Gå til innhold
Arkivverket

Hvor lenge må vi leve med et handicapet søkesystem i Digitalarkivet?

Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Men søk på He*^*rik vil f.eks ikke finne en person som heter Jan Henrik, mens derimot Henrik Johan er ok?

Den vil også finne Fredrik Herman, og sikkert en del annet "rusk" også? Første navn må slutte ned *rik, men første delen av søket behøver ikke være i samme navnet, bare det er i samme felt.

En utvidet hjelp, med masse flere eksempler ville vært veldig nyttig ..

Jo, Henrik kan gjerne være andre navn, som i Jan Henrik. Men hvis du tror at en person er registrert med begge navn, kan du også bruke for eksempel Ja* Hen* i ett søk.

Digitalarkivets redaksjon vil sikkert utvide hjelpesidene, men det viktige nå, er jo å få så mye som mulig av materialet på plass før nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hunskaar:

Har du prøvd å søke på He*^*rik med fødeår 1884 f.eks. ?

Førstemann opp da er Fredrik Herman i Kristiansand. Ikke en eneste å se som har Henrik som annet enn første fornavn - på de 3 første sidene ihvertfall.

Et søk på Henrik får derimot opp Einar Henrik i FHald som førstevalg, fulgt av Hans Henrik osv. I det hele tatt ser det ut til å være flere med Henrik som andre- enn første-navn?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan søke på *rik*, men da får du opp alle som heter Erik, Ulrik, Rikhard, Fredrik, ..., og det er ikke noen enkel jobb å sile ut de navnene som er uaktuelle. Heller ikke kan jeg finne noen måte å sortere søkeresultatet. Hvorfor går det ikke an å sette * inne i ordet? Og hvorfor kommer det ikke opp en feilmelding istedet for 0 som søkeresultat? Vil dette komme etter hvert?

Det stemmer, men poenget var bare at vi har muligheter til å søke og begrense søk ved bruk av tegn. Elsemplet var likevel dårlig.

For en eller annen variant av Henrik kan man søke f. eks. slik: Hen|Hend|Hin|Hind*rik (Hen eller Hend, Hin elle Hind, og skal slutte på rik.

Et eksempel på "inneholder": Kristoffer har mange skriftformer. De aller fleste vil inneholde - risto -, ved å søke på *risto* (inneholder risto), vil man få med de fleste formene. Ved å studere søkemulighetene vil en se at de er mange, og at man kan lage seg lange søkestrenger der noe skal være med, annet som ikke skal være med etc. Som nevnt krever dette noe mer av oss som brukere. Jeg har enda ikke den fulle oversikten, men ser at mulighetene ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hunskaar:

Har du prøvd å søke på He*^*rik med fødeår 1884 f.eks. ?

Førstemann opp da er Fredrik Herman i Kristiansand. Ikke en eneste å se som har Henrik som annet enn første fornavn - på de 3 første sidene ihvertfall.

Se mitt svar til Bjørg Lunde i #47. Fredrik Herman svarer like god til søkekriteriene som Henrik.

Jeg tror ellers at denne personposten blir prioritert øverst, fordi systemet ser etter forekomster av He* og *rik i andre felt. Bostedet er Henrik Wergelandsgade. Neste treff har bosted på en lampefabrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å legge inn en kopi av et innlegg jeg la inn i en annen debatt der det mest sentrale innlegget er dette http://forum.arkivverket.no/topic/188501-nedleggelse-av-det-gamle-digitalarkivsystemet/#entry1596276

Etter å ha lest Yngves innlegg har jeg behov for å sitere en tidligere statsråd som skal ha sagt "Je er forbanna".

Sett i perspektiv er jeg klar over at vi sammenlignet med andre land er priviligerte som har en gratis tjeneste som man i andre land må ut med tusenlapper for å bruke, og jeg setter stor pris på åpenheten som Arkivverkets medarbeidere utviser i saken - noe vi neppe hadde opplevd i en privat bedrift.

Men, det betyr ikke at man kan tillate seg hva som helst. Ingen privat bedrift hadde kunne tillate seg å ta en slik beslutning totalt blottet for hensyn til kundene.

Når godt over halvparten av søkene skjer i det gamle systemet kan man vel konservativt anta at minst 10% av SØKENE i Arkivverkets totale materiale skjer på den måten, og at flere titalls prosent av Arkivverkets kunder vil bli negativt berørt. Ingen i en privat bedrift hadde turt tenke på å legge ned en slik tjeneste uten et fullgodt alternativ.

Hadde det vært slik at driften av gamle DA hadde kostet en million eller to pr år kunne jeg forstått avgjørelsen, men jeg vil bli forundret hvis så er tilfelle.

Hvis man tror at reaksjonene skyldes vegring mot endringer, noe den siterte begrunnelsen synes å indikere, tyder det på at de som har tatt beslutningen ikke har satt seg inn i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se mitt svar til Bjørg Lunde i #47. Fredrik Herman svarer like god til søkekriteriene som Henrik.

Jeg tror ellers at denne personposten blir prioritert øverst, fordi systemet ser etter forekomster av He* og *rik i andre felt. Bostedet er Henrik Wergelandsgade. Neste treff har bosted på en lampefabrik.

Jeg brukte avansert personsøk, og tviler sterkt på at søkemotoren bruker det jeg skrev inn i Fornavn som søk i bosted. Bare tilfeldighet at han bodde i Henrik Wergelandsgt.

Greit nok at Fredrik Herman svarer til søkekritieriene (så lenge det ikke er å anse som wildcard inne i ett ord), men det gjør da jammen Einar Henrik også. Men han glimrer helt med sitt fravær i søket etter 'He*^*rik' - men dukker som sagt opp øverst ved et "rent" søk etter 'Henrik'.

Det står jo også ganske klart i hjelpen at :

for eksempel ^Ann* i fornavn vil finne alle som har fornavn som begynner på Ann. Annelise vil bli funnet, men merk at Mari Anne vil ikke bli funnet, siden Anne ikke er første fornavn.

så det er jo ikke overraskende. Men jeg hadde jo likevel håpet at det var en omvei for å lure Sphinx til å godta * inne i ord. Den gang ei :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte avansert personsøk, og tviler sterkt på at søkemotoren bruker det jeg skrev inn i Fornavn som søk i bosted. Bare tilfeldighet at han bodde i Henrik Wergelandsgt.

Greit nok at Fredrik Herman svarer til søkekritieriene (så lenge det ikke er å anse som wildcard inne i ett ord), men det gjør da jammen Einar Henrik også. Men han glimrer helt med sitt fravær i søket etter 'He*^*rik' - men dukker som sagt opp øverst ved et "rent" søk etter 'Henrik'.

Det står jo også ganske klart i hjelpen at :

så det er jo ikke overraskende. Men jeg hadde jo likevel håpet at det var en omvei for å lure Sphinx til å godta * inne i ord. Den gang ei :(

Hei, Bjørn!

Jeg gir meg - jeg ser nå at du har rett.

Men jeg står på mitt når det gjelder at søkemotoren bruker søkekriteriet i fornavnsfeltet til å søke også i de andre feltene. Hvis du i avansert personsøk søker på fornavn lik La*, får du dette treffet.

Øverst kommer LArs LArsen, født i LAurvik, LArs LArsens sønn og ugift matros, bosatt på LAngestrand i LArvik.

Konferer også de neste treffene på lista. Dette er nok ikke tilfeldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil savne mest er ANALYSE-funksjonen, muligheten til å få ut nyttige ting som gårdnavn (spesielt når de bytter navn mellom folketellinger, eller legger på/fjerner deler av navnet, samt de tusen forskjellige skrivemåtene på et bruk/husmannsplass) i en kommune i tellinga.

Den nye søkemotoren er sexy, men som det meste som er designa for å se sexy ut, så går det utover funksjonaliteten. To tomler ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Bjørn!

Jeg gir meg - jeg ser nå at du har rett.

Men jeg står på mitt når det gjelder at søkemotoren bruker søkekriteriet i fornavnsfeltet til å søke også i de andre feltene. Hvis du i avansert personsøk søker på fornavn lik La*, får du dette treffet.

Øverst kommer LArs LArsen, født i LAurvik, LArs LArsens sønn og ugift matros, bosatt på LAngestrand i LArvik.

Konferer også de neste treffene på lista. Dette er nok ikke tilfeldig!

Bra vi er enige der da:)

Det er påfallende samsvar med søkestrengen i Fornavn og andre felt ja. Men jeg tror ikke det er riktig at den søker på disse feltene? Tror det har bare med sorteringen å gjøre, og som default er sortering satt til 'Relevans'.

Muligens er det ansett som mer relevant dersom personen samtidig har søkestrengen i flere felt? Ikke godt å si hva som er mest relevante treff på et så vidt enkelt søk som 'La*' ?

Det hadde forresten vært nyttig å velge fram/bak-lengs på sortering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er påfallende samsvar med søkestrengen i Fornavn og andre felt ja. Men jeg tror ikke det er riktig at den søker på disse feltene? Tror det har bare med sorteringen å gjøre, og som default er sortering satt til 'Relevans'.

Muligens er det ansett som mer relevant dersom personen samtidig har søkestrengen i flere felt? Ikke godt å si hva som er mest relevante treff på et så vidt enkelt søk som 'La*' ?

Ja, det er vel dette jeg også mener, bare med andre ord. Av alle med fornavn som begynner på La-, mener søkemotoren at de mest relevante postene er de som har La- også i andre felt.

Det hadde forresten vært nyttig å velge fram/bak-lengs på sortering.

Jeg er enig i at det kunne vært nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVis en søker i fornavns feltet LA* så er det jo ganske så tåpelig at søkemotoren leter er LA* i andre felt. Den burde jo holde seg i feltet det er søkt i. Alle andre felt som du ikke har skrevet noe i er da uinteressante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVis en søker i fornavns feltet LA* så er det jo ganske så tåpelig at søkemotoren leter er LA* i andre felt. Den burde jo holde seg i feltet det er søkt i. Alle andre felt som du ikke har skrevet noe i er da uinteressante.

Den bruker de ikke til å søke - bare sortere - i mangel av noe mer relevante søkekriterier..

Jeg aner ikke hva som er mest relevant når man søker på 'LA*' ? Lars eller Lauritz?

Det er som med Google og andre søkemotorer - det mest relevante øverst.

Og det er ikke alltid man er enig i hva som er mest relevant der heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... et nytt system som har flere svakheter sammenlignet med det gamle.

Jeg skal nøye meg med å nevne en så basal funksjon ...

Jeg sitter nå her for å oppdatere linker i notatene mine, og oppdager at en annen basal funksjon ser ut til å være borte, nemlig muligheten for å bla i de registrerte dataene.

Jeg har muligens litt dårlig fantasi, så jeg sitter ofte å blar frem og tilbake istedenfor å søke etter helt spesifikke ting. Er det spesielle grunner til at man har valgt å fjerne muligheten til å bla i dataene?

Det er jo da smart å lufte sine meninger og ha et lite ønske om at det en syns fungerer bra kanskje tas med i utarbeidelser videre, eller?

Det får vi jo håpe :rolleyes: Det er vel litt typisk norsk at desto nærmere man kommer en dommedag, jo høyere hyler vi og man ser panikken spre seg. På mange måter angrer jeg på at jeg ikke involverte meg tidligere. Skjønt, jeg er jo relativt ny her, så jeg har jo en viss unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender ofte at jeg ikke får opp personer ved søk, selv om navnet er skrevet slik det står i tellinga. Etter endel plunder kan jeg finne dem. Det jeg ellers savner mest er analysefunksjonen. Den brukte jeg til å få opp navnet på samtlige gårder på et sted. Det var veldig nyttig. En oversikt over samtlige yrker et sted var også interessant. Det sier noe om stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaf Larsen nevner "Soundex" i innlegg #27.

Jeg regner med at Soundex finnes i det underliggende databasesystemet i det nye DA, og derfor er enkelt å implementere, men jeg ville ha tenkt meg om før jeg tok det i bruk. Soundex ble utviklet for engelsk og passer dårlig for norsk - med mindre noen har laget en spesiell variant for norsk.

Jeg har prøvd Soundex i slektsprogram med norske navn og er ikke imponert. Problemet er at man får alt for mange totalt irrelevante treff, og det problemet er allerede stort nok i det nye søkesystemet, med mindre man søker i en veldig liten "base". For å illustrere problemstillingen, kan man - satt veldig på spissen - spørre seg om Soundex blir så mye bedre enn å bla seg gjennom alle postene i det man søker i.

Selv om "vis" funksjonen i det gamle DA også kan gi mange treff, er den vesentlig mer presis (og effektiv) enn Soundex, fordi den gir mulighet til å velge de "stavevarianter" man ønsker å gå videre med - og hver stavevariant vises kun en gang, ikke alle ganger den forekommer i det man søker i.

Det finnes flere varianter av fonetiske matching algoritmer i tillegg til Soundex, og det finnes andre algoritmer som baserer seg på hvor mange tegn som er forskjellig fra søkestrengen (brukes vel bla i staveløsninger i minst ett tekstbehandlingsprogram).

Så kan man fabulere om den endelige løsningen, søk ved moderat normalisering av navn, men det er nok langt fram. Tror Familysearch bruker noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel at søkefunksjonen kommer bedre på plass etterhvert..

Noe jeg savner er muligheten til å søke etter kombinasjonen: Dåpsbarn: Ol*, Fadder: Henr*, Fars etternavn: Nil* og sortere resultatene etter år/dato, barns fornavn/fars fornavn osv..

Eller er dette mulig i det nye søkesystemet?

Men for meg er det helt ubegripelig at de gamle nettsidene legges ned før alt er overført og koblet sammen..

Det gjelder da både kildene som er lagt inn og det gamle brukerforumet.. Hvor lang tid vil det ta før både alle kilder og det gamle forumet er konvertert til det nye systemet?

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel at søkefunksjonen kommer bedre på plass etterhvert..

Noe jeg savner er muligheten til å søke etter kombinasjonen: Dåpsbarn: Ol*, Fadder: Henr*, Fars etternavn: Nil* og sortere resultatene etter år/dato, barns fornavn/fars fornavn osv..

Den muligheten som du nevner med å søke på flere personer i en handling er nettopp den grunnleggende funksjonen jeg savner i det første innlegget i denne debatten. Jeg vil anta at halvparten av mine søk i kirkebøker bruker denne funksjonen i det gamle DA.

Sortering på dataene i en tabell gjøres på mange websider ved å klikke i hodet (headeren) på tabellen, sortering opp og ned vekselsvis. Dette er en meget nyttig funksjon - hvis antall treff ikke er for stort slik at man må bla mange sider for å komme til den aktuelle posisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt av en opplysning å komme med 14 dager før omleggingen. Snakk

om julegave til alle slektsforskere!

Jeg regner med at jeg har lagt inn 1000-vis av lenker til det gamle

systemet i slekts-programmet mitt.

Dersom en regner med alle slektsforskere i og utenfor Norge så må det her

være snakk om Milioner av arbeidstimer som med et pennestrøk blir borte.

Dette er jo en skandale!

Regner med at de som har tatt denne beslutningen er ØKONOMER, og vi vel ikke vente oss at de skal kunne noe om slektsforsking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo minst eit par år sidan desse opplysningane om ein omlegging ville komme, men dei fleste har well gjort som meg, brukt "gamle" DA til det meste...

Mvh

Ingmar B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser på det "nye" Digitalarkivet som ei beta-teneste, og det vil heilt sikkert dukke opp mange feil framover etter kvart som bruken aukar og meir data eller nye typar data vert overført. Tidlegare har det vore slik at dersom ein har funne feil kunne ein samanlikne med kva som kjem fram ved søk i den gamle søkemotoren. Dette gjer det lettare for alle og einkvar å sjå kva som er feil. Denne mogelegheita vil ein no miste, noko som gjer avdekking av feil vanskelegare. Dette er nok ein grunn til å behalde den gamle søkemotoren til alt er klart.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt av en opplysning å komme med 14 dager før omleggingen. Snakk

om julegave til alle slektsforskere!

Jeg regner med at jeg har lagt inn 1000-vis av lenker til det gamle

systemet i slekts-programmet mitt.

Dersom en regner med alle slektsforskere i og utenfor Norge så må det her

være snakk om Milioner av arbeidstimer som med et pennestrøk blir borte.

Dette er jo en skandale!

Regner med at de som har tatt denne beslutningen er ØKONOMER, og vi vel ikke vente oss at de skal kunne noe om slektsforsking.

Jeg må få lov til å kommentere dette.

Digitalarkivet har aldri verken hevdet eller lovet at adressene til søkbart materiale er permanente. Tvert imot har mange av adressene endret seg gjennom årenes løp, i forbindelse med oppdateringer. Dersom du har brukt lenker til Digitalarkivet som eneste kildereferanse, er det leit, men Digitalarkivet kan ikke stilles til ansvar i så måte.

I den nye programvaren er derimot adressene permanente. Som aktiv slektsgransker foretrekker jeg personlig likevel kildereferanser som er forståelige uten at jeg trenger å klikke på dem (på en utskrift vil jeg jo ikke ha mulighet til det). Jeg vil råde andre til å gjøre det samme, om noen spør meg. Men Digitalarkivets adresser vil selvsagt være et nyttig supplement, som man kan benytte seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Wilsgaard: Dette er ordre frå toppen (les: Riksarkivar Ivar Fonnes). Han kan vel knapt noko om slektsgransking, han er berre opptatt av å syne leiinga i Kulturdeptet at han har fått til noko nytt. Og det skal feirast i januar!

Men sanninga er at han sit att som den som øydela DA slik det var meint å vera. Dette skulle vera den sentrale staden for alt digitalt arkivmateriale. Frå nyttår vert det ein amputert stad, òg avdi han ikkje har teke seg turvande tid til å få alt gamalt i DA over i eit nytt system som funkar. Dei problema du peikar på, legg seg oppå alle dei andre problema som ei stenging av gamle DA medfører. Du vil nemleg ikkje lenger få tilgang (på lang tid - om i det heile) til mykje av det vi i dag finn på gamle DA, t.d. i DP. Difor er det nokre som tenkjer på skipa nye løysingar andre stader. Då vil meininga med DA som den sentrale staden for alt digitalt arkivmateriale, vera undergreve.

Men karen har sett seg i hovudet at gamle DA skal vera over og ut frå 1.1.14. Forstå det den som kan.

Det er så gale at sjølv ikkje denne tekst-editoren funker som den burde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Harald Haug har i ein liknande debatt på "Spør Statsarkivet i Bergen" lagt ut følgjande dikt, som seier mykje om det som no skjer, og som bør delast med alle som slit med Riksarkivaren si avgjerd:

Ach, Ære, hvad er?

Hvad er dine Kroner og Krandse du bær?

Misundelse sidder dig altjd paa Ryg,

Du hemmelig stødis og sielden est tryg!

Du ofte der snubler, hvor andre de gleed,

Forfængelighed,

Forfængelighed.

(Thomas Kingo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg tro på at det nye søkesystemet vil bedre seg etterhvert om enn litt amputert i begynnelsen.

Har oppdaget endel funksjoner jeg ikke har funnet i den gamle, men savner absolutt noen andre funksjoner....

Blant annet har jeg gjennom "Finn kilde" link til både transkribert materiale og scannet materiale i søkeresultatene,

slik at det er enklere å sammenligne original med transkribert.. (Mulig denne funksjonen også fantes i gamle, bare at jeg ikke fant den..)

Det verste er vel først og fremst at kilder blir gjort utilgjengelig frem til de på nytt blir lagt inn i systemet (noe som sikkert kan ta laaang tid). Og det samme skjer med gamle debatter som har ført til uvurdelig kildesamling og debatt.. (Bruker disse svært ofte).

Det hadde kanskje vært nyttig med en staturapport ved avsluttingen på dette året, der det klart går frem hvor mye som blir utilgjengelig og hvordan forventet fremdrift er på å få alt på plass.. Jeg har også brukt adresser på digitalarkivet som kilder, da jeg ikke hadde trodd at det var nødvendig å flytte adresser til kildefiler... Kan vi nå stole på at adressene faktisk blir pemanente og ikke skifter om kanskje 10 års tid?

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider