Gå til innhold
Arkivverket

Anne Maria Olsdtr Kjensli og Anders Sørensen Dammen

Frank-Henning Johnson
 Del

Recommended Posts

Jeg la inn Anders f. 1810, (døpt 17. november), som også har Guri Eriksdatter som mor i innlegg #23, så da er det i perioden 1811-1815 vi må lete.

Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 4 (1781-1816), Fødte og døpte 1811, notat- og visitassider m.m. 1811, side 179.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7652&idx_id=7652&uid=ny&idx_side=-186

(v. side - midt på)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke finne noen ekteskap på Ole Knutsen i Nes i perioden fra 1811 til og med 1815

Jeg kan heller ikke finne noen begravelse på Guri Eriksdatter fra og med 1811 til og med 1814.

Dette blir stadig mer mystisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan presten likevel ha fått dette feil? Mener at bygdeboka har en senere død på Guri.

Eller kan dette ha vært et uægte barn med Siri, halvsøster til Guri.

Dette ville vel ha vært en skandale den gangen og da ville vel barnet ikke ha blitt døpt som ægte

Siri er i tidlig 20 årene og Guri er 35 på dette tidspunktet.

Jeg kan ikke finne andre barn mellom Siri og Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har digitalisert alle bygdebøkene for Nes, og i Nes finnes det flere Kjenslie-gårder, og også Dammen. Anders Sørensen Dammen er nevnt, men jeg vet ikke om det er den rette Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Sørensen Dammen er fra Sør Odal og gården Dammen under gnr 75. Her er det også en Kjenslie gård rett i nærheten. Dette forvirret meg en stund, fordi hun kunne ikke være herfra fordi det ikke finnes noen passende Ole som far eller noen passende dåp i Odalen.

Var lenge usikker på hvor Anne Maria konen til Anders kom fra og når jeg fant at hun var født i Nes i 1815 basert på ministerialboken i Kampen der hun er begravet, kan jeg ikke forstå noe annet enn at dette må være riktig Anne Maria. Jeg får det bare ikke til å stemme med moren Siri som jeg ikke finner å kunne være gift en Ole Knutsen Høibye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser på s. 411 i bind III av bygdeboka, har de skrevet at Siri Skjønnesdatter Dystlandshaugen er gift med Jens, sønn svoger av Ole Knudsen Viborg, Høiby og Siri Torsdatter. (Jeg har ikke sjekket i kirkebøkene) Aldersmessig passer de to bedre sammen, siden Jens Olsen var født i 1785 og hun var født i 1788.

(Rettet sønn til svoger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maren Gorine Jensen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth: 24 February 1815 christening: 5 March 1815 , NES, AKERSHUS, NORWAY residence: 1815 Nes, Akershus, Norway father: Jens Torsen mother: Siri Skjonnesdr

Ser at Jens Torsen og Siri Skjønnesdatter får en datter 24.2.1815.

Hun kan jo ikke da få en ny datter med Ole i mai 1815.

FH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kunne jo ha skjedd noe likevel, men her tror jeg presten har blandet sammen familiene fra Togstad-eie og at riktig mor skal være Guri Eriksdatter. Det er vel dette bygdebokforfatterne har tenkt, kanskje, siden de ikke har kommentert at mors navn ved dåpen er et annet enn tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25606/875/?size=full&mode=0

Skifte etter Guri Eriksdatter, starter nederst på høyre side, 4. februar 1819.

Det yngste barnet, er datteren Anne Maria, 4 år, så da er det vel Guri som er moren.

Det er sikkert flere skifter, men ting tyder veldig sterkt på at Anne Maria har fått "feil" mor i dåpen (noe som også skjedde med en av "mine", med da var det bare farsnavnet som var feil),

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen

Dessverre har jeg ikke klart å lære meg å lese slik skrift enda når det blir så tett.

Vet jo at det er mye nyttig å hente fra skiftene

Står det når Guri dør her? Jeg har notert 1817, men det er kanskje litt tidlig i forhold til skiftet?

Endret av Frank-Henning Johnson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7656&idx_id=7656&uid=ny&idx_side=-102

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061103040447.jpg

Hun døde i 1817, ja, se nr. 24: Guri Eriksdatter Høibye, gift med Wiborg, 37 år.

At det tok 1 1/2 år før det ble skiftet, var ikke uvanlig (februar 1819). Jeg er ingen kløpper på å tyde ting, jeg heller, men ektemannen og barna, ink. den yngste,

Anne Maria, har jeg fått med meg. Det viktigste var vel å få bekreftet at det var Guri Eriksdatter (Erichsdatter) som var moren hennes.

God jul, hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider