morten undseth Skrevet Desember 18, 2013 Del Skrevet Desember 18, 2013 Ja, hva skjuler det seg bak dette uttrykket :rolleyes: Dette er brodert på et åkle som min oldemor har laget, nok mellom 1910-1930. Det henger nå på veggen i feriehuset vårt, og har mange ganger vært gjenstand for av besøkende: , hæææ, hva er det som står der B) Desverre får jeg ikke lastet opp bildet av det, men det er to, ja akkurat to høner som står mot hverandre med hver sin kylling rett bak hver og en av de, mellom hønene er det et "kunstnerisk" broderert tre el.l.under hønene med avkom. Så kom igjen, "get it out " med mulige forklaringer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Tjernshaugen Skrevet Desember 18, 2013 Del Skrevet Desember 18, 2013 (endret) Kanskje motivet og teksten er inspirert av historien til Mary Jones som skaffet seg bibel ut av to høner? http://www.bibel.no/...g/MaryJones-nyn Og kan teksten være "Høna mi tru ..." ? (en trykt gotisk t kan forveksles med f). Endret Desember 18, 2013 av Espen Tjernshaugen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Berit Knudsen Skrevet Desember 18, 2013 Del Skrevet Desember 18, 2013 Tror ikke det er et åkle du har, men en håndkleskjuler http://smykkas.blogs...litt-annet.html Åkle = http://nn.wikipedia.org/wiki/%C3%85kle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morten undseth Skrevet Desember 20, 2013 Forfatter Del Skrevet Desember 20, 2013 Ja , har jo en tanke for at det er skrevet, brodert i en annen tid..:) Og Berit, , du har rett, det er ikke noe åkle, men heller ikke håndkleskjuler, (for lite) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erling t endresen Skrevet Desember 20, 2013 Del Skrevet Desember 20, 2013 Kan du få noen til å hjelpe deg med å laste opp bildet, det høres interessant ut å få se denne antikviteten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn Igelkjøn Skrevet Desember 20, 2013 Del Skrevet Desember 20, 2013 (endret) Kunsten er vel å komprimere eller krympe biletet i eit bildebehandlingsprogram, slik at datamengda bikkar under 500 kB. Dette er nemleg den grensa Digitalarkivet har sett for opplasting. (Om du ikkje får dette til kan du jo sende det til (epost redigert vekk), så skal eg prøve). Endret Desember 21, 2013 av Torbjørn Igelkjøn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morten undseth Skrevet Desember 21, 2013 Forfatter Del Skrevet Desember 21, 2013 Ha sett på det og prøvd, men får det så langt ikke til :( sender det til deg Torbjørn, i tilfelle du får det til . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn Igelkjøn Skrevet Desember 21, 2013 Del Skrevet Desember 21, 2013 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingelin Andresen Skrevet Desember 21, 2013 Del Skrevet Desember 21, 2013 (endret) Kanskje det er hanen som snakker om "høna mi fru"? I en eller annen regle eller sang som er gått tapt. Mvh, Ingelin Endret Desember 21, 2013 av Ingelin Andresen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erling t endresen Skrevet Desember 21, 2013 Del Skrevet Desember 21, 2013 (endret) Eller er det kanskje to haner (jf. de lange halefjærene) som ser på hverandre, og sier "Høna mi, Tru?" Endret Desember 21, 2013 av erling t endresen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erling t endresen Skrevet Desember 21, 2013 Del Skrevet Desember 21, 2013 (endret) En brodert F og T er nokså lik, tror jeg, men F-en har en liten strek/ sak på sin venstre side, noe som bokstaven i Fru/Tru mangler. Det broderte korsstinget nærmest F/T tror jeg tilhører den lille r-en, jf. de andre bokstavene. Eller hva tror dere? Jeg ville legge inn et eksempel på en brofert F og T, men teknikken samarbeider ikke i dag.... Endret Desember 21, 2013 av erling t endresen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erling t endresen Skrevet Desember 21, 2013 Del Skrevet Desember 21, 2013 Dette er en test om jeg får lagt inn noe annet. Nei.... det gikk ikke. Til jul ønsker jeg meg at all teknikk plutselig virker!!!!! GRRRRRRRRRRRRRRRRR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Tjernshaugen Skrevet Desember 21, 2013 Del Skrevet Desember 21, 2013 Jeg leser dette som «Fru», når jeg i #2 før jeg så bildet foreslo en forveksling med «t», tenke jeg mer på en type font som dette: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aase R Sæther - Gloppen Skrevet Desember 21, 2013 Del Skrevet Desember 21, 2013 F - utan tvil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erling t endresen Skrevet Desember 21, 2013 Del Skrevet Desember 21, 2013 Men er det da høner eller haner? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aase R Sæther - Gloppen Skrevet Desember 21, 2013 Del Skrevet Desember 21, 2013 Eg ser to høner og to kyllingar. Broderistykket kan kanskje ha vore brukt som pynt framfor eggebrettet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morten undseth Skrevet Desember 21, 2013 Forfatter Del Skrevet Desember 21, 2013 Torbjørn; takk for å få det til slik at det kunne sees på. Og takk så langt med kreative ideer, både for å sannsynligere eller usannsynliggjøre. Om eggbrett forslaget, ja kanskje det, det er uansett ca. 40*50 cm. Jeg har imellomtiden konsultert moderen, for det er "derifra" det kommer, det hang i barndomshjemmet hennes i Tylldalen/Østerdalen. Skriver og hang, for hun har ikke minne om at det lå som duk, men at det nok hang på stueveggen. Igjen, kreative ideer motaes fortsatt med takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Berit Knudsen Skrevet Desember 21, 2013 Del Skrevet Desember 21, 2013 Jeg ser to haner. Har aldri sett høner med slike halefjær. Men hva er det de ser på? Er det i deres øyne ei praktfull høne, selv om det ikke ligner. Men det er mange hjerter på det som kan se ut som et juletre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottar Eliassen Skrevet Desember 21, 2013 Del Skrevet Desember 21, 2013 Tja... Er høna stekt? :( I så fall litt tragisk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svein O. Tislevoll Skrevet Desember 21, 2013 Del Skrevet Desember 21, 2013 Jeg ser også to haner, og det står "Høna mi Fru" Det er vel en kylling bak hver hane. Kan ikke forstå at det skal være høner, i tilfelle er det dårlig laga. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Oddløkken Skrevet Desember 21, 2013 Del Skrevet Desember 21, 2013 (endret) Jeg ser også to haner, og det står "Høna mi Fru" Det er vel en kylling bak hver hane. Kan ikke forstå at det skal være høner, i tilfelle er det dårlig laga. Enig med Svein at det er to haner, men det kan også være hver sin høne det skal forestille at de har med seg, og at de liksom skal presentere hver sin hønefru :) En mulighet kan også være at hanefar ser seg selv i speilet sammen med sin fru..? ;-) ;) For å sitere en landbruksminister fra Hardanger for noen år siden, så kom vel han med strofen "Hver mann sin høne", uten sammenligning forøvrig ;) Endret Desember 22, 2013 av Reidar Oddløkken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn Igelkjøn Skrevet Desember 21, 2013 Del Skrevet Desember 21, 2013 (endret) Her er eit bilete av ein hane og to høner frå Wikipedia: Ut frå dette kan det ikkje vere tvil om at det er to hanar på duken. Endret Desember 21, 2013 av Torbjørn Igelkjøn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Berit Knudsen Skrevet Desember 22, 2013 Del Skrevet Desember 22, 2013 2 menn og 1 kvinne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grete Singstad Skrevet Desember 22, 2013 Del Skrevet Desember 22, 2013 Min tolkning er at dette er ment humoristisk. Som regel er det én hane og flere høner, men her er det to haner som begge hevder at høna er deres frue. De har hver sin kylling, som de sikkert hevder å være far til. Har høna vært utro og lurt dem begge? ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hilde Rossing Skrevet Desember 22, 2013 Del Skrevet Desember 22, 2013 Kanskje dette er deler av en tekst. Har broderiet opprinnelig vært større og blitt slitt/ ødelagt? Generasjonene før oss var så flinke til å ta vare på det som fortsatt var i orden, min bestemor kunne godt ha funnet på å klippe ut og ramme inn det som fortsatt var fint på et gammelt broderi. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå