Dna, men slik jeg har oppfattet så arves yDna fra far-siden (fra far til sønn osv) og isåtilfelle kan jeg ikke forstå at JH kan arve YDna herfra sålenge dette er hans mors slekt ( dersom det her refereres til JHs yDna resultat) ?.

Det er vel en bror av moren som er testet, hvis jeg har forstått det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mvh

Svein Arne Opdal,Kristiansand

Han skrev at det var en onkel av han som hadde testet seg, slik jeg forsto han. Jeg sier at jeg har Y-DNA R1A, men det er altså ikke min test, men en bror av meg sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da så..... takk for oppklaringen.

Jeg ble litt fasinert av denne tyske storkaren, ThorMöhlen.

Er det riktig oppfattet at i dette tilfelle vil hverken yDna eller mDna kunne spores tilbake til denne karen med tanke på hvor på slektstreet han kommer inn ?

Mvh

Svein Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da så..... takk for oppklaringen.

Jeg ble litt fasinert av denne tyske storkaren, ThorMöhlen.

Er det riktig oppfattet at i dette tilfelle vil hverken yDna eller mDna kunne spores tilbake til denne karen med tanke på hvor på slektstreet han kommer inn ?

Mvh

Svein Arne

I tilfellet du spør om må man gå tilbake til Fredrik Jochumssen Tormøhlen http://genealogy.bru...I143&tree=fosse og prøve å finne en nålevende mannlig etterkommer (ren mannslinje).

Hvis Jochum er Jørgens bror, slik man gjerne velger å tro, så kom Jørgen fra Hamburg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei . jeg ser at dere har komt til bake til 1500 tallet meget bra jobbet . men som min fetter og hennes kone sa til meg for noen dager siden hadde de også jobbet sammen med Arkive ang denne side av familien og havnet i Tyskland , tror de stoppet med Hinrich de også . Mulig yngve kjenner til de ? litt trist at jeg ikke fikk vite at de hadde jobbet med familie historien på min mors side før vi startet her da . jeg kan høre med de om har flere navn fra 1600 tallet det er Gry og søstern som er slekt forskere mulig dere kjenner til de ? men tusen takk for at dere har hjelpt meg her på arkive . jeg personlig har falt helt ut av ang alle disse navnene prøver så godt jeg kan og følge med her . men hvem hvar faren til Hinrich og stopper det i Tyskland ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest en del i gamle samtidige dokumenter; Kaptein Thormøhlen finner jeg ikke omtalt ved fornavn, kun med tittel. Han kom som vi vet til Hardanger og bodde på kapteinsgården Røynstrand i Granvin. Han ble gravlagt fra Mariakirken 30.11.1693. Hans hustru døde året før. I og med at de benyttet tyskekirken og der ikke er KB før på 1700-tallet derfra, vil vi ikke finne dåpen og evt dødsfall til barnene, men vi kjenner Sophie og Fredrik. Han ble gift i Hardanger i 1696. Fredrik var sjef bl a for Nordhordlandske kompani. Kilder: Ovenstad, Div regnskaps og skatteprotokoller for Hardanger, Ringinger for døde Mariakirken. DelGobe har slektsnotater for Thormøhlen, og der står det at kaptein Thormøhlen het Joachim. DelGobe nevner også en Hans Thormøhlen fra Stad, Rostock. Forøvrig har DelGobe etterkommertavle fra Jaastad-grenen også, men har ikke med Odd Fredriksen, men Guro, Ole, Peder, Kari og Sofie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal reise ned til marikikrken og legge ned blomster på graven til ThorMöhlen. jeg må takke de for at denne familien valgte og bo i Norge så jeg fikk låv til og bli født her I Norge verdens fineste land . dette føler jeg er viktig . tusen takk Arnfrid Mæland. håper jeg finner graven .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker noe uklart om det er ter Meülen eller tor Meülen, men uansett står det når Jørgen Thormøhlen løste borgerskap 'fȯȯd uudj Hamborg'. Så da bør det vel være sikkert at han er født i Tyskland, og ikke i Nederland, men om han og Jochum var brødre vites altså ikke. Jochums navn i Hardanger skrives Thormøllen eller Thormøhlen.

post-133-0-71433500-1385556902_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt til i full fart før jeg skal til friserdamen;

Det egentlige navnet til slekten er Thor Mohlen. Thor betyr trolig rett og slett gate eller sted. Slekten er fra Latvia, nærmere bestemt Riga. Riga var en hansaby. En av Jurgens forfedre dro fra Riga til Hamburg på 1500-tallet, og ble kjøpmann der. Hamburg var hansaby, og Danmark gjorde krav på byen til godt ut på 1700-tallet. Derfor KAN også Jochum ha kommet til Norge som embetsmann, men jeg stusser litt.

Jurgen Thor Mohlen benyttet den originale skrivemåten av navnet, i motsetning til kapteinen som skrev Thormollen eller Thormohlen, slik vi kan se på Norges første pengeseddel fra 1695 http://www.arkivverk...geseddel_2a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt til i full fart før jeg skal til friserdamen;

Det egentlige navnet til slekten er Thor Mohlen. Thor betyr trolig rett og slett gate eller sted. Slekten er fra Latvia, nærmere bestemt Riga. Riga var en hansaby. En av Jurgens forfedre dro fra Riga til Hamburg på 1500-tallet, og ble kjøpmann der. Hamburg var hansaby, og Danmark gjorde krav på byen til godt ut på 1700-tallet. Derfor KAN også Jochum ha kommet til Norge som embetsmann, men jeg stusser litt.

Jurgen Thor Mohlen benyttet den originale skrivemåten av navnet, i motsetning til kapteinen som skrev Thormollen eller Thormohlen, slik vi kan se på Norges første pengeseddel fra 1695 http://www.arkivverk...geseddel_2a.jpg

Nå er du inne i noe stort her Arnfrid . dette er så spendene at jeg gleder meg til og gå på linken her for og se hehe dette er slekt forskning på høyt nivå . meget bra gjort av deg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei . takker for at du la ut denne linken :) pratet litt med han en meget hyggelig kar fra usa , Takker alle sammen dette var kjempe fint gjort av dere :) God jul til dere alle sammen . blomster og klem fra meg og min familie . tusen takk alle som har vert med her og hjelpt til med og finne mitt opphav . Tusen takk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du undergraver forskningen vår ved å opprette FB-gruppen for commersedirektør Jørgen Thor Møhlen sine etterkommere, som om du og din familie er etterkommere etter han. Det er dere ikke, og vi har ikke dokumentasjon for at han og Jochum Thormøhlen var i familie. Du må lese hva vi skriver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søndag 19:22 Hinrich ther Möhlen det er det jeg har av navn . av hans molland

OK mulig det er flere av Hinrich ther Möhlen ? trodde saken var noe lunde ferdig jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider