Gå til innhold
Arkivverket

Hvor lenge må vi leve med et handicapet søkesystem i Digitalarkivet?

Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Før kunne vi spør etter alle førnavna i et sogn og veksle fra alle der. Naa maa vi "guess at the spelling" aa finne noen. Samme med etternavna.

Før kunne vi spøe etter alle gaardene i et sogn. Naa kommer de opp med de første 1000 ! Det er fordi hver eneste leve plass er der, og det kan vaere flere familiene paa samme gaard, og ogsaa flere bruk slik som sør, nord, indre, osv.

Før dunne vi spør over hele Norge for en familien. Du kunne sette i Endre og saa kone Pernille som paafølgende person.

Før kunne du spøre hvor i Norge er alle gaardene som begynner med Bjø... Naa kommer det opp med første 1000 igjen..

Og hvor er gamle debatt? Kan vi i det nye systemmet spør etter en person eller familie?

Jeg undres om naa "website" er ferdig er det under ny folk som spøre at vi betaller? Vi faar se.....

For sind at vi kan ikke ha 2 websites - begge to, gamle og ny! Det er trolig gode ting i begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i andre innlegg bemerket de begrensede søkefunksjonene som er i det nye arkivsystemet, og har fått hyggelige tilbakemeldinger fra Anette Clausen hver gang, selv om hun sikkert har irriterer seg grønn over klagesangen min! Takk Anette!

En av de viktige tilbakemeldingene var at et system med søk på flere personer/påfølgende person samme sted vil komme etter hvert, og det vurderes også å innføre bruk av 'soundex'. Spesielt det sistnevnte vil være en stor fordel for oss som er vant til å ha med mange varianter av navn i et søk, fordi et samlesøk i alle kilder, hvor navn staves forskjellig over tid, vil fanges opp i 'soundex'-systemet med bruk av bare én variant av navnet.

Et annet stort problem er også knyttet til de gamle arkivene, som må ha et minimum av 4 tegn for et søk, hvilket gjør det nokså vanskelig å søke på Ole og alle andre med korte navn. Det er ofte lettere å bruke en ekstern søkemotor i slike tilfeller.

Slik søkesystemet for denne databasetjenesten er satt opp nå, går det også litt på tvers av hva mange av oss er vant til fra andre forumer.

Mange småproblemer dukker sikkert opp når kun det nye systemet er tilgjengelig, jeg har i likhet med andre i denne tråden funnet folk i det gamle systemet som jeg ikke uten videre har funnet i det nye. Når arbeidet med vedlikehold av det gamle systemet nå opphører, vil alle slike problemer sikkert få et annet fokus, og de som jobber med dette på heltid vil jo etter hvert som bitene faller på plass kunne rette oppmerksomheten mot brukervennligheten på en annen måte. Vi må være litt tålmodige, så vil det sikkert bli veldig bra!

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg litt på de "negative" tankene rundt dette. Ikke fordi jeg vil være negativ, men begynner å forstå at dette skaper direkte problemer for oss som brukere.

Jeg har så smått begynt å konvertere de "gamle" linkene jeg har i notatene mine til de nye linkene, og jeg er vel litt overrasket over hvor lang tid det tar meg for hvert enkelt oppslag. Det til tross for at jeg vet eksakt hvilken database jeg finner informasjonen i og personens eksakte navn.

Et godt eksempel jeg sitter med her, er en Peder Rasmussen, som jeg fant i databasen Borgerskap i Bergen 1600-1751. Greit nok, her burde jeg ha nok informasjon til å finne vedkommende via det nye systemet. Men dengang ei, jeg finner ikke engang databasen.

Når denne gamle motoren ikke lenger skal brukes etter nyttår og jeg ikke er i stand til å finne den samme informasjonen i den nye, så betyr det at kildemateriale for mitt vedkommende kan bli borte. Irriterende såklart, det var jo noen timers arbeid for å finne fyren i utgangspunktet (jeg mister det jo ikke, jeg sitter nå og tar skjermdumper av de kildene jeg ikke klarer å finne via det nye systemet).

Joda, tålmodighet har jeg, at det nye systemet har potensiale til å bli bra tviler jeg ikke på, men at det er såpass tungvint å finne en enkelt kilde trigger irritasjonsnerva, det skal jeg gjerne innrømme.

Amen til den gamle Finn Kilde-metoden, det enkle er ofte det beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har normalt ingen ting imot forandringer, men må si at jeg har vanskelig for å forstå de som mener at det nye søkesystemet er bedre enn det gamle.

Det mangler jo ganske så grunnleggende ting som f.eks. INNEHOLDER.

Og den meget sparsomt utviklede muligheten for wildcards gjør det veldig vanskelig å finne ting, særlig når det finnes så mange skrivefeil i basene, og det konsekvent ikke endres på skrivemåten slik at man får konsistente stedsnavn f.eks.

Jeg søkte nettopp på Sirdal som fødested, og fikk ikke opp noen ting om personene, selv om det kommer ut en liste med treff på RHD/FT1910.

Det viser seg at det ligger inne Sirdal, Sirdal øvre, Øvre Sirdal og Øvre Siredalen. Sikkert flere også, som ikke dukket opp med mine søk. På "mine" var 'Øvre Siredalen' brukt.

Det er godt mulig dette kunne blitt funnet ved hjelp av én søkestreng nå, men den tror jeg ville vært ganske kronglete? Og man burde ha visst hvilke varianter man kunne "velge" mellom?

Med en "normal" søkestreng ville *Sir*dal* ha funnet alle sammen på en gang.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det er lagt slike begrensninger på søkemulighetene.

Er det for å spare ressurser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er særlig fruktbart å kjempe mot et nytt system. Det er bestemt en overgang til nytt system, så vi får ta det derfra. Søkemulighetene kan sikkert forbedres. Det som virkelig er et problem, er at det ikke har blitt tid/muligheter til å flytte over alle databasene til nytt system, og det har ikke noe med at brukerne motsetter seg endringer å gjøre. Jeg synes det er for dårlig når de fjerner det gamle systemet før det er konvertert til nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det du beskriver høres greit ut. Men å introdusere systemer som ikke er ferdigutviklet, synes jeg høres litt trøblete ut. I og med at jeg i hele mitt yrkesaktive liv jobbet med informasjonssystemer og data, har jeg stor forståelse for brukerenes frustrasjoner.

Det er sikkert viktig for systemeierene å implementere nye systemer. Brukerene foretrekker det gamle. Eller som erfaringen min var, alle ville ha ny pc, ingen ville ha nye systemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har normalt ingen ting imot forandringer, men må si at jeg har vanskelig for å forstå de som mener at det nye søkesystemet er bedre enn det gamle.

Å være kritisk ser jeg positivt på, men kritikk bør være saklig.

Det går fint å søke på INNEHOLDER med to *. Henrik kan f. eks. skrives Hendrik, Hinnrik, Henrik osv., men inneholder oftest - rik. Søker du på f. eks. - *rik* bør du få opp de fleste variantene. De nye mulighetene krever kanskje mer av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, begge deler!

Jeg slutter meg helhjertet til de som vil beholde det "gamle systemet". Ikke fordi jeg er motstander av det "nye", så langt derifra, MEN hvorfor ta vekk så utrolig mye informasjon??? Hva er egentlig begrunnelsen? Koster det mye å ha "det liggende"? Det er snart jul, så jeg setter lit til julenissen (les Riksarkivaren), så pliiis:

behold det "gamle" et år eller to til,

mvh. Astrid :)

som opprinnelig skrev Riksantikvaren - morsom skriveleif, dere..... Får håpe at det gamle forumet blir skikkelig arkivert!!!!

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, begge deler!

Jeg slutter meg helhjertet til de som vil beholde det "gamle systemet". Ikke fordi jeg er motstander av det "nye", så langt derifra, MEN hvorfor ta vekk så utrolig mye informasjon??? Hva er egentlig begrunnelsen? Koster det mye å ha "det liggende"? Det er snart jul, så jeg setter lit til julenissen (les Riksantikvaren), så pliiis:

behold det "gamle" et år eller to til,

mvh. Astrid :)

Til Astrid og alle dere andre som gjerne skulle sett at vi kjørte parallelt en stund til. Det skulle vi gjerne ha gjort, særlig når vi ikke er ferdig hverken med utvikling eller dataoverføring. Men dette er bestemt på øverste hold og den beslutningen må vi respektere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den meget sparsomt utviklede muligheten for wildcards gjør det veldig vanskelig å finne ting, særlig når det finnes så mange skrivefeil i basene, og det konsekvent ikke endres på skrivemåten slik at man får konsistente stedsnavn f.eks.

Jeg søkte nettopp på Sirdal som fødested, og fikk ikke opp noen ting om personene, selv om det kommer ut en liste med treff på RHD/FT1910.

Det viser seg at det ligger inne Sirdal, Sirdal øvre, Øvre Sirdal og Øvre Siredalen. Sikkert flere også, som ikke dukket opp med mine søk. På "mine" var 'Øvre Siredalen' brukt.

Det er godt mulig dette kunne blitt funnet ved hjelp av én søkestreng nå, men den tror jeg ville vært ganske kronglete? Og man burde ha visst hvilke varianter man kunne "velge" mellom?

Med en "normal" søkestreng ville *Sir*dal* ha funnet alle sammen på en gang.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det er lagt slike begrensninger på søkemulighetene.

Er det for å spare ressurser?

Det er et savn i enkelte tilfeller at vi ikke kan søke etter inneholder slik vi kan i det gamle, men mye kan bli løst ved hjelp av stjerner og loddrette streker og det trenger ikke bli så intrikate søkestrenger.

I ditt tilfelle ville jeg lagt dette inn i Fødestedsfeltet "sireda*|sirda* øvre" da vil den lete etter både stedet som begynner med sireda og sirda i tillegg til at øvre må være med i fødestedsfeltet. Søkemotoren bryr seg ikke om rekkefølgen på søkeordene så øvre kan stå både foran og bak de andre søkeordene og gi samme treff.

Hvis du vil gjøre det litt intrikat kan du få til et slags "inneholder"-søk. F.eks. det vanskelige navnet Kristoffer kan man søke etter med *risto*, men for å unngå en del ikke-kristoffer-varianter, kan en heller søke slik: *risto* *er$|*ar$ Da vil den lete etter "risto"-varianter som slutter på "er" eller "ar". Da får du treff på Christopher, Kristofer, Christoffer, Kristoffar osv.

Årsaken til at vi ikke kan ha inneholder-søk er regelrett at søkemotoren "sphinx" ikke godtar den type søk.

Endret av Anette S. Clausen - Digitalarkivet
Tilleggsopplysning om søking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at når arkivbrukerne ikke finner det de leter etter på Digitalarkivet på egen hånd, vil de i mye større grad enn nå be om hjelp av de ansatte i arkivene. Er dette kapasitetsspørsmålet med i Riksarkivarens regnestykke, tro? (For at det ER et regnestykke, er det vel ingen tvil om. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg litt på de "negative" tankene rundt dette. Ikke fordi jeg vil være negativ, men begynner å forstå at dette skaper direkte problemer for oss som brukere.

Jeg har så smått begynt å konvertere de "gamle" linkene jeg har i notatene mine til de nye linkene, og jeg er vel litt overrasket over hvor lang tid det tar meg for hvert enkelt oppslag. Det til tross for at jeg vet eksakt hvilken database jeg finner informasjonen i og personens eksakte navn.

Et godt eksempel jeg sitter med her, er en Peder Rasmussen, som jeg fant i databasen Borgerskap i Bergen 1600-1751. Greit nok, her burde jeg ha nok informasjon til å finne vedkommende via det nye systemet. Men dengang ei, jeg finner ikke engang databasen.

Når denne gamle motoren ikke lenger skal brukes etter nyttår og jeg ikke er i stand til å finne den samme informasjonen i den nye, så betyr det at kildemateriale for mitt vedkommende kan bli borte. Irriterende såklart, det var jo noen timers arbeid for å finne fyren i utgangspunktet (jeg mister det jo ikke, jeg sitter nå og tar skjermdumper av de kildene jeg ikke klarer å finne via det nye systemet).

Joda, tålmodighet har jeg, at det nye systemet har potensiale til å bli bra tviler jeg ikke på, men at det er såpass tungvint å finne en enkelt kilde trigger irritasjonsnerva, det skal jeg gjerne innrømme.

Amen til den gamle Finn Kilde-metoden, det enkle er ofte det beste :)

Vi har ikke fått overført noe borger-materiale enda. Vi holder på å ferdigstille emigrantene og det tar sin tid pga store filer. Det er derfor du ikke finner mannen eller dataene i det nye enda.

I nye Finn kilde kan du søke etter filene og/eller du kan lete deg fram vha menyene http://digitalarkivet.arkivverket.no/finn_kilde Se også denne illustrasjonen om hvordan du kan ta i bruk Finn kilde http://arkivverket.no/var/arkivverket/storage/images/media/da-bilder/finn-kildenyttinnhold/136067-1-nor-NO/Finn-kildenyttinnhold.png i tillegg til veiledning under Hjelp http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Finn-kilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i andre innlegg bemerket de begrensede søkefunksjonene som er i det nye arkivsystemet, og har fått hyggelige tilbakemeldinger fra Anette Clausen hver gang, selv om hun sikkert har irriterer seg grønn over klagesangen min! Takk Anette!

En av de viktige tilbakemeldingene var at et system med søk på flere personer/påfølgende person samme sted vil komme etter hvert, og det vurderes også å innføre bruk av 'soundex'. Spesielt det sistnevnte vil være en stor fordel for oss som er vant til å ha med mange varianter av navn i et søk, fordi et samlesøk i alle kilder, hvor navn staves forskjellig over tid, vil fanges opp i 'soundex'-systemet med bruk av bare én variant av navnet.

Et annet stort problem er også knyttet til de gamle arkivene, som må ha et minimum av 4 tegn for et søk, hvilket gjør det nokså vanskelig å søke på Ole og alle andre med korte navn. Det er ofte lettere å bruke en ekstern søkemotor i slike tilfeller.

Slik søkesystemet for denne databasetjenesten er satt opp nå, går det også litt på tvers av hva mange av oss er vant til fra andre forumer.

Mange småproblemer dukker sikkert opp når kun det nye systemet er tilgjengelig, jeg har i likhet med andre i denne tråden funnet folk i det gamle systemet som jeg ikke uten videre har funnet i det nye. Når arbeidet med vedlikehold av det gamle systemet nå opphører, vil alle slike problemer sikkert få et annet fokus, og de som jobber med dette på heltid vil jo etter hvert som bitene faller på plass kunne rette oppmerksomheten mot brukervennligheten på en annen måte. Vi må være litt tålmodige, så vil det sikkert bli veldig bra!

Vi setter pris på spørsmål, og det er ingen spørsmål som er for dumme. Vi er helt avhengig av at dere melder inn spørsmål og kommentarer til oss for disse nettsidene er jo tross alt for dere. Er det noe som ikke fungerer må vi se hva vi kan gjøre for å tilpasse løsningene. Evt. blir problemene løst gjennom litt veiledning. Det tar tid å lære seg noe nytt og de nye søkesidene er bygd opp og løst helt anderledes. Så det er en tilvenningsak for oss alle.

Jeg tror du blander mellom debattforumet og søking i dataene. I debattforumet må du ha minst 4 tegn når du søker, men på søkesidene til Digitalarkivet må du ha minst to tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Astrid og alle dere andre som gjerne skulle sett at vi kjørte parallelt en stund til. Det skulle vi gjerne ha gjort, særlig når vi ikke er ferdig hverken med utvikling eller dataoverføring. Men dette er bestemt på øverste hold og den beslutningen må vi respektere.

Akseptere ja, men respektere ? Til det har i alle fall jeg for liten kunnskap om beslutningsgrunnlaget til å slutte meg til respekt for beslutningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være kritisk ser jeg positivt på, men kritikk bør være saklig.

Det går fint å søke på INNEHOLDER med to *. Henrik kan f. eks. skrives Hendrik, Hinnrik, Henrik osv., men inneholder oftest - rik. Søker du på f. eks. - *rik* bør du få opp de fleste variantene. De nye mulighetene krever kanskje mer av oss.

Ja, du kan søke på *rik*, men da får du opp alle som heter Erik, Ulrik, Rikhard, Fredrik, ..., og det er ikke noen enkel jobb å sile ut de navnene som er uaktuelle. Heller ikke kan jeg finne noen måte å sortere søkeresultatet. Hvorfor går det ikke an å sette * inne i ordet? Og hvorfor kommer det ikke opp en feilmelding istedet for 0 som søkeresultat? Vil dette komme etter hvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan søke på *rik*, men da får du opp alle som heter Erik, Ulrik, Rikhard, Fredrik, ..., og det er ikke noen enkel jobb å sile ut de navnene som er uaktuelle. Heller ikke kan jeg finne noen måte å sortere søkeresultatet. Hvorfor går det ikke an å sette * inne i ordet? Og hvorfor kommer det ikke opp en feilmelding istedet for 0 som søkeresultat? Vil dette komme etter hvert?

Du kan ikke søke på Hen*rik, men du kan søke på He*^*rik - det gir ønsket treff. Det betyr nemlig at et ord må begynne på He og slutte på rik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet problem er at man i folketellingene ikke kan søke på alle feltene. F.eks. i 1900-tellingen for Kongsberg er feltet "Merknader" under bosteds-/eiendomsinformasjonen brukt til å angi G.nr. og B.nr. Det betyr at etter nyttår kan man ikke søke opp personer utifra hvor de bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YN gjev i denne debatten eit ærleg svar på kvifor det gamle systemet vert lagt ned før tida. Einaste grunnen er at Riksarkivaren skal feire med folka i Kulturdepartementet at han har forandra på noko. Dette er direkte oppsiktsvekkjande, og ei heilt uakseptabel grunngjeving. Hadde det vore slik at årsaka var eit ressursspørsmål, så hadde nedlegginga vore langt lettare å godta.

Du kan ikke søke på Hen*rik, men du kan søke på He*^*rik - det gir ønsket treff. Det betyr nemlig at et ord må begynne på He og slutte på rik.

Dette trur eg mange vil få bruk for. Takk for hjelpa :D

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Og hvis man da i overmot forsøker med He*^*ri* vil man ikke bare få tilslag på alle former for Henrik(ke), men også på Marie Helene! forstå det den som kan :)

Det er mye man må vite med dette nye søkesystemet.

Forøvrig: Kan noen si meg hvordan man sorterer søkeresultatet? Utifra opplysninger i Hjelp-funksjonen skal det gå an, men jeg finner ikke ut hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke med og forstår ikke hva dere skriver om. Er det feks skjermbildet fra 1910 og andre seinere ?

Fort å lære det i allefall. Ellers er ikke DA flinkest i klassen til å instruere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi heller bør ta saken i avisene. Det er ikke de hjelpsomme folkene fra DA som er den story stygge ulven her, selv om de sikkert er lei av all klagingen. I tidligere datatider var det veldig naturlig å ha en overlapping av nye/gamle systemer til det nye fungerte stort sett feilfritt. Men for all del, de høye herrer har sikkert ikke mye datakunnskap.

Jeg er enig i at det sikkert ville blitt klager uansett, men hvis det nye i hvert fall fungerte på alt, skjønner man lettere at man må tilpasse seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Og hvis man da i overmot forsøker med He*^*ri* vil man ikke bare få tilslag på alle former for Henrik(ke), men også på Marie Helene! forstå det den som kan :)

Søket He*^*ri gir treff på noe som begynner på He (Helene) og inneholder ri (Marie). Marie Helene behandles altså som ett navn med hensyn til ^.

Men hvis du i tillegg velger kjønn mann, eliminerer du jo mange av de uønskede treffene.

Forøvrig: Kan noen si meg hvordan man sorterer søkeresultatet? Utifra opplysninger i Hjelp-funksjonen skal det gå an, men jeg finner ikke ut hvordan.

I det avanserte personsøket kan du sortere etter visse kriterier, se sortering til venstre.

Et annet problem er at man i folketellingene ikke kan søke på alle feltene. F.eks. i 1900-tellingen for Kongsberg er feltet "Merknader" under bosteds-/eiendomsinformasjonen brukt til å angi G.nr. og B.nr. Det betyr at etter nyttår kan man ikke søke opp personer utifra hvor de bodde.

Dette gjelder jo ikke generelt, og for Kongsbergs vedkommende vil det sikkert bli konvertert i en senere versjon av folketellinga. Generelt er det mulig å søke i bostedsfeltene i søkeskjemaene for folketellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen "kjenner noen" i Kulturdepartementet? Ministeren, f.eks. Folk har jo snakka sammen før....

I krig og kjærlighet er alt tillatt, så en henvisning eller to til alle debattene hadde nok ikke skadet, trur eg.

Trolig vil vel ikke den politiske ledelsen "blande seg borti saken", MEN de bør muligens kjenne til den fra oss, som er brukerne av dette fantastiske arkivet,

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du prøver He*^*ri* vil du sjå at ein også får treff på namn som byrjar på noko som inneheld *ri*, og som "sluttar" på He*. Ein vil altså få med mange irrelevante treff. Dette kan reduserast via omvegar (velje kjønn osv.), men vil uansett vere dårlegare enn berre å kunne skrive He*ri*. (Eg er klar over at dette er noko som du ikkje får gjort noko med).

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men søk på He*^*rik vil f.eks ikke finne en person som heter Jan Henrik, mens derimot Henrik Johan er ok?

Den vil også finne Fredrik Herman, og sikkert en del annet "rusk" også? Første navn må slutte ned *rik, men første delen av søket behøver ikke være i samme navnet, bare det er i samme felt.

En utvidet hjelp, med masse flere eksempler ville vært veldig nyttig ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider