Gå til innhold
Arkivverket

Irene Holck (1925-2013), slekt etterlyses ...


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gerd finn eg i Budstikka 29/9 2004:

 

post-77-0-89824500-1385314845_thumb.jpg

 

Her skulle det vere nok familie å ta av. Skal tru om dei i det heile teke veit at tanta deira er død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Gerd sin står det virkelig søster, så jeg vil anta de hadde kontakt den gangen, undres da om ikke kontakten ble brutt ved hennes død så er vel ikke umulig at de ikke engang er klar over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mange mennesker som dør alene. Og det er utrolig mange mennesker i Norge som dør uten at de har nær slekt eller venner. Dette er faktisk ganske normalt, om enn utrolig trist.

 

Denne saken smaker av "presse" siden alle plutselig er interessert. Det dør mange mennesker hver dag i landet vårt uten at noen i det hele tatt bryr seg. Denne gangen var det en som kom i avisen fordi hun ble glemt! Det hadde ikke vært noe problem for bobestyrer i denne saken å finne nålevende slekt til Irene Holck. Og det er bobestyrer som skal finne slekt i denne saken, ikke Østlandssendinga

 

Jeg håper nå at alle ensomme dødsfall blir tatt opp i avisene, slik at bisettelsene blir hyggeligere for presten! For det må jo være det som er poenget? Hvorfor i allverden ble plutselig presten i denne saken så mye mer interessert? Fordi kvinnen ble glemt!

 

Jeg har hatt flere oppdrag fra bobestyrere hvor jeg har grått mine tårer fordi avdøde har vært så utrolig ensom, jeg har fått vite at ingen utenom bobestyrer og begravelsesbyrået har vært tilstede. Men - vedkommende har IKKE vært glemt av sykehuset, og ikke vært på forsiden av avisen! Er denne personen mindre verdt?

 

Jeg håper bare at denne kvinnen får en verdig bisettelse! Hvil i fred Irene Holck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Laila,

 

Jeg ser frustrasjonen din, men syntes vel den er noe feilplassert. Det er selvfølgelig synd at mange eldre dør ensomme; men nå er det i bunn og grunn vanskelig å involvere seg i saker man ikke hører om. Skal man la være å involvere seg, bare fordi man hørte om saken igjennom media? Er det da feil at personer ønsker å bidra til at i alle fall en får en stemme? Tross alt – det må da være bedre at man får hjulpet noen enn at man lukker øyne og ører for alle?

 

Tror nok at hovedfokus til de fleste som har bidratt i denne tråden har vært å finne eventuelle nålevende familie, slik at de kan få beskjed – om enn hvor perifirert de familiemedlemmene måtte være. Om ikke annet, enn at presten da har mer informasjon om personen, og enklere kan komponere noen verdige avskjedsord.

 

Selvfølgelig skrev media om saken, det er jo uhørt at noen skal bli glemt på et kjølelager – og jeg tror nok at hadde du kommet med problemstillinger til dette forumet om andre, som da man ikke hører om igjennom forumet – så hadde du nok fått hjelp der óg.

 

Ha en flott uke! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik denne saka står no tykkjer eg ho er merkeleg. Kan ein ikkje bruke folkeregisteret i ei slik sak? Det er ikkje bra dersom presten kjem på døra til tanteungane fyrst lenge etter at saka er bretta ut for heile Norge. Eg ser for meg at dette vil verte eit skikkeleg sjokk. Kunne dette ha vore ungått? I så fall er dette ein endå større skandale enn at liket vart gløymt i fleire veker.

 

Ei slik sak som dette får alle og einkvar til å stoppe opp og tenkje oss litt om. Eg trur det er bra at media tek opp ei slik symbolsak, slik at me alle vert minte på at det er mange som er einsame. Kanskje kan dette føre noko godt med seg ved at ein hugsar på folk som kanskje ville setje pris på eitt og anna besøk medan dei lever.

 

Eg har sendt ein epost til presten som er omtalt i saka, men har ikkje fått noko svar. Håpar no at dei får tak i slekta, og at Irene Holck får ei skikkeleg gravferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente selvsagt ikke å si noe negativt om jobben alle de flinke her på forumet har gjort, og bra at dere fant slekt! (håper presten har fått link til tråden).

 

Men, faktisk er det ikke bare de som blir "glemt på kjølelageret" som har familie som ikke vet at slektninger har gått bort, jeg har flere eksempler på dette. Og dette er helt rett som du sier, Kjell Arne, feil forum å ta dette opp i.

 

Jeg synes at presten heller (eller i hvertfall i tillegg) burde oppfordre og minne oss på å ta vare på de levende rundt oss, enn å gå i begravelse til en vi ikke kjenner. (vi kan godt gjøre begge deler, men det er faktisk viktigere å ringe tante Tutta eller fetter Finn nå mens de ennå er der) Vi slektsforskere er kanskje flinkere til å snakke med nålevende slekt enn den gjengse nordmann, fordi vi er interessert i det de har å fortelle.

 

Jeg har akkurat jobbet med en sak der en kvinne var på pleiehjem fra 1995 til 2013, hun hadde aldri hatt besøk av hverken familie eller venner, kun en oppnevnt hjelpeverge. Man trodde derfor at hun var helt alene her i verden. Men, hun hadde flere slektninger i samme kommune, som gjerne ville ha pengene hennes etter at hun gikk bort. Ingen av dem var arveberettiget "heldigvis".

 

Nok om det - ha en flott uke alle, og ring tante Tutta og fetter Finn nå mens de ennå er blant oss! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering så har jeg tidligere i dag sendt en e-post til Bryn meninghet med lenke til herværende diskusjonstråd. Takk til alle som bidro og for øvrige kommentarer i sakens anledning!

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et lite apropos til dette å dø ene og alene, og uten spor til hvem som kan være personens nærmeste pårørende, så tenker jeg litt på hva en kan gjøre for å fremme viktigheten av at det må finnes et dokument som kan gi info om dette. Jeg har to eksempler - et positivt, og et 'lite' gjennomtenkt - fra tidligere kolleger: En mann, 50 år gml. ugift, enebarn og ingen nær slekt, bosatt i England. Han jobbet halve året offshore på norsk sokkel, det andre halve året drev han humanitært arbeid i Sør-Amerika. Han døde, og han hadde vært klok nok til å oppnevne banken (!) sin som nærmeste pårørende. Det andre eks var et fransk ektepar. De jobbet i Norge i to forskjellige firma. Reiste sammen til et annet land i forbindelse med hans jobb. De var i en stor trafikkulykke hvor hun døde, og han ble liggende i koma ganske lenge. Problemet her var at dette ekteparet brukte hverandre som nærmeste pårørende. Det skapte mye og lang jobbing før familie i Frankrike ble funnet og informert. Denne hendelsen gjorde at norsk arbeidsgiver innførte krav at alle ansatte måtte oppgi minst 2 navn som sin nærmeste pårørende. Og hvert år blir det nå sendt ut skriv med 'stemmer dette.....' osv. Og siden ingen - uansett alder - kjenner dagen før solen går ned, burde alle som bor alene ha en 'huskelapp' på kjøleskapet og også en i veska...og kanskje også NAV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg stussar litt på det som står på Geni om at Einar Holck er kalla Erik i 1997. Det er rett nok ein Einar fødd 22/4 1921 i Østre Bærum, men han har heilt andre foreldre.

 

Eg ville forvente å finne ein Erik f. 22/4 1921 og (evt.?) ein Einar f. 19/12 1919 (jf. #18), men eg finn ingen av desse i fødselsregisteret for Østre Bærum. Kvar kan desse to ha vore fødde?

 

Eg limer inn vigselen frå 1920 som Toril har funne:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo byfogd, Vigselsbok (borgerlig) nr. II 14 (1920-1921), Borgerlig viede 1920, side 74b-75a.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-76

 

Av den ser ein at mellomnamnet til Claus er Bernhoff, ikkje Arnhoff som eg feiltolka det til i eit tidlegare innlegg.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viser til innlegget mitt ovenfor.

 

Samme par, dvs. Einar Holck og Andrea Marie Nilsen er også listet opp på etterfølgende side i kirkeboka, men da uten vielsesdato:

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Østre Bærum, Lysningsprotokoll nr. 3 (1940-1947), Lysninger 1945, side 52.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3244&idx_id=3244&uid=ny&idx_side=-57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Torbjørn (innlegg # 40):

 

I farten ble det gjort en feil på Geni. Han som først var kalt Einar var i virkeligheten Erik. Så nå er navnet rettet fra Einar til Erik.

 

Nå fremkommer de slik på Geni:

 

Einar Holck (19.12.1919 – 27.11.1985):

http://www.geni.com/people/Einar-Holck/6000000023743581960

 

Erik Holck (22.04.1921 – 13.10.1997):

http://www.geni.com/people/Erik-Holck/6000000023702270024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fyrste kona til Einar:

 

Aftenposten 10/4 1957: Ekteskap: (...) Lørdag 13. ds. Andrea (Tulla) Holck , Haslum, og blikkenslagermester H. Ø. Onsrud, Oslo. Adr. for dagen: Nadderudvn. 31, Bekkestua.

 

Budstikka 23/8 2013: Dødsfall Bærum: (...) Andrea Marie Onsrud, født 8.7.1920, død 20.8.2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som tok kontakt med menigheten; fikk dere noen tilbakemelding, eller vet man noe om hva som da skjer med begravelsen på på fredag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått noen tilbakemelding foreløbig. Det kan godt tenkes at menigheten har bestemt seg for å gå litt stillere i dørene ... Om Budstikka er tabloid nok til å dukke opp i begravelsen fredag gjenstår å se.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Holck - farmors far - Claus Engelschiøn - ser jeg er oppført som født rundt 1827 på Geni-treet; dette er feil. Han er født 4. juni 1818 i Skien. Lurer på om han da er relatert til den kjente Engelschiøn-slekten fra Arendal-traktene. Noen som klarer å tyde hans foreldre fra referansen nedenfor?

 

Digitalarkivet, http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061207040632.jpg (Troverdighet: 3).

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Skien, Ministerialbok nr. 5 (1814-1843), Fødte og døpte 1819, side 16.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7894&idx_id=7894&uid=ny&idx_side=-18

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061207040632.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.