Gå til innhold
Arkivverket

Nytt skanna materiale: Diplomsamlingen, RA-diplom papir (oppdat. 6/11-2014)

Arkivverket - Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

• 2 uker senere...

I dag har vi publisert resten av serien RA-diplom papir (perioden 1591-1670). Se Finn kilde, der diplomer er en kildekategori under diverse kilder.

Den delen av RA-diplom papir som er eldre enn 1570, vil ikke bli skanna - i alle fall ikke på kort sikt. De aller fleste av disse diplomene er nemlig trykt i Diplomatarium Norvegicum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke rett før Norsk Slektshistorisk Forening sender både Genealogen og NST til trykk, vet jeg hva denne helgen skulle vært benyttet til....nemlig å bla i det flotte materialet som nå er lagt ut.

Takk til RA og Kristian for dette.

God helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom tilfeldigvis over ein regest (1595 juni 8, vel Leirheim i Rauma?) som ikkje høyrer til omslag og diplom (1595 juni 10, Talgje) som han ligg saman med. Manglar gjer tilsynelatande både regesten som høyrer til, og diplomet den feilplasserte regesten viser til. Eksisterer diplomet frå Romsdal, tru? "Orig. paa perg.", står det, så det høyrer vel neppe til i RA-diplom papir. 

Fantastisk at dette materialet er publisert! Og nesten like fantastisk merknad på den omtalte regesten: "Indlaant til RA i 1871 af prof. Unger, der ikke erindrer, hvem diplomet tilhører." 

Endret av Lars Rottem Krangnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom tilfeldigvis over ein regest (1595 juni 8, vel Leirheim i Rauma?) som ikkje høyrer til omslag og diplom (1595 juni 10, Talgje) som han ligg saman med. Manglar gjer tilsynelatande både regesten som høyrer til, og diplomet den feilplasserte regesten viser til. Eksisterer diplomet frå Romsdal, tru? "Orig. paa perg.", står det, så det høyrer vel neppe til i RA-diplom papir. 

Fantastisk at dette materialet er publisert! Og nesten like fantastisk merknad på den omtalte regesten: "Indlaant til RA i 1871 af prof. Unger, der ikke erindrer, hvem diplomet tilhører." 

Her er åpenbart feil regest skanna - takk for tipset! Pergament-diplomet hører nok hjemme i serien RA-diplom pergament.

Ad merknaden: Det sier vel litt om hvilke tilfeldigheter som spilt inn med hensyn til hva vi har bevart av diplommateriale. Tenk på alt som er tapt gjennom århundrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at resten av papir-diplomene er skannet! Jeg fant mange diplomer vedørende slekten på Gulsvik i Flå i Hallingdal som jeg (i likhet med mange andre) er etterkommer etter.

Har RA noen planer om skanning av pergament-diplomene? Jeg er klar over at disse vil være mye vanskeligere å skanne siden mange av dem er store, stive, brettet, og uhåndterlige. Det ligger mye verdifull informasjon i disse, så det ville vært en drøm å få disse på nett også.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har RA noen planer om skanning av pergament-diplomene? Jeg er klar over at disse vil være mye vanskeligere å skanne siden mange av dem er store, stive, brettet, og uhåndterlige. Det ligger mye verdifull informasjon i disse, så det ville vært en drøm å få disse på nett også.......

Det er nettopp disse betenkelighetene med pergament-diplomene som har gjort at vi foreløpig ikke har gått inn på skanning av dem. Vi har derfor ikke umiddelbare planer om dette. Men vi har skanna serien med diplomer fra prestearkivene, og disse vil bli publisert etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Som varslet i mitt innlegg 17. oktober, var serien Diplomer fra prestearkiver på vei ut i Digitalarkivet. Serien består av 37 arkivenheter, som nå er publisert i sin helhet - se Finn kilde.

I de underliggende metadataene er arkivenhetene registrert med hvilke kommuner de dekker. Ved å legge inn et geografisk valg i Finn kilde, vil man få opp hvilke arkivenheter som gjelder det området man er interessert i, for eksempel Oppland.

Jeg gjør oppmerksom på at Vestlandet og Trøndelag er dårlig representert i denne serien, og at Nord-Norge ikke er representert i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som varslet i mitt innlegg 17. oktober, var serien Diplomer fra prestearkiver på vei ut i Digitalarkivet. Serien består av 37 arkivenheter, som nå er publisert i sin helhet - se Finn kilde.

I de underliggende metadataene er arkivenhetene registrert med hvilke kommuner de dekker. Ved å legge inn et geografisk valg i Finn kilde, vil man få opp hvilke arkivenheter som gjelder det området man er interessert i, for eksempel Oppland.

Jeg gjør oppmerksom på at Vestlandet og Trøndelag er dårlig representert i denne serien, og at Nord-Norge ikke er representert i det hele tatt.

Igjen en stor takk for publisert materiale. Dette er virkelig gode nyheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen grunn til å ikke bruke vanlig fotoapparat for å publisere pergament-diplomer? Tilstrekkelig utstyr kan vel kjøpes for noen tusenlapper.

Jeg har ikke vært direkte inne i diskusjonen om digitaliseringsmåter, men jeg vet at de aktuelle skannerne ikke gjør bruk av mekanismer som legger diplomene i klem etc., slik at det ikke nødvendigvis er så stor forskjell på skanning og fotografering her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok generelt ikke teknikken og dokumentets forfatning som er grunnen til at de ikke legges ut. Hvis dokumenter er så skjøre at de ikke tåler å bli tatt fram en gang for å bli fotografert eller skannet så har de vel ikke så stor verdi. Det er vel mer et spørsmål om prioritering av ressurser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok generelt ikke teknikken og dokumentets forfatning som er grunnen til at de ikke legges ut. Hvis dokumenter er så skjøre at de ikke tåler å bli tatt fram en gang for å bli fotografert eller skannet så har de vel ikke så stor verdi. Det er vel mer et spørsmål om prioritering av ressurser?

Jeg vil si at dokumentenes forfatning gjør at ressurser blir en faktor. Nå er det ikke nødvendigvis slik at dokumentene ikke tåler å bli tatt fram for skanning, men når man skal balansere hensynet til gode bilder mot at dokumentene skal håndteres tilstrekkelig skånsomt, vil man mer eller mindre kontinuerlig binde opp skanningspersonale og konserveringspersonale, samt eventuelt en arkivar som kan lese dokumentene og påse at alt blir skanna i sin rette sammenheng. Ved skanning vil det oftest være behov for å brette ut mer enn ved bruk på lesesalen (man kan åpne en brett minimalt og titte under bretten), og det er konserveringspersonale som er best skikket til å avgjøre hva dokumentene tåler. Slike problemstillinger har dukket opp også i forbindelse med skanning av papirdiplomer, men der trenger konserveringspersonalet kun å bidra i enkelttilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært benyttet frivillige fra Norsk Slektshistorisk Forening tidligere, Kristian. De dokumentene er vel på vent...

Men det er ikke poenget mitt her. Poenget er om det kan brukes frivillighet igjen...også når det gjelder pergament-diplomene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er om det kan brukes frivillighet igjen...også når det gjelder pergament-diplomene.

Det ligger ikke særlig til rette for det her; det er konserveringspersonale som er nøkkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for orienteringen Kristian. Du skriver at eldre papirdiplomer stort sett er dekket av Dipl Norv - er det også tilfelle med pergamentdiplomene? Jeg aner lite om antall diplomer det dreier seg om, men for både papir og pergament, kunne det vært en ide å få frivillige til å identifisere diplomer som ikke er dekket av DN og se om det er mulig å digitalisere disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DN omfatter også diplomer på pergament - fram til 1570.

Jeg tror - med litt forbehold - at det er mulig å sortere databasen over Riksarkivets diplomsamling slik at man raskt finner ut hvilke diplomer fra den aktuelle perioden som ennå er utrykte. Det er i hvert fall svært få.

Som Kristian har påpekt, så vil skanning av pergamentdiplom være mye mer arbeidskrevende enn papirdiplom, og vil kreve at man også får konservatorene på banen.

Da undertegnede for ett par år siden var med på å legge strategien for skanning av diplomer, så var det to forhold som veide tungt. Det ene var å prioritere det som er utrykt og dermed minst tilgjengelig. Det andre var å prøve seg fram med det som var enklest å behandle og som raskest ville få et størst mulig antall diplom på skjerm. Nå har vi fatt ett par-tre tusen papirdiplom på Digitalarkivet. Jeg har ingen tidsstudium å vise til, men jeg tror at hvis vi hadde arbeidet med pergamentene i stedet, ville det bare vært noen hundre publisert så langt.

Så langt har vi altså fått ut to serier med diplomer som er på papir; RA-dipl. papir og Diplomer fra prestearkiver. Dette er nok de største seriene. Men det er også flere andre serier som består av papirdiplomer. På samme måte er det en god del serier som inneholder diplomer på pergament, hvorav serien med navnet RA-dipl. perg er den aller største.

Hvis alt går som jeg håper, så vil det i tiden framover stadig komme flere diplom på nett.

Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i dag sett litt på databasen over diplomer i Riksarkivet t.o.m. 1571 for å få et inntrykk.

I basen er det registrert 3419 diplomer i serien RA-dipl. perg. Av disse er 99 registrert som utrykte. Det eldste utrykte er udatert, men fra ca 1320-1340. Gjennomgående er det mange år mellom hvert utrykt perg.diplom. Men det er annerledes på slutten av perioden. Fra 1559 til 1571 er det en ganske stor andel av diplomene i denne serien som er utrykte, i alt 66 stykker.

Dette fikk meg til å ta en prat med diplomatarieutgiverne. Jeg fikk konfirmert at de fleste utrykte diplomer, uansett type og oppbevaringsinstitusjon, er fra de siste årene av diplomatarieperioden. Jeg fikk også inntrykk av at det vil gå relativt lang tid før et bind av DN vil komme ut hvor disse kan komme med.

Jeg kontrollerte deretter også serien RA-dipl. papir, i alt 4513 diplomer (hvorav de aller siste fra 1570-1571 er med blant det som allerede er skannet og lagt ut). Før 1570 er det 112 utrykte, hvorav 68 er fra årene 1559-1569. Hele materialet fra disse 11 årene - trykt og utrykt - utgjør bare 5 esker. Så jeg skal ta og sondere om ikke disse eskene også kan komme på lista over diplom som skal skannes de nærmeste årene. Men jeg kan ikke love noe.

Av oversikten over utrykte diplom t.o.m. 1571 som jeg fikk ut, ser jeg at det er en stor andel dokumenter fra arkivet etter Danske kanselli. Dette er dokumenter som strengt tatt ikke er en del av diplomsamlingen, men som like vell har blitt registrert i basen. Det dreier seg kun om papirdokumenter. Så også her vil jeg sondere litt.

Ellers så er det også noen mangler i diverse andre serier - både pergamenter og papirer.

Hilsen Tor

Jeg syntes nok at det var fryktelig mange diplomer i serien RA-dipl. papir. Og da jeg kom på jobb i dag fikk jeg beskjed om feil i opptellingen. Serien omfatter ca. 700 t.o.m 1571. Så det er altså ca. hver syvende som ennå er utrykt. Uff, det er av og til plagsomt med tall.

Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider