Gå til innhold
Arkivverket

Peder Larsen Huuse, Vang i Hedmark

Torunn Porsgård
 Del

Recommended Posts

Peder Larsen Huuse, f 1709 gift med Olive Gulbrandsdatter. De fikk sønnen Peder i 1745. Gift med Pernille Michelsdatter. I folketellingen 1801 for Vang, står de oppført på gården Huuse i Vang. Er det noen som kan fortelle meg hvor Huuse lå? Finner ikke Huuse når jeg søker på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+Huse ligger oppe i Vangsåsen, ""mot Furnessiden". Googler du Vang skiløperforening, så får du bl a opp et kartbilde. Følg vegen sydover fra Skjeset. Omtrent i kartkanten ligger Huse øvre og Huse nedre.De frengår ikke av kartbilde. Når gardene ble delt, vet jeg ikke. Huse er ikke med i noen av de utgavene som så langt er kommet av Vang bb. Det er i dag ssamme slekt på begge garder, men det er ikke samme slekt som den du nevner. Nåværende slekt stammer fra Skjeset. Den gamle slekta finnes igjen på husmannsplasser i Vang uttover på 1800-tallet.

Kanskje virker denne lenken: http://kart.gulesider.no/query?what=map_wp&mop=wp&ps_id=72731275&partnerId=enirowp

Endret av wold.thor@gmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har mere bakover på Peder Larsen Huse, f 1709 gift med Olive Gulbrandsdatter så er jeg interessert i en kommunikasjon. Du kan evt sende meg en pm som ikke nødvendig vis blir besvart straks i disse travle forberedelsestider - for det er forberedelsestider fortsatt selv om NRK, handelsstand og kunstnere har feiret jul i lange tider! Jeg er dreng her i huset og får konkrete oppdrag som slavisk må følges opp! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Hei Torunn og Thor,

Jeg ser at det er et år siden dere holdt på med dette, men jeg prøver meg med et svar.

Er du sikker på at det er Pernille som Peder, født 1745, gifter seg med?

Det blir jo en stor aldersforskjell.

Dette har jeg funnet på nettet:

Peder(1747) his father=Peders Larsen (1709)
Peder 1747 married in 1787 to Pernille Michelsdatter born 1771

Jeg har en Peder født 1747 som gifter seg med Kari Michelsdatter.

Men det er kanskje ikke samme Peder?

Digitalarkivet 1801-telling for 0415 Leuthen
72 Amt Hedemarken, Prestegjeld Leuthen, Sokn Leuthen, Gard Lund
702 Peder Pedersen Huusbonde 55 Begge i første ægteskab Bonde og gaardbeboer M
703 Kari Mechelsdtr Hds kone 54 Begge i første ægteskab  K
704 Mechel Pedersen Deres børn 28 Ugivt  M født på Busterud i Vang 1773, døpt 24/10-1773
Skannede kirkeboksider, Vang 1734 - 1809, side 191
705 Jens Pedersen Deres børn 22 M født på Busterud, juni 1779, foreldre: Peder Busterud og Karen (Kari) Michelsdatter
706 Ole Pedersen Deres børn 18  M
707 Lars Pedersen Deres børn 11  M født i Løten
708 Christoffer Pedersen Deres børn 6   M
709 Marthe Pedersdtr Deres børn 9  K født Lund i Løten 1792
710 Helene Hansdtr Tiener 19   K

Jeg har funnet: Peder Huuses barn: Peder, født 1747, døpt 4 (29)/10, faddere: Johannes Lier, Michel Dalseng, Ole (Mikkelsen?) Busterud (Borstad), Ingeborg Huuse, Berthe Lier. Se Vang 1734 - 1809, side 64, lengst ned.

Tove Bratlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torunn og Thor,

Jeg ser at det er et år siden dere holdt på med dette, men jeg prøver meg med et svar.

Er du sikker på at det er Pernille som Peder, født 1745, gifter seg med?

Det blir jo en stor aldersforskjell.

Dette har jeg funnet på nettet:

Peder(1747) his father=Peders Larsen (1709)

Peder 1747 married in 1787 to Pernille Michelsdatter born 1771

Jeg har en Peder født 1747 som gifter seg med Kari Michelsdatter.

Men det er kanskje ikke samme Peder?

Digitalarkivet 1801-telling for 0415 Leuthen

72 Amt Hedemarken, Prestegjeld Leuthen, Sokn Leuthen, Gard Lund

702 Peder Pedersen Huusbonde 55 Begge i første ægteskab Bonde og gaardbeboer M

703 Kari Mechelsdtr Hds kone 54 Begge i første ægteskab  K

704 Mechel Pedersen Deres børn 28 Ugivt  M født på Busterud i Vang 1773, døpt 24/10-1773

Skannede kirkeboksider, Vang 1734 - 1809, side 191

705 Jens Pedersen Deres børn 22 M født på Busterud, juni 1779, foreldre: Peder Busterud og Karen (Kari) Michelsdatter

706 Ole Pedersen Deres børn 18  M

707 Lars Pedersen Deres børn 11  M født i Løten

708 Christoffer Pedersen Deres børn 6   M

709 Marthe Pedersdtr Deres børn 9  K født Lund i Løten 1792

710 Helene Hansdtr Tiener 19   K

Jeg har funnet: Peder Huuses barn: Peder, født 1747, døpt 4 (29)/10, faddere: Johannes Lier, Michel Dalseng, Ole (Mikkelsen?) Busterud (Borstad), Ingeborg Huuse, Berthe Lier. Se Vang 1734 - 1809, side 64, lengst ned.

Tove Bratlie

Hei :)

Jeg strevde litt selv med Peder Huuse.  Men det er riktig at Peder Pedersen giftet seg med Pernille Michelsdatter, han ble døpt i 1747, men han er født i 1745 da jeg finner ham død vang 1813. Så jeg tror han er født i -45 og døpt i -47. Det var vanlig å døpe barnet seinere, også konfirmasjonen kunne skje når de var både 16 og 17 år. Peder og Pernille finner du i 1801- tellingen i Vang. De fikk 8 barn, men mistet 5. Det var stor aldersforskjell ja, noe som  ikke var uvanlig den gang. Jeg har ikke noen Pedersen fra Løten. Alle Pedersen's jeg har, er fra Vang. Det siste du har skrevet om Peder's dåp, er riktig :)

Håper dette hjalp litt :)

Torunn Porsgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Ser det er lenge siden dette ble lagt , men jeg er også interessert i hvem som bodde på denne gården rundt 1855 og kanskje før også. Det skal ligge et sted som het Vendkværn og Kirsebærjordet under denne gården og jeg er interessert i å vite hvem som bodde og jobbet på gården og disse stedene. Jeg er ute etter å vite mer om en som het Erik Olsen og hans familie. Har ingen lenker å vise til.

Mvh Liv Anita Østberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

This is my 4th great grandfather,  

I have a this family tree in 'my heritage' ,  I am not able to find information beyond his birth record of  1709 which was from the archives in Vang. 

apparently there is no bydgebok for  'huse' farm. 

Doug from USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider