Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Oppslag i BB Hamre/ Alenfit - Øvre Tveit

Recommended Posts

Berge Johnsen/Joensen, f. ca. 1748 – hvor kom han fra og hvem var hans foreldre/ aner?

Han giftet seg 02. juli 1772 med Kari Monsd., øvre Tveten - var da enkemann og hans gard er Hopland.

Tidligere ekteskap for ham finner jeg hverken i Hamre, Lindås eller Hosanger.

23. juni 1781 ble han gift 2. g. med Britha Arnesdatter, f. ca. 1760 (min formor) - hennes far er Arne, Tvetens. Hvem er moren - BB forteller kanskje mer også om hennes aner?

Berge ble begravet 26. jan. 1800 , 52 år gammel - Britha gifter seg igjen i desember s. å.

Jeg har oversikt over Berges og Brithas etterkommere, men skulle gjerne ha visst hvor han kom fra.

Mvh Britt Frank

Alenfit BB: Børge Jonsen Hopland 1747-1800 sønn av Jon Børgesen Ryland 1704-1771 og Maritte Olsdatter Hopland 1704-1775 - Marittes far var Ola Eiriksen Hopland. Børge solgte Hopland i 1777 og kjøpte Ø. Tveiten av sin svigerfar. (her blir det tett om plassen; får ikke gjort linjeskift) Børge var gift 3 ganger: G 1 i 1771 med Kristi Olsdatter Hopland 1747-1771, G 2 i 1772 med Kari Monsdatter Øvre Tveiten 1742-1781 datter av Arne Hanssen Øvre Tveiten og Anna Børgesdatter Hilland (11 barn) G 3 i 1781 med Brita Arnesdatter Hopland f 1760. Børge hadde 12 barn: 0 med første kone, 2 med andre og 10 med tredje kone.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.