Gå til innhold
Arkivverket

Slektsforskning i utlandet (Italia) spørsmål om fremgangsmåte

Anita Jaconelli Olsen
 Del

Recommended Posts

Kjære Anita. Det var ikke meningen å være stygg mot deg, men til utsagn om at slektsforskning kan gjøre en trist.

At du blir trist fordi din morfar døde bare 38 år gammel og at det muligens var pga alcohol, forstår jeg godt. Men hadde du ikke forsket i hans liv,

ville du ikke ha visst det, og heller ikke visst h v o r f o r det skjedde. Dette er visstnok ikke en rosa ballong; det har rett i.

Men var glad for at du nu vet det, eller tror du vet det.

Vi må for øvrig erkjenne at det finnes mange rosa ballonger i en del familier. Det er f eks interessant å vite at DNA-forskning har avdekket at mange

fedre ikke er far til det barnet deres koner har født. Menn (i ekteskap) er bundet av loven Pater Est. Å oppdage det kan være både trist òg oppklarende.

Hilsen

JanM

Hei, jeg visste at han døde av problemer med alkoholen, iogmed at jeg ikke kjente ham, kan jeg ikke bli trist slik sett, men det er heller en tragedie. Dette har jeg visst lenge, men visste ikke at han døde i en alder av 38.

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du bringer opp dette med DNA forskning i min tråd? Jeg vet veldig godt hvem som er min far ... og hvem hans far er osv, Tror du er inne i feil tråd her.

Nei Harry Cornelius var bror til farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var heldigvis ikke min morfar som døde da han var 38 , det var faren hans som døde så ung. Jeg er heldigvis vokst opp med morfar, og han var et fantastisk menneske!

Jeg tror det som forvirrer her er at jeg har innvandrerslekt nær på alle sider.

Farfar , riktignok født i Kristiania, hadde italienske foreldre, begge to.

Mormor: engelsk, født i England med engelske foreldre (bodde bare her i Norge i ca 5 år, var krigsbrud)

Farmor: norsk mor, nederlandsk far

Mange av disse: katolikker, dissentere

Jeg har ingen rare forhåpninger om noenting som helst her, jeg var bare interessert i å finne fremgangsmåter til å forske på slekt i andre land, spesifikt Italia , men også England/Storbritannia og Nederland.

Jeg har ingen fine aner og vet det.

Jeg ville bare ha en nøkkel til å komme videre, jeg bor ikke med hodet oppe i noen skyer eller forsøker å finne fine aner.

Jeg synes faktisk det er mye trist å avdekke ved slektsforskning generelt sett, ikke bare når det gjelder meg. Jeg har ingen planer om noen DNA test.

Jeg har heller ingen planer om å grave veldig langt tilbake da jeg skjønner at det kan være vanskelig. Men alle har vel et ønske å vite hvor de kommer fra på et eller annet vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anita, med denne aneliste du ramser opp kan jeg bare si at du er i sannhet en ekte Europeer.

Nærmest like europeisk som kong Harald med sin svenske mamma, sin engelske farmor, og sin danske farfar, sin svensk-nederlandske oldemor.

Forvirrende? Nei, bare utfordrende.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si det sånn at... jeg har ikke bunad ;) og hver gang det er fotball VM har jeg utallige lag å holde med.Da Italia vant fotball vm i 2006 var jeg en av de som skrek høyest (tror jeg). Har aldri følt meg hel-norsk, men jeg føler ikke at det er superviktig heller faktisk.

Men det er vanskelig å holde på med slektsforskning. Det er ikke lenge siden jeg fant ut at mine tippoldeforeldre kom fra Kristiansand! Det var liksom litt rart!

Her har noen av de gode egenskapene til den rare slekta mi slått igjennom, begge ungene (og jeg) er musikalske (farfar levde av musikken). Sønnen min er kjempegod til å tegne! (tippoldefaren min som døde ung levde jo av tegningene sin, var reklametegner rett og slett).

Og oldemor ser jeg var boktrykker (jeg er utdannet bibliotekar :) Morsomt ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anita,har litt informasjon hvis du er i familie og interessert om Olav Jaconelli født i Oslo 12.05.1920, død 1943.

Jeg aner ikke om jeg er er i familie med ham, men regner med det, det er jo ikke så mange av oss. Jeg har forsøkt å se om jeg kunne finne en Olav? i fødselsregistre, men finner ham ikke. Kan det være nevø av farfar mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet ut at Luigi Jaconelli (bror av farfar) døde 25/6 1924, og da kan det godt stemme at hans enke hadde barn som kom i fosterhjem.

Men finner ikke noe i skifteprotokollene evnt hvor mange barn han hadde. Noen som er flinkere enn meg til å finne ut av skifteprotokoller? Eller var det ikke noe skifte pga at han var gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anita. I bibliotek til CBG (Centraal Bureau voor Genealogie) i Den Haag finnes en publikasjon som viser en alfabetisk oversikt

over ekteskapsinngåelser i kommunen Bovenkarspel i perioden 1811-1912.

Her bør man kunne finne Jan Snel's foreldre Cornelius og ??.

Oppgaven din er å ta kontakt med CBG og få disse til å lese gjennom. De vil sikkert ha en form for godtgjørelse; det må du regne med.

Jan

Auteur(s): Kindt, J.

Alphabetische Tafel op de acten van huwelijken van de gemeente Bovenkarspel in de jaren 1811 t/m 1912.

39 blz.

signatuur: TPNH/-/port/21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men finner ikke noe i skifteprotokollene evnt hvor mange barn han hadde.

Alle dødsfall skulle meldes til skifteretten. Ifølge dødsfallsprotokollen etterlot han seg enken Antonie Jaconelli og 3 umyndige barn. Høyre side her, nr. 812:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Avd. II, Dødsfallsprotokoll C 12 , 1923-1925, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27312/205/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090515360486.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dødsfall skulle meldes til skifteretten. Ifølge dødsfallsprotokollen etterlot han seg enken Antonie Jaconelli og 3 umyndige barn. Høyre side her, nr. 812:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Avd. II, Dødsfallsprotokoll C 12 , 1923-1925, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/27312/205/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...90515360486.jpg

Da var det den setningen jeg ikke klarte å tyde: 3 umyndige barn, jeg leste, men skjønte ikke hva som sto der :( Er lite flink til å tyde gammel skrift.

Hm, men da er jo det store spørsmålet hvem disse 3 barna er. I folketellingen av 1910 hadde de datteren Anna.

Så hvis Olav da er en sønn, og Carlo? De passer jo ikke med det jeg vet av familiehistorien at nevøen til farfar flyttet til Paris og ble der, stiftet familie og resten av familien bor der nå.

For Carlo skulle ha flyttet til Paris, men senere til Sør Amerika.

Rart at man får grå hår egentlig?

Anita. I bibliotek til CBG (Centraal Bureau voor Genealogie) i Den Haag finnes en publikasjon som viser en alfabetisk oversikt

over ekteskapsinngåelser i kommunen Bovenkarspel i perioden 1811-1912.

Her bør man kunne finne Jan Snel's foreldre Cornelius og ??.

Oppgaven din er å ta kontakt med CBG og få disse til å lese gjennom. De vil sikkert ha en form for godtgjørelse; det må du regne med.

Jan

Auteur(s): Kindt, J.

Alphabetische Tafel op de acten van huwelijken van de gemeente Bovenkarspel in de jaren 1811 t/m 1912.

39 blz.

signatuur: TPNH/-/port/21

Nå setter jeg dette litt på vent, vil først prøve å finne ut av den italienske siden av familien, men det er nyttig informasjon! Tusen takk Jan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av Jaconelli-barna kom i fosterhjem i Kristiania i 1920-årene, bl.a. lille Carlo som jeg nevnte tidligere, og det var den katolske menigheten der som fikk oppgaven med å plassere dem.

Jeg vet jo ikke, men det er mulig menigheten har arkiver som kanskje kunne gi opplysning om familien? Kanskje du kunne henvende deg dit, Anita?

E-post: Oslo-St.Olav@katolsk.no

Formulerer en mail nu! Ikke lett, men forhåpentligvis er det litt hjelp å få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Salut Anita

Om du kunne gå til NRK Bokprogrammet av 12 12 2013 så omtales og vises der Torill Brekke's roman (basert på en innvandrer historie) og hennes research tur til Italiën

om en italiensk håndverker som kom til Kristiania omkring 1900. Mye felles hendelse med din familiehistorie.

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salut Anita

Om du kunne gå til NRK Bokprogrammet av 12 12 2013 så omtales og vises der Torill Brekke's roman (basert på en innvandrer historie) og hennes research tur til Italiën

om en italiensk håndverker som kom til Kristiania omkring 1900. Mye felles hendelse med din familiehistorie.

JanM

Det programmet har jeg sett :) Var veldig bra.

Jeg tror egentlig at jeg faktisk må dra til italia på egenhånd for å finne ut mer , men det blir nok en stund til jeg får til det :)

Har fortsatt ikke fått noen svar fra den katolske menigheten, de har sikkert nok å gjøre nå før jul :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også legge til at poden på 10 også har lyst til å reise til Italia, men har lyst til å vente til han er litt større og får litt mer glede ut av å reise ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

I hope someone's still reading this. I'm a relative of Johannes Snel and Harry Cornelius and Anna Snel (Snell). My grandmother married Harry Cornelius in 1932 and they got divorced in 1937. Harry then went back to Kristiania (now Oslo). Harry was also her nephew: his father Johannes was a brother of her mother (my greatgrandmother). So Anita Jaconelli Olsen is my cousin third degree (??). Our great grandfathers were brothers. Born in Bovenkarspel. My great grandfather moved to Haarlem (Holland) and Johannes to Oslo. 

I would love to have contact with Anita jaconelli Olsen. If you read this...please contact me: espressies@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Try to send her a personal message (PM). Anita J. does not subscribe to her topic, because the email notifications settings were nilled out due to an update of the forum software. Click her name and then click Send en personlig melding til dette medlemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vet jeg.

Noe gikk galt med en forumoppdatering i januar og mange fikk problemer.

Problemer med forumet etter oppdateringen? Liste over hvordan de forskjellige problemene kan løses

At innstillingene om å få varsel om nye innlegg ble ødelagt, skjedde i april 2012 og det er vanskelig å føre en dialog med folk som ikke vet at de har fått svar..

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da så du innlegget antar jeg, (om det ikke var en PM som gjorde deg oppmerksom på innlegget), men jeg ser at flere ikke får noen respons om det nye innlegget kommer etter et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en har innstillingene riktig, så abonnerer en automatisk på emner en starter eller deltar i.

Da finner en også igjen eldre emner en har hatt under Innhold jeg følger i profilen. Mine innlegg viser nemlig bare innlegg det siste året fra dagens dato,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, men jeg føler at man får en pekefinger rettet mot seg hver gang man er her inne, og det er grunnen til at jeg ikke skriver noenting her lenger. Som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ment som hjelp til å få et forumprogram med mange svakheter til å fungere for den enkelte. Hun som skrev innlegg til deg, satte i allfall pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider