Gå til innhold
Arkivverket

Hvor kommer etternavnet Ervum fra

Tove Bodin Bratlie
 Del

Recommended Posts

• 9 år senere...
På 3.1.2014 den 15.17, Inger Eik skrev:

Vet ikke helt om dette stemmer, men:

Jeg kjente en ved navn Ervum (Husker ikke fornavnet), dette var i 70-80 årene. Han bodde mellom Drammen og Sylling. Han fortalte at familien opprinnelig hadde et helt vanlig navn som de av en eller annen grunn ikke likte. En i familien (tror det var faren) var gartner, og han slo opp i en botanisk ordliste i blinde og valgte seg et navn. Det ble 'ervum' som skal være det latinske navnet på en plante av erteblomstfamilien.

Så artig å lese her! Dette er en ti år gammel tråd, men jeg kan bekrefte at dette stemmer! Navnebyttet skjedde fordi Henry Hansen, som han het, jobbet på Sarpsborg Sykehus, sammen med en kollega som også het det samme! Og det ble noen forviklinger rundt dette. Med post m.m. Så Henry slo opp i floraen og valgte navnet Ervum, som skal ha vært det latinske (?) navnet på en erteplante. 

(Vi smiler av det valget, vi etterkommere, for maken til fredsæle folk skal du lete lenge etter.) Selv er jeg inngiftet, men min mann er født Ervum. Sønn av Torleif, som er sønn av Henry.

Ser at noen legger inn kommentarer om Evrum.. i fht stedsnavn. Og det er en vanlig mistolking av navnet vårt. Det er ikke få ganger jeg må rette opp og si ERvum. (: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2014 den 9.47, Tove Bodin Bratlie skrev:

Takk for alle svar.

Det skal være ERV,

Intressant det der om erteblomstene.

Han var gartner, tror jeg.

Tove

Henry Ervum var nok glad i blomster, men jobbet som vaktmester på Sarpsborg sykehus.  (=alt mulig mann, på den tiden.. deltok også i stell av pasienter!)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider