Gå til innhold
Arkivverket

Slektsforskning i utlandet (Italia) spørsmål om fremgangsmåte

Anita Jaconelli Olsen
 Del

Recommended Posts

Da legger vi inn lenken til Hjørdis Maries dåp, vet du :)

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. F 0010 (1905-1917), Fødte og døpte 1911, side 158.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=13&idx_id=13&uid=ny&idx_side=-165

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20041208010166.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da legger vi inn lenken til Hjørdis Maries dåp, vet du :)

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. F 0010 (1905-1917), Fødte og døpte 1911, side 158.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-165

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...41208010166.jpg

Tusen takk Else!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å søke på navnet Jaconelli kom jeg til en slekt-site i Danmark (på Fyn), åpnet deres stamtræ og fulgte farslinjen helt tilbake til Antonio Jaconelli rundt 1750 i akkurat San Biagio Saracinisco. Det er godt mulig at denne slekten på Fyn ikke er "i familien", men det er sannsynlig at denne Antonio godt kunne være stamfar til din linje også. Det kunne lønne seg å se litt nærmere på hans utvidete etterslekt, kanskje noen av fornavnene passer inn hos deg? Muligens en mail til denne slekten kunne fortelle deg hvilke kilder de har brukt, eller hvor de overhodet har funnet opplysningene? Der finnes en henvisning til kildene som er brukt og der fant jeg kun Gazetta Ufficiale, del Regno d’Italia og WIKI-source, den frie encyclopedie (opplysninger om andre nettbrukere). Det er litt lite og står i ikke i forhold til det de viser. Da må noen ha gjort jobben for dem i Italiën.

Det kunne ha vært Heridis online. Hva denne siten egentlig er, forstår jeg ikke uten videre. Den er kommersiell, tror jeg og er ført og fremst blitt brukt ifm slekten Donatella. Men innen denne slekten er navnet Iaconelli mye brukt (Nom de plus utilisé) og stedet hvor dette mest foregikk var San Biagio (Lieu le plus utilisé)

Man kan søke der på navn (rechercher), både på Jaconelli og Iaconelli. Mange personer med disse navn dukker da opp, og det er igjen opp til deg å finne et fornavn som passer. Om du vil ta direkte kontakt med Heridis - på fransk - kan jeg godt hjelpe deg med det. I listen forekommer for øvrig slektsnavnet Pedersen.

Siden viser dessuten våbenskioldet til byen San Biagio, som ligger litt syd-vest for Roma, i innlandet.

Også WIKI-Tree viser informasjoner om navnet Jaconelli. (Jaconelli Genealogy)

Fra det jeg ser på nettet, er slekten svært utbredt i Storbrittaniën (og USA?) samt i Sverige og Danmark.

Hilsen

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har også sett at navnet forekommer i bla Skottland, jeg antar at alle Jaconelli/Iaconelli har San Biagio som "stamsted" for har skjønt at navnet kommer derfra, dvs at det ikke kommer fra andre steder i Italia, jeg tror også at jeg har fjerne slektninger i Norge (Pedersen :) Fransk kan jeg dessverre ikke, men jeg takker igjen for hjelp. Tror jeg må summe meg et par dager før jeg eventuelt stuper ute i videre forskning. Jeg skulle gjerne visst hvem mine tippoldeforeldre var :) Men skjønner at også min farfars bror kan ha hatt flere barn som kan ha vokst opp her i Norge.

Jeg har i alle år dessverre skammet meg over mitt "utenlandske" opphav, og vet også at min far også skammet seg. Det er jo et flott etternavn og jeg slekter også på min farfar ved at jeg også er musikalsk :)

Lysning til ekteskap Kampen 1907, brudgommens navn Jan Snel:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kampen, Lysningsprotokoll nr. 3 (1907-1917), Lysninger 1907, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-11

Oj! Tusen tusen takk!!!! Skjønner at kanskje Johannes var et "kjælenavn" i mangel av et bedre uttrykk! Toppers! Jeg fant ikke dette selv!

Har litt tydningsproblemer her, står det boktrykkerske? hos oldemor? isåfall er det bare helt GULL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Her er vielsen i ministerialboka, nr 110, pen håndskrift:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. I 9 (1899-1911), Ekteviede 1908, side 220.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-227

Da tar jeg en titt! Er jammen meg vanskelig å tyde skrift :( Tusen takk!

Da er det http://nl.wikipedia.org/wiki/Bovenkarspel og ikke Brokenhaven :) (seriøst , hvordan klarte de å bomme sånn? og da er det da antageligvis Jan og verken Johannes eller Johan? hm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at vi kom litt videre med Johannes/Jan Snel.

Fornavnet Jan er oftest nickname for døpenavnet Johannes. Jeg er selv døpt Johannes, men bruker alltid Jan (til og med i officiël sammenheng.

Bovenkarspel og Broekerhaven er i dag deler av kommunen Stede Broec (v/Enkhuizen)i fylket Noord-Holland. Historisk var Bovenkarspel landsbyens sentrum (rådhuset ligger der). Mye av Bovenkarspel folkeregister er fotografert (scannet) men det tar tid å gå gjennom det. Heldigvis finnes der 10-årige tavler som viser oversikt over fødsel, ekteskap og død.

Du finner alt på siten "Digitale Bronverwerking Nederland en België"

Kirkeboken sier at Jan Snel ble konfirmert katolsk i 1896 i Haarlem. Han var albumfabrikant (!) og hans brud var bogtrykkerske. Det er jo på arbeidsplassen at de fleste ekteskap begynner....

Hilsen Jan (altså døpt Johannes...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Da skal jeg sjekke den siten :) Tror nok de møttes før han var albumfabrikant, ryktene skal ha det til at han var sjømann og mønstret av båten da han traff oldemor :) Men morsomt at hun var boktrykkerske! Jeg er bokelsker av rang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivene til Bovenkarspel fra periode 1811-1888 og mange andre dokumenter fra en del kommuner i Noord-Holland gikk tapt i en brann i Alkmaar 1890.

Derfor finner jeg ikke disse i Bronbewerkningen. Det forklarer også hvorfor jeg ikke finner Jan/Johannes Snel av 1885 i "wiewaswie" som er det totale

folkeregister for hel Nederland fra 1811 til i dag.

Jeg skal undersøke om det finnes en lokal historisk forening i Bovenkarspel. Kanskje arkivet av RK-Bispedømme Haarlem kan gi et svar.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah det forklarer jo hvorfor jeg ikke finner oldefar, har forsøkt flere søk nå og fant ham ikke. Supert! Tusen takk for all hjelp! Det setter jeg meget stor pris på!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anita,

Vet ikke om du har disse opplysningene om dine oldeforeldre, Johannes Snell og Anna L Snel:

Din oldefar døde 06.04.1976 og er begravet på Vår Frelsers gravlund i Oslo (ID 436369); se: www.disnorge.no/gravminner/

Hans sønn, Harry Cornelius Snell, er også begravet der, med ID 436370.

Din oldemor døde 21.04.1960 og er begravet på Vestre gravlund i Oslo (gravnummer 20.910.00.026); se: www.begravdeioslo.no/

Dersom du plasserer datamusa (computer mouse) over dette gravnummeret og trykker på det, vil du se at 98 nye navn kommer opp.

Alle disse navnene er festet sammen.

Med vennlig hilsen,

Roar

(Michigan, USA)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg skal sjekke ut disse! Så rart at de ikke er begravet sammen oldemor og oldefar, men det kan ha sammenheng med at oldefar var katolikk?

Jeg kan ikke engang huske om jeg traff oldefar :( Kjempetrist egentlig. Men jeg må ha møtt ham. Jeg var jo nesten 5 da han døde, og jeg har bilder av ham.

Tror forøvrig det ikke har noen spesiell betydning at de er festet sammen, kan ikke se utifra navnene at dette skal være slekt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, så rart? Eller er det ikke rart? Med minnelund mener jeg. Men takk for info! Jeg syntes det var litt rart at hun skulle begraves 5 år etter sin død også.

Kanskje de skilte seg? Jeg ser jo at oldfar ligger der med farmor og farfar, grandonkel og tante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er visst stadig vanligere. Noen velger minnelund, fordi det ikke medfører løpende festeavgifter for pårørende i årene som kommer, eller en slettet grav etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men det er allikevel litt rart iogmed at resten av familien ligger samlet :( (på den katolske delen kirkegården riktignok, dette vet jeg fordi jeg har vært der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at datoen 1/11-1965 står på de fleste andre navnene også, så jeg tror ikke datoen er den faktiske begravelsesdatoen.

Jo, men spørsmålet er : hvorfor ligger hun der, når resten av familien mann, datter, svigersønn, barnebarn ligger et helt annet sted?

Sikkert ikke lett å svare på det da, men jeg grubler litt nå :( Var det fordi hun ikke var katolikk? Eller var det fordi de var skilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke godt å si.

Om de var skilt, vil det kanskje gå fram av dødsfallprotokollen hvor avdøde hadde adresse. Det kan hende Statsarkivet i Oslo kan gjøre oppslag for deg vedrørende både Anna og Johannes' adresser da de døde og også om de tilhørte den katolske menigheten eller ikke.

Kanskje også Gravferdsetaten har utfyllende opplysninger: http://www.gravferds...85182-6180.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke godt å si.

Om de var skilt, vil det kanskje gå fram av dødsfallprotokollen hvor avdøde hadde adresse. Det kan hende Statsarkivet i Oslo kan gjøre oppslag for deg på både Anna og Johannes' adresser da de døde og også om de tilhørte den katolske menigheten eller ikke.

Kanskje også Gravferdsetaten har utfyllende opplysninger: http://www.gravferds...85182-6180.html

Ja, det var en god ide! Jeg tror nemlig ikke de var skilt, det mener jeg at jeg ville visst, men man kan jo aldri vite. Resten av familien var jo katolikker, men kanskje hun ikke konverterte?

Slektsforskning er vanskelig og trist ofte også :(

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan slektsforskning være trist?

Fordi sannheten kommer frem? Og fordi den rosa ballongen sprekker?

Jeg personlig synes det en fordel å vite sannheten. Det forklarer oftest også hvorfor ting skjedde.

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan slektsforskning være trist?

Fordi sannheten kommer frem? Og fordi den rosa ballongen sprekker?

Jeg personlig synes det en fordel å vite sannheten. Det forklarer oftest også hvorfor ting skjedde.

JanM

Nå synes jeg du var litt stygg med meg, er IKKE mange rosa ballonger i min slekt!

Trist er å finne ut at farfar hadde tvillingsøsken som døde omlag 2 år gamle, begge to!

Faren til morfar død 38 år gammel, sansyneligvis pga skader av alkoholisme, tanten min ble bare noenogtyve, døde pga hjerteproblemer (Downs), så nei, ikke mange rosa ballonger her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Anita. Det var ikke meningen å være stygg mot deg, men til utsagn om at slektsforskning kan gjøre en trist.

At du blir trist fordi din morfar døde bare 38 år gammel og at det muligens var pga alcohol, forstår jeg godt. Men hadde du ikke forsket i hans liv,

ville du ikke ha visst det, og heller ikke visst h v o r f o r det skjedde. Dette er visstnok ikke en rosa ballong; det har rett i.

Men var glad for at du nu vet det, eller tror du vet det.

Vi må for øvrig erkjenne at det finnes mange rosa ballonger i en del familier. Det er f eks interessant å vite at DNA-forskning har avdekket at mange

fedre ikke er far til det barnet deres koner har født. Menn (i ekteskap) er bundet av loven Pater Est. Å oppdage det kan være både trist òg oppklarende.

Hilsen

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravstedet i Oslo avslører at din oldefar hadde to ll i sitt navn. Det forandrer kanskje hele søkningen i Nederland.

Til nå ha jeg konsentrert meg på navnet Snel, ikke Snell. Det kan godt ha med å gjøre at ordet snel på nederlandsk høres ut som snell på norsk.

Og at navnet Snel èr det opprinnelige navn.

Var Harry Cornelius din bestefar?

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider