Gå til innhold
Arkivverket

Odeen Olson 1919 - 1976 Cook county ILL. Hans etterkommere?

Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Hvorfor Sandra er bosatt i Florida, er ikke godt å si. Ikke sikkert at hun noengang har bodd i Illinois heller - om foreldrene skilte seg tidlig. Fam. kan f.eks. ha bodd hvor som helst før Odeen flyttet til Illinois. Amerikanere flytter på seg hele tiden, har jeg inntrykk av.

Jeg tror at eneste utvei er at du bruker de forslagene som er nevnt her = kontakt med My Heritage, fam.tre Glenn Bosacker (for evt. å eliminere den familien), Rootsweb Message Board.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at vi kan glemme den Odeen som levde mellom 1922 og 1984. Han hadde fire barn, mens han jeg leter etter hadde bare Sandre eller Sandy som hun ble kalt. Kusinen hennes i Oregon kunne huske at de besøkte familie. En gang da hun selv var liten, men at familien ikke hadde kontakt med moren og Sandy etter at foreldrene skilte seg. Jeg tror at familien bodde i Chicago da farfar til Sandy døde i 1959, alt tyder på det, men da Odeen døde så bodde også han i Chicago, men ble gravlagt på et familiegravsted i Adams i Minnesota. Legger ved info da farfar til Sandy døde i 1959 (kommer på neste innlegg)

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=17264487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vert i kontakt med min tremenning i Oregon. Hun fortalte at da dem besøkte onkelen og hans familie i Chicago så bodde dem hos en annen slektning i Chicago. Dessuten så var hun så liten på den tiden at hun ikke husker så mye av det.

Det eneste jeg nå vet er at datteren til Odeen het Sandra, men brukte navner Sandy. Hun skal visstnok være født i ca 1946? men heller ikke det er sikker. Det jeg vet med sikkerhet er at hun bodde i Florida da faren døde i 1976, men hvor vidt hun bor der nå er heller ikke godt å si.

Jeg er rett og slett ganske rådvill og vet ikke hvordan dette kan gjøres for å finne Sandy?

Jeg er overbevist om at dere som er mye dyktigere på dette enn meg har en del gode råd og tips å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da står jeg helt fast og vet ikke om det lar seg gjøre å finne Sandra. Jeg har ikke lyst å gi opp, men vet ikke om jeg noen sinne kan finne henne.

Håper at dere evn har en ide om hvor det lar seg gjøre å fortsette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at eneste utvei er at du bruker de forslagene som er nevnt her = kontakt med My Heritage, fam.tre Glenn Bosacker (for evt. å eliminere den familien), Rootsweb Message Board.

Tror ikke det er stort annet å gjøre enn å følge de forslagene du har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra de opplysningene som jeg har så er Glenn Bosaker helt uaktuell. Jeg er selv medlem i MH og det kommer ingen matcher opp når jeg har reg, det jeg har gjort og dermed så antar jeg at det er heller ikke noe registrert der. Så da er det bare å vente på at det kan komme opp en liten info som kan føre meg litt videre.

Saken som jeg har jobbet med i årevis når det gjelder min oldemor sin bakgrunn, ble løst av et par e-poster som dukket opp på min e-post i går kveld, så undrenes tid er ikke forbi enne.

Alle slekts opplysninger som gjelder personer som lever i dag og som kan være av interesse kan sendes til:

austevollslekt@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er noe mer å hente av info foruten denne http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=17264677

Der har jeg også noen kontaktpersoner som jobber med saken. Det er ikke sikkert at en dødsattest vil gi meg flere opplysninger. Så jeg får slå meg til ro og vente på at noe skal dukke opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Min tremenning i Oregon forteller at hun var sammen med moren sin en gang de besøkte Odeen og hans familie i Chicago, men den gangen var hun så liten at hun ikke kunne huske noe. Hun forteller st de bodde hos noen andre slektninger i Chicago, men besøkte også Odeen og han familie. Det merkelige er at hun ikke en gang kan huske hva tanten het. Denne min tremenning ble født i 1946, så da antar jeg at skilsmissen har funnet sted veldig tidlig og det ble aldri snakket om moren til Sandra. Det enenste jeg vet om henne er de få tingene som ble skrevet da faren døde

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=17264677

Jeg ser at det finnes mange Odeen som har skilt seg og som kan være aktuelle, men da må man ha et abb. på slik info, jeg vet heller ikke om jeg oppnår noe ved å ha det? Det kan også tenkes at Sandra var nærmeste pårørende, men det er jeg også noe usikker på?

Det hadde vert helt fantastisk å fått gjennombrudd i denne saken nå i Julen? Kanskje er det noen av dere som har et ab på slik info som jeg trenger? og som kan søke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hvordan kan jeg finne ut hvem Odeen var gift med? Jeg vet at de ble skilt tidlig i ekteskapet, men ikke noe om når tid dattera Sandra/Sandy ble født eller når tid Odeen ble gift eller hvem han ble gift med. Er det mulig å finne ut noe om dette?

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=17264677&ref=wvr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

Takk for den hjelpa dere har gjort for å finne Odeen Olson, men jeg har ennå ikke klart å finne når han giftet seg og hvem han giftet seg med. Jeg har kun et fornavn på hans datter. Jeg har ennå ikke klart å finne henne. Kanskje dere klarer å hjelpe mef litt mer slik at denne gåten kan løses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at paret ble gift på slutten av førtitallet eller i begynnelsen av femtiårene. De bodde i Chicago i mange år, og bodde nok også der da ekteskapet ble oppløst. Siden datteren Sandra/Sandy bodde i Florida da faren døde i 1976, så kan hun ha blitt gift det eller så hadde moren bolig der.

Jeg har prøvt mye for å finne Sandra/Sandy, men har ikke lykkes med det. Jeg har verken fødselsdata eller navn på moren. Kanskje det er mulig å finne gitarmålet mellom Odeen og hans kone eller hans adresse i Chicago der han hadde bolig frem til han ble syk? Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å finne Sandra/Sandy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ham vi har her i 1945/46 om bord på forskjellige fartøy. Hans 'service number' ved den siste registreringen 01.01. 1946 var 6543123. Fra militære arkiver vil slektninger kunne få opplysninger om hans pårørende (kone, ev. barn), f.eks. fetteren til Sandra kan antagelig få slik info fra myndighetene.

Odeen G Olson

Elizabeth C Stanton AP-69 10 Nov 1945

Odeen G Olson

LCI(G) 419 LCIG-419 20 Aug 1945

Odeen G Olson

LCI(G) 419 LCIG-419 1 Oct 1945

Odeen G Olson

LCI(L) Group 111 LCIL-Group 111 1 Jul 1945

Odeen Gerhard Olson

Cowpens CVL-25 31 Mar 1945

Odeen Gerhard Olson

Cowpens CVL-25 31 Mar 1945

Odeen Gerhard Olson

Franklin CV-13 1 Dec 1945

Odeen Gerhard Olson

Shaw DD-373 1 Jul 1945

Odeen Gerhard Olson

Shaw DD-373 1 Jul 1945

Odeen Gerhard Olson

Shaw DD-373 1 Oct 1945

Odeen Gerhard Olson

Cowpens CV-25 31 Mar 1945

Odeen Gerhard Olson

Franklin CV-13 1 Dec 1945

Odeen Gerhar Olson

Franklin CV-13 1 Jan 1946

Odeen Gerhard Olson

Franklin CV-13 1 Jan 1946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg som tremenning få slike opplysninger? Jeg har vert i kontakt med hennes fetter og kusine i Oregon om dette, men de vet ingenting og er heller ikke interessert i finne ut av noe. Jeg vet ikke hvorfor forholdet ble slik?

Hvem skal jeg i så fall tamkontakt med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve, jeg vet de er velvillig innstilt overfor oss som driver med genealogi. Jeg måtte imidlertid bruke Ancestry-funksjonen 'Hire an Expert' for å få ut en bekreftet kopi av en militær service record, det kostet riktignok ikke mer enn ca 20 USD. Jeg foreslår du prøver selv først. Ved å 'google' fikk jeg opp flere steder man kan henvende seg, her er et av de alternativene som dukket opp:

http://www.archives.gov/veterans/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to Odeen G Olson som fra tid til annen forveksles med hverandre. Den ene som jeg søker etter f. i 1919 og en annen f. i 1922.

Jeg mener å erindre at Sandra bodde i Chicago da farfaren døde i 1959. Jeg mener at det stod noe om det i obitary for Hans Olai Olson 1882-1959

Kanskje det står noe i obitary til farmoren til Sandra, da hun døde i mars i 1975.

Det kan også hende at det står noe om henne da tanten (søsteren til faren) da hun døde i 2000. Dersom det står noe der, da er vi nærmere en løsning, håper jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider